Gå til innhold

Gruppetimer på treningssenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om gruppetimer på treningssenter er dårligere trening enn å trene på egen hånd? Får ofte høre at styrketimene ikke er gode nok, fordi man ikke har på særlig mye vekt og tar få repetisjoner, samt at tempoet ofte er så hurtig at man ikke rekker å gjøre øvelsene grundig nok. Men jeg synes det er rart dersom de har gruppetimer med kondisjon og styrke, og dette ikke kan anses som "god nok" trening.

Jeg trener rundt fem ganger i uka, og begynner å bli lei av å løpe på mølle/ellipsemaskin og trene styrke alene i salen. Men jeg vil ikke bytte ut noen økter med gruppetimer dersom denne treningen er dårligere :P

Noen som vet? :)

Anonymous poster hash: 353f5...c75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring i forhold til rene styrketimer er at disse er veldig god trening i forhold til mitt formål. Vi får beskjed om å ha på så mye vekter at vi klarer maksimalt 12 repetisjoner av hver øvelse i løpet av et sett. I et sett har en ofte en kombinasjon av 3 øvelser som blir repetert 3 ganger før en går over på et nytt sett av øvelser. Det er ikke fokus på å gjøre det så fort som mulig, Vi gjøre det i eget tempo, mens instruktøren går rundt og sjekker teknikk.

Andre timer kan være en kombinasjon av styrke og puls, hvor en jobber med mye høyere tempo og kanskje mindre vekt, Dette kan være timer med WOD/Crossfit, Kettlebell. basisball, Tabata, sirkeltrening osv.

Min erfaring er at jeg presser meg mye bedre i en gruppetime enn jeg gjør med å trene på egenhånd og har blitt mye sterkere i løpet av tiden jeg har trent på treningssenter. Det gjelder å finne den kombinasjonen du liker. Det beste rådet vil være å prøve de ulike gruppetimene og kanskje finner du noen timer som kan gi variasjon til å trene alene. Mye er hva du gjør det til selv på gruppetimene.

AnonymBruker
Skrevet

Gruppetimer ! Blir presset pågrunn av trener og at vi er mange. Man må holde følge å holde tempo noe jeg ikke klarer alene. Man får mye mer press på seg til å prestere :) Jeg kommer i form raskere slik enn alene :) Men alle er forskjellige.....

Anonymous poster hash: 79593...84a

Skrevet

De gruppetimene du beskriver har ikke som formål å gjøre musklene dine større eller gjøre deg sterkere i maksstyrke. Det er for å forbrenne kalorier og øke utholdenheten.

Skrevet

For en mnd siden hadde jeg ikke kontakt med magenusklene mine... Etter en mnd med powerstep (kondisjon/styrke) en gang i uken zumba 3 ganger i uken og Yoga 1 gang i uken kunne jeg etter 3 uker ligge flatt på ryggen å sette meg opp uten å bruke armene.. Har blitt sterkere i hele kroppen.. På benkpress og de andre lvelsene med stang begynte jeg med 7 kg men økte fort til 10 og så 15... Tror det er veldig viktig

Jeg blir nok ikke bodybuilder, men det fungerer supert for meg til å bli sterkere

Gjest The damned
Skrevet (endret)

Jeg er så utrent som noen kan forbli,og jeg er treig og klønete så trenger mer tid enn man får på de fleste gruppetreninger. Blir stressa av at stort sett alle de andre står der unisont,mens jeg står og kløner :)

Kan jo være fordi jeg ikke er vant til å trene,men synes jeg får mer utbytte av å trene alene.

Da kan jeg trene når jeg vil,og kan få inn øvelsene skikkelig. Synes også at det er litt lite styrketimer på treningssenteret her.

Ellers tror jeg det kommer an på hva man vil oppnå,og litt hva man liker.

Endret av The damned
Skrevet (endret)

Vet ikke hvilken styrketimer du tenker på, men jeg får iallfall veldig godt utbytte av å gå på EP-timer, altså styrketimer i sal med stang og vekter.

Her er det som regel bare en person som setter begrensigner, og det er meg selv. Jeg går alltid derifra helt ferdig og merker det godt dagen etterpå. Jeg ser utvikling fra time til time og legger på så mye vekter jeg selv vil. Det er ingen standarsmal for hvor mye vekter du kan legge på. Det kan være en utfordring med å legge på nok vekter fordi en trenger hjelp til å f.eks. løfte stanga over hodet, men da er det bare å være tøff nok til å spørr sidemannen eller instruktør om hjelp. Instruktøren legger vekt på teknikk og gode øvelser og ikke for mange repitisjoner heller. Vi får streng beskjed om å legge på mere vekter om vi klarer mer enn så og så mange repitisjoner, og heller ta av om det blir færre enn feks. 4 på noen øvelser etc. I tillegg fokuserer på mange øvelser for hele kroppen.

Jeg får mye mer utbytte av disse timene enn på å trene i trenignsrommet utenom. Rett og slett fordi det er så masse folk der hele tiden, kø ved apparater og jeg ikke har noen der til å motivere meg. På styrketimene så fokuserer alle på det samme og jeg blir mer motivert til å ta det helt ut :)

Endret av lillsunshine
Skrevet

Så lenge man velger gruppetimer i forhold til hva man ønsker å oppnå med treningen så er det da absolutt bra trening! Jeg føler at jeg får bedre utbytte av gruppetimer enn å trene alene, for jeg presser meg mer sammen med andre. Der jeg trener har vi feks både heftige intervalltimer og bootcamp/crossfit, som absolutt gir godt utbytte både for kondisjon og styrke. Men det er også danseinspirerte timer for de som liker den type trening. Eller timer som MRL (mage/rumpe/lår) som er fin trening for de som ikke har trent så mye. Poenget er jo at det skal være trening som passer for alle, at man skal kunne finne noe som passer sine interesser, nivå og mål. Jeg har utrolig mye bedre utbytte av en knallhard bootcamptime enn å trene styrke alene, og ser absolutt resultater på kroppen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...