Gå til innhold

Bilstol, taxi utlandet. Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lurte på ferie til sommeren med åtte mnd baby, men fant ut at ferien utsettes for i år pga økonomi. Men neste år, med nesten toåring... Hva gjør vi med bilstol? Man må ha skyss fra de fleste flyplasser til hotellet, hva gjør dere erfarne sydenreisere med små barn?

Har dere dem på fanget? Har alle med seg passende bilstol. Tenker på steder som kypros, Spania, Hellas, Tyrkia...

Anonymous poster hash: 920ea...b16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leter etter og spør etter drosje med barnesete. I land som Tsjekkia, Tyskland, Spania har vi opplevd at de har stoler på flyplassen som kan leies ut til drosjesjåførene. Og så finner man kanskje én og annen Volvo med sånn der innebygd bilsete.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: c956e...c27

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist mye med barn på den alderen, både rundt i Europa og i andre verdensdeler. Veldig ofte har vi dessverre opplevd (også i Europa) at taxier ikke har noen mellomting mellom babysete (som barnet da er for stort for) og sittepute (som jo ikke gir noen bilsikring overhode, men kun er for at barnet skal sitte mer komfortabelt). Dette har vi opplevd både i Tyskland og i Spania (nevnte disse to landene fordi personen over meg skrev at det var mulig å få barnestol i disse landene), i tillegg til flere andre land, som sagt.

Vår løsning har derfor ofte vært å enten reise med buss/tog fra flyplassen til hotellet dersom det er mulig (spesielt tog føler jeg er en god del "tryggere" enn taxi), eller hvis vi MÅ ta taxi, å ha barnet i bæresele vendt mot oss. Jeg fester da bilbeltet mellom meg og barnet sånn at dersom taxien skulle bråbremse, vil bilbeltet holde igjen meg, mens bæreselen (med mindre farten er veldig høy, og bremsingen dermed blir veldig kraftig) vil holde igjen barnet. Dette er selvsagt overhode ingen god løsning, men dersom man står på en flyplass der ingen kan hoste opp et barnesete til oss og vi jo MÅ komme oss fra flyplassen til hotellet, er dette beste mulige løsning.

Vi har forøvrig flere ganger bestilt bil for å hente oss på flyplassen, og i bestillingen lagt inn at vi ønsker bil med barnesete. Likevel har det kommet enten en bil uten sete, eller en bil med et sete vi ikke kan bruke (babysete eller sittepute).

Anonymous poster hash: 3f96a...ba2

Skrevet

Jeg leste akkurat om en forskningsrapport som viser at for barn over to år er det marginale forskjeller mellom sikring i barnesete og sikring med vanlig setebelte. Jeg antar dette ikke gjaldt bakovervendte seter (amerikansk rapport). Tar det med en liten klype salt da den ble lagt frem i en populærvitenskaplig bok (Superfreakonomics), men det virket seriøst nok. Jeg har med sete og sikrer med vanlig belte.

Skrevet

Vi har alltid med bilstoll. Slipper stresset med å bestille på alle utflukter vi skal på, og å ta med stolen er skjeldent noe problem. De fleste flyselskaper lar deg ta den med gratis eller i alle fall billig. Vi syns i alle fall det er en trygghet.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi reist i år, så hadde vi tatt med sete. Men neste år er jo vi på litt større stol, og to av reisemålene vi har mest lyst til er steder vi har vært før, og her er ikke togforbindelse til hotellene/sentrum, og kun buss for de som reiser charter, noe vi sjelden gjør, da vi er godt kjent i områdene og bor "lokalt". Løsningen jeg ser er å enten charte ferie i starten og bli med buss, eller håpe på taxi med stol og evt ta på fanget hvis ikke...

Uff. Fristende å bli hjemme til ungen er konfirmant. Vil de skal oppleve, se, bade, leke, se storbyer og besøke fornøyelsesparker men ikke på bekostning av sikkerhet.

TS

Anonymous poster hash: 920ea...b16

Skrevet

Kan dere ikke høre emd hotellet da? De kan sikkert være behjelpelig med utleie av bilstol, eller i alle fall tipse dere om steder dere kan leie. Eller ser nå at dere ikke skal på på hotell, men privat? Eller forstår jeg galt? Det er i alle fall sikkert et bilutleiefirma på stedet der dere kan få bilstol, eller om dere bor privat så vet kanskje de om noe? :) Deilig å få avklart slikt på forhånd, så slipper dere å bekymre dere unødig. Uansett så går det sikkert fint. Dere får nok en fin ferie. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...