Gå til innhold

Pensjon - regler om opptjening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan jeg finne, evt hvem kan man ringe for å finne ut litt regler om opptjening av pensjon.

Jeg kan lite om det, annet at jeg vet at man opptjener pensjonspoeng når man jobber. Og har hørt at kvinner er tapere fordi de ofte jobber deltid. Er det da deltidsprosenten som teller på hvor mye man får i pensjon, eller er det den faktiske inntekten man har som gjør at man får mindre?

Jeg har jobbet siden jeg var 19, deltid de første 2 årene, fulltid resten. Og hvis jeg jobber fulltid til jeg går av med pensjon har jeg vel full opptjening. Men hva hvis jeg flytter utenlands i 5 år? Da mister jeg pensjonspoeng?

Hva med innflyttere, de som kanskje flytter hit når de er 35, de mister da 15 år med opptjening i forhold til meg? Hvor mye utgjør dette i penger utbetalt som pensjonist?

Reglene kommer sikkert til å endre seg flere ganger før min pensjonstilværelse, men jeg kjenner jeg vet for lite om dette og konsekvenser ved diverse valg man kan ta på veien mot pensjonstilværelsen.

Anonymous poster hash: 8d774...bbb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva Google er ikke sant?

"Hva får jeg i pensjon."

Anonymous poster hash: 382b8...72a

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker på hva du får fra folketrygden?

Folketrygden sparer noe som tilsvarer 18,1% av din lønn hvert år, som til slutt blir en pott som utbetales som livsvarig pensjon når du blir pensjonist.

Det er hva du får i lønn som teller, ikke hvorvidt dette er redusert stilling eller deltidsjobb. (Det er noen regler for hva som telles med og ikke, men det kan du nok søke opp selv. Tror det ligger en kalkulator på NAV eller noe...)

Det spares altså penger for deg for hvert år du jobber, og totalen av disse blir pensjonspotten din. (Som fordeles på antall år du forventes å leve når du starter uttak av pensjon. )

Anonymous poster hash: fb98d...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...