Gå til innhold

Hvis man finner et ulovlig stoff og ringer politiet for å melde ifra og leverer det inn, kan man selv få straff?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvis man finner et ulovlig stoff og da drar på politistasjonen for å gi dem det og si hvor man fant det, kan vedkommende bli straffet for det da? altså at vedkommende bar det med seg til politistasjonen.

Anonymous poster hash: 573c6...e26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tuklet med et åssted, så mulig du får en muntlig advarsel. Du skal aldri røre ulovlig ting som f.eks stoff, våpen ol. Du skal alltid ringe det inn og beskrive åsstedet så Politiet kan komme og kikke etter. Du kan ødelegge spor ol.

Anonymous poster hash: f9019...d99
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer og sier hvor du fant det. Ikke rør det.

Anonymous poster hash: b2f94...c14
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nå er det ikke jeg som har funnet noe da, det var bare hypotetisk sett, for vi satt her en studiegruppe på universitetet å diskuterte noe helt annet, vi diskuterte utleie av lelilighet/rom/hus - det man måtte ha, på Airbnb og om hvorvidt vi hadde turt å la andre personer bo i vår leilighet/hybel og han ene på studiegruppa sa at tanta hans hadde leid ut før via airbnb og en gang leide hun ut til et par nederlendere og når hun kom tilbake til leiligheten fant hun en liten pose med noe som så ut som mose og hun regnet med det var noe ulovlig, men hun turte ikke gi beskjed til politiet fordi det hadde virket mistenkelig dersom hun ringte og sa at hun hadde funnet noe mose hun trodde var ulovlig i sin egen leilighet og at det måtte være nederlenderne som hadde leid der som hadde glemt det., så hun kastet mosen i toalettet og skylte det ned og tok fyr på posen det hadde vært i og sluttet å leie ut via airbnb.

Og vi har nå sittet her å diskutert lenge og jeg trodde det bare var å ringe til politiet å si ifra, så kunne de komme å sjekke det ut og ta det med seg... så lenge man ikke har hatt noe med det å gjøre er det vel ingenting å bekymre seg for.... så det er det vi har sittet å diskutert nå en halvtime... hva man skulle gjort i en slik situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å forklare situasjonen, det. Regner med det ikke er ukjent for dem at leieboere legger igjen slikt for å bli funnet av utleier.

Men jo, det er best å ikke ta på det. Fingeravtrykk, samt at man ikke skal ødelegge bevis.

Imidlertid ser jeg ikke helt hva det er å ta sånn på vei av. Med mindre de dealet fra leiligheten eller noe ville jeg ikke ringt politiet, iallfall ikke etter at de var dratt og jeg bare hadde funnet en liten pose med noen gram ecstasy, f.eks.

Anonymous poster hash: 61346...943
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du blir straffet om du møter opp hos politiet for å levere inn ulovlige stoffer noen leietagere har lagt igjen. MEN, faremomentet er om du blir stoppet FØR du kommer deg til politiet. F.eks er det med jevne mellomrom narkohunder på Oslo S og sikkert andre steder.

Å da hoste opp unnskyldningen "det er ikke mitt, jeg var på vei til Politiet for å levere det inn" blir mildt sagt lite troverdig.

Jeg ville aldri utsatt meg for risikoen ved å bære rundt på ulovlige stoffer, uansett hvor legitime intensjonene mine var.

Fremgangsmåten bør være å ringe Politiet umiddelbart og informere dem om funnet og situasjonen, og da spørre hva du skal gjøre. Ber de deg komme og levere det inn, så har du vanntett alibi. (Be gjerne om en form for bekreftelse på samtalen og hva du har fått beskjed om for å være HELT sikker)

Anonymous poster hash: 74cee...127
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke straffes for det, såfremt det er den historien du beskriver her som legges til grunn. Men som den over meg sier, det er jo en viss mulighet for at du ikke får politiet til å tro på historien din, enten det er fordi de tror du angrer (vi har ikke noe narkoamnesti, akkurat) eller fordi du stoppes på veien. Da kan du i teorien bli straffet. Så det er ikke straffbart, men det kan jo misforstås som noe som er straffbart.

Jeg hadde ringt og bedt dem komme dit. Det skal svært mye til for at de skal mistro deg da. Det har nok også litt å si hvem du er: Hvis du er en tvilsom person med flere narkodommer på deg ryker du nok lettere enn det jeg uten rulleblad og med arbeid innen lov og rett gjør. Jeg hadde kanskje vært mer usikker på hva jeg hadde gjort dersom politiet ville hatt en spesiell grunn til å mistro meg, som at jeg var dømt for noe innenfor samme strafferettslige område selv.

Anonymous poster hash: a4f20...f1c
Skrevet

Du skal ikke ta det med deg noen sted.

Politiet har gjerne lyst til å spane litt og se hvem som kommer for å hente fra det de har stashet der, for så å ta langeren med stoffet på seg.

Skrevet

nå er det ikke jeg som har funnet noe da, det var bare hypotetisk sett, for vi satt her en studiegruppe på universitetet å diskuterte noe helt annet, vi diskuterte utleie av lelilighet/rom/hus - det man måtte ha, på Airbnb og om hvorvidt vi hadde turt å la andre personer bo i vår leilighet/hybel og han ene på studiegruppa sa at tanta hans hadde leid ut før via airbnb og en gang leide hun ut til et par nederlendere og når hun kom tilbake til leiligheten fant hun en liten pose med noe som så ut som mose og hun regnet med det var noe ulovlig, men hun turte ikke gi beskjed til politiet fordi det hadde virket mistenkelig dersom hun ringte og sa at hun hadde funnet noe mose hun trodde var ulovlig i sin egen leilighet og at det måtte være nederlenderne som hadde leid der som hadde glemt det., så hun kastet mosen i toalettet og skylte det ned og tok fyr på posen det hadde vært i og sluttet å leie ut via airbnb.

Og vi har nå sittet her å diskutert lenge og jeg trodde det bare var å ringe til politiet å si ifra, så kunne de komme å sjekke det ut og ta det med seg... så lenge man ikke har hatt noe med det å gjøre er det vel ingenting å bekymre seg for.... så det er det vi har sittet å diskutert nå en halvtime... hva man skulle gjort i en slik situasjon.

Ingen som besitter et ulovlig stoff ringer politiet for å angi seg selv ;)

Hun burde ringt og sagt fra hva hun hadde funnet og bedt dem komme.

Så burde hun gått ut av rommet og lukket døren bak seg.

Skrevet

Dette er ikke en amerikansk tv-serie, så i scenariet du beskriver hadde det gått helt fint å ringe politiet.

Men for noe så lite, og attpåtil fra utenlandske turister, hadde jeg gjort det samme som den tanta - kastet det. Politiet har bedre ting å bruke ressursene sine på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...