Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

da jeg ble 18 trodde jeg at jeg kunne eie verden. jeg hadde kun sommerjobber, jobbet ikke ved siden av videregående da det faktisk ikke falt meg inn. ingen har noen sinne lært meg god økonomi, til og med mamma innrømmer at hun var virkelig ikke flink nok til å lære meg hvordan penger brukes.

så dermed endte jeg opp med gjeld på 150.000 ca. med alt fra lånekassen.

jeg har ikke fullført videregående så gjelda på 80.000 er bortkastet der.

plutselig en dag fikk jeg realiteten rett i trynet og jeg gikk på en skikkelig smell. jeg dro på meg betalingsanmerkninger (ante ikke hva det var en gang) og brev fra namsmannen.

lønnstrekk og ørten nedbetalinger senere så er jeg snart i mål!!!

jeg har hatt stålkontroll på hva jeg skal betale til hvem, ført opp i excel med kontonr, kidnr, navn, saksnr osv osv.

når jeg flyttet til oslo for en fulltidsstilling (matbutikk, dårlig betalt) så begynte jobben. på 1 år har jeg betalt ned over 5000 pr mnd i gjeld. jeg har 5000 i husleie så jeg satt igjen med mellom 3 og 4000 til meg selv pr mnd.

jeg skal nå i april betale ned 3 regninger på til sammen 14000 (rundt regnet) fordi jeg flytter tilbake til hjembygda og skal jobbe der igjen. da får jeg utbetalt full lønn i april pluss at jeg får tilbake depositumet på 10.000. skal i tilleg få banken til å trekke litt ekstra på lånet men jeg må først se hvor mye jeg får den mnd.

da er det KUN et lån i banken på 15.000 pluss studielån som gjenstår! herregud jeg er så lykkelig. endelig skal jeg få leve livet mitt uten å ha gjelden hengende over skuldrene!

jeg prøvde å få hjelp fra en økonomirådgiver i kommunen, men hu var det ikke mye hjelp i. så jeg har ordnet alt selv! snakket med alle kreditorer, ordnet nedbetalingsplaner og fulgt dem slavisk! det ENESTE som har kommet forran gjelden er husleia.

jeg har fått et selvtillitsboost uten like og kommer ALDRI til å finne på så mye dumt igjen i mitt liv! skal aldri mer ha kredittkort. aldri skal jeg bruke penger jeg ikke har.

jeg følte bare for å skrive ned dette før jeg letter fra bakken. føler meg så lykkelig!

nå er jeg 23 å føler at jeg endelig har kontroll.

Anonymous poster hash: 5430d...a80
  • Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye, du har mye å være stolt av! Beundrer deg, er ikke i samme situasjonen men liker å lese slike historier, det inspirerer mange andre!

Anonymous poster hash: f66a0...6df
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som at du har vært kjempeflink! Det er ikke bare-bare å komme seg ut av slike situasjoner! :danse:

Når det er sagt synes jeg det er rart at ikke foreldrene dine har hatt litt mer kontroll, og lært deg at du ikke skal dra kredittkortet med mindre det er krise?

AnonymBruker
Skrevet

det har vært mange tårer og mye sinne rettet mot feil personer. men jeg har innsett at den eneste jeg kan skylde på er jo meg selv. faren min har egentlig aldri vært inni bildet mer en noen helger nå og da gjennom oppveksten. men mamma kunne vært mye flinkere, jeg var jo bare barnet da jeg flyttet hjemmefra som 16 åring og tømte sparekontoen, og mamma stoppet meg ikke.

mine søsken har fått mye bedre opplæring, å jeg tror kanskje at mine feil fikk mamma til å ta tak slik at de ikke skulle havne i samme fellen. jeg er førstefødte og "forsøkskaninen". men jeg bærer ikke nag til mamma nå lenger, hun har hjulpet meg med mange gode råd og har alltid hatt et lyttende øre når jeg har vært sint og lei.

Anonymous poster hash: 88410...59f
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Steinbra innsats!

Anonymous poster hash: ad38a...e3b

Skrevet

Så bra! :laugh: Tenk så deilig at du fra nå av kan nyte livet og ha den kunnskapen som skal til for å ikke havne i samme fella igjen! Det er mange folk som er mye eldre enn deg som sitter i hengemyra og det kommer til å ta dem 10+ år å komme ut

AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra jobbet! :blomst:

Anonymous poster hash: 77ea7...1ca
Skrevet

Så herlig - gratulerer! :bolledeig:

AnonymBruker
Skrevet

Good for you, som amerikanerene sier :) Jeg kjenner meg igjen i at det gir en herlig selvtillitsboost å nå økonomiske mål, spesielt når det er pga. egen innsats.

Anonymous poster hash: 868dc...1f6
AnonymBruker
Skrevet

Bra jobba :)

Anonymous poster hash: c71f3...111

AnonymBruker
Skrevet

tusen takk alle sammen :D føles ut som at 100 kilo har falt av skuldrene mine. perfekt start når jeg skal flytte hjem igjen :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Gratulerer!

Det fine med dyr lærdom er at den huskes!

Nå har du lagt grunnlaget for å nå alle de økonomiske mål du vil oppnå - for 5.000 i avdrag og renter kan lett konverteres til sparing. Det blir 60.000/år pluss renter. :)

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer!

Det fine med dyr lærdom er at den huskes!

Nå har du lagt grunnlaget for å nå alle de økonomiske mål du vil oppnå - for 5.000 i avdrag og renter kan lett konverteres til sparing. Det blir 60.000/år pluss renter. :)

ja jeg kommer nok aldri til å være så dum igjen (håper jeg). men skal man ha hus så må man vel uansett låne, men da har jeg nok bedre kontroll enn som 18 åring ;)

blir lettere å spare også nå :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Huslån kan ikke sammenlignes med usikret forbruksgjeld. For det første er renten en helt annen. For det andre er huslån boligkostnad - bo må man jo uansett. For det tredje kan nedbetaling av boliggjeld anses som ren sparing siden gjelden er sikret i en bolig med økende verdi.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Huslån kan ikke sammenlignes med usikret forbruksgjeld. For det første er renten en helt annen. For det andre er huslån boligkostnad - bo må man jo uansett. For det tredje kan nedbetaling av boliggjeld anses som ren sparing siden gjelden er sikret i en bolig med økende verdi.

ja du sier noe der :)

AnonymBruker
Skrevet

Stående applaus fra meg!

:takke:

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! :)

Jeg hadde heller ikke foreldre som har hatt peiling på økonomi, så de har rett og slett aldri lært meg noe om hvordan penger bør brukes (eller SPARES). Fra jeg var 18 har jeg jobbet i ferier og hatt deltidsjobber vedsiden av studiene, og føler at jeg har god kontroll på økonomien og sparer endel i måneden. Er livredd for å havne der foreldrene mine er.

Anonymous poster hash: ef9c2...b0f
Gjest anonym2233
Skrevet

Bra jobba!!!

Gratulerer! 👏

AnonymBruker
Skrevet

Gratulere :D

Anonymous poster hash: 424f0...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...