koldbruna Skrevet 15. august 2004 #1 Skrevet 15. august 2004 Noen som har oppskrift på opp ned kake?? Tror det er nøtter som er i bunnen og vaniljekrem i midten?? Noen som vet åssen kake jeg tenker på?? Koldbruna
Gjest Lea Skrevet 15. august 2004 #2 Skrevet 15. august 2004 50 gr smør 100 gr hasselnøtter hakket 1 dl sukker Alt legges i en gryte og varmes godt over svak varme til sukkeret "smelter". Alt tømmes i en rund springform som har bakepapir i bunnen. Trykkes/fordeles utover hele bunnen. 3 egg 3 dl sukker 1,5 ts bakepulver 3 dl hvetemel 3 ss kakao 1 dl kaffe kald Pisk eggedosis. Bland det øvrige forsiktig i. Røren helles over nøtteblandingen som nå er lettere avkjølt. Stekes i ca 50 min ved 150 grader i varmluftsovn. Fyll: 3 dl kremfløte 2,5 dl vaniljekrem Fløten stivpiskes og vaniljekremen blandes inn. Del kaken i 2 eller 3 og fyll den med kremen. Nøtteblandingen skal være toppen av kaken.
Arkana Skrevet 15. august 2004 #3 Skrevet 15. august 2004 Opp-ned-kake 100 g nøtter 60 g smør ½ dl sukker 3 dl sukker 3 egg 1 ss kakao 3 dl hvetemel 1 ½ ts bakepulver ½ dl vann ½ dl kaffe vaniljekrem eller kremfløte Hakk nøttene grovt. Kok opp smør, sukker og nøttene. Kle en rundt form (24 cm) med bakepapir og legg nøtteblandingen over i bunnen. Egg og sukker piskes til eggedosis. Hvetemel, kakao og bakepulver siktes og vendes inn i eggedosisen. Bland inn kaffe og vann. Hell røren i formen og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 45 minutter. Avkjøl kaken på rist. Snu den opp-ned, del i to og fyll med vaniljekrem eller pisket fløte.
koldbruna Skrevet 15. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2004 Takk.Husker denne kaken fra min barndom.Farmor brukte og bake den,men spurte aldri om å få oppskriften. Koldbruna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå