Gå til innhold

Barn foran i bilen.

alisia4

Anbefalte innlegg

Det har faktsik skjedd at barn i forsetet (i bakovervendt stol) har blitt halshugget av airbagen i kollisjoner... Ekkelt, men sant.

ojoj er dette her helt sant altså....? Javel.

Forresten var vel ikke bare airbagen som lekte giljotin, særlig med tanke på at det MÅ HA VÆRT EN HANDLING SOM UTLØSTE airbagen....(vi forutsetter at det du sier er sant...)

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

WACO:

Jeg skjønner du synes det er opphissende å sende ut svar i hytt og gevær og at du prøver å være provoserende og "gærn", men for de fleste av oss blir det bare trettende på grensen til det kjedsommelige....

Vet du at en airbag bla. kan sprenge trommehinnene dine? Og at kraftige blodutredelser i ansikt og på brystkassen ikke er uvanlig. Ikke nevn sofapute i denne sammenheng - det blir for dumt.

Trygg Trafikk: Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses. Barn som sitter i forovervendt barnestol kan også bli alvorlig skadet. Barn som er lavere enn 140 cm bør uansett ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person, og kan skade et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusk...jeg bare prøver å forkare dere at en airbag ikke er farlig...

Hvordan tror du jeg vet dette?

- Kan det være f eks at jeg selv har opplevet at airbager har sprengt i en bil jeg har sittet på...?

Hva mener dere med at airbager er farlige...? Mener dere sånn farlig som f eks stikke huet ut av bilvinduet og kapper huet pga bilvinduet hvis man kjører for fort på en fartshump,...?

selv en nakkestøtte kan være drapsvåpen dersom bilen f eks velter....

Hvorfor ikke forstå slike ting?

Waco

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at barn ikke skal sitte i forsetet med stolen og ryggen i mot kjøreretningen, er fordi når airbagen utløses så treffer denne stolryggen i stor kraft. Hos små barn vil hodet da bli kastet forover i voldsom kraft og dette kan ta livet av et barn.

Skal et barn sitte i forsetet, skal airbagen stenges av slik at den ikke utløses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco, dette blir jo bare tull!!! Jeg tror alle er enige om at en airbag er ønskelig hvis man kolliderer.

Men det jeg prøver å forklare deg er at en airbag er konstruert for en voksen, ikke et barn og kan derfor skade barnet. Jeg doumenterer det tilogmed. Hva er det du ikke forstår??

Og jeg har også vært med i en kraftig kollisjon, så du har nok ikke så større erfaringsgrunnlag enn meg til å uttale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco, dette blir jo bare tull!!! Jeg tror alle er enige om at en airbag er ønskelig hvis man kolliderer.

Men det jeg prøver å forklare deg er at en airbag er konstruert for en voksen, ikke et barn og kan derfor skade barnet. Jeg doumenterer det tilogmed. Hva er det du ikke forstår??

Og jeg har også vært med i en kraftig kollisjon, så du har nok ikke så større erfaringsgrunnlag enn meg til å uttale deg.

Hei, jeg har vært med på 15 km/t eksplosjon og 130 km/t eksplosjon.....

Når den sprang i 15 km/t så var det omtrent som om du blåser opp en ballong og den sprenger når du har blåst nok luft.

Så farlig er den.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du har ikke dokumentert noe som helst.

Gi meg en link hvor en airbag har drept en unge her i norge.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dokumentert at en airbag er farlig når den treffer et barn:

Trygg Trafikk: Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses. Barn som sitter i forovervendt barnestol kan også bli alvorlig skadet. Barn som er lavere enn 140 cm bør uansett ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person, og kan skade et barn.

Jeg har ingen link til et tilfelle der en airbag har drept et barn her i Norge og har heller ikke hevdet at jeg har det det. Men jeg har sagt følgende:

Det har faktsik skjedd at barn i forsetet (i bakovervendt stol) har blitt halshugget av airbagen i kollisjoner... Ekkelt' date=' men sant.[/quote'] Dette har jeg hørt på nyhetene, ref. til hendelser i USA.

Poenget er at airbager er skadelige for barn - og det kan tilogmed medføre død. Fagpersoner sier dette. Hvorfor skal du kverulere videre????

Et klipp til:

Hele 30 prosent av norske bilførere sikrer barna feil eller kjører barna helt uten sikring.

De vanligste feilene er løst eller dårlig festet sete, belte under armen, selen vridd og at barn blir satt i et forsete der det er en airbag som ikke er koblet ut.

Undersøkelsen viser at de fleste foreldre vet hvordan barna skal sikres, men at de slurver på kortere turer, skriver Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbag eller ikke, så er pasasjersetet forran det aller farligste stedet å sitte i en bil dersom bilen blir utsatt for en ulykke. Det alene er grunn nok til at barn ikke bør sitte der. Kan uansett ikke komme på noen god trunn til at barn bør sitte forran, så da burde jo valget være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusk trygg trafikk er skremselspropeganda. Du husker kanskje at trygg trafikk var imot å heve fartsgrensen på utvalgte motorveier til 100 kmt fordi de mente at det var livsfarlig.....

Det var de tullingene som var livsfarlige, etter at vegmyndighetene hevet fartsgrensen har antall dødsulykker sunket drastisk...

Selv om det står på en nettside til trygg trafikk at airbager er livsfarlige er det en løgn, fordi at airbagen er kun livsfarlige under en kollisjon og da er alt livsfarlig..

At dere ikke forstår slike ting aner jeg ikke....

hva er farligst, et ratt eller airbag...? Hva med kaffekanna som står under førervinduet eller plastikkposene i baksetet???

En gang hørte jeg om en familie som hadde salimakk med seg på feriereisen sin, åssen tror du den bilen så ut etter kjedekollisjonen hvor hele familien blei smadra og brannlukta av salmiakk og bensin var ikke til å ta feil av...

Waco

Dere snakker om at airbag er farlige.....den er jo ikke farlig med mindre det er en hendelseforløp som f eks en kollisjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller pjusk for å spørre på en annen måte, hvordan tror du ville sett ut dersom du satt i baksetet på en bil og frontkolliderte i 90 km/t og cd-ene som lå løst i førerdekselet flyr bakover og treffer deg mellom øynene over nesa.....

du forstår, under trafikkuhell er det meste farlig....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker om at airbag er farlige.....den er jo ikke farlig med mindre det er en hendelseforløp som f eks en kollisjon.....

Er det ikke det vi diskuterer her da? Selvsagt er det trygt at ungen sitter foran, dersom man ikke krasjer. Selvsagt er det trygt å kjøre for fort eller uten beltet, så lenge man ikke krasjer... Poenget er at man har aldri noen garanti for at man ikke gjør det, og da sikrer man seg så godt man kan i forkant, på ting det er mulig å forutse.

(Og når det gjelder alle disse eksemplene dine, er jeg den eneste som har lært at man selvfølgelig ikke har allslags mikkmakk som cd'er, termos, leker, brusflasker osv flyende rundt i hele bilen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og når det gjelder alle disse eksemplene dine, er jeg den eneste som har lært at man selvfølgelig ikke har allslags mikkmakk som cd'er, termos, leker, brusflasker osv flyende rundt i hele bilen?)

Du er kanskje blant de som bare ser din egen bil, men jeg følger med på andre biler også, og legger merke til ting det utrente øyet vanligvis ikke oppdager og jeg ser det ligger alt mulig rask og rusk på førerdeksler....

Selv om det kanskje ikke er i din bil så har jeg sett andre ha en kortstokk fremme...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette er ikke helt riktig waco, og det vet du om du tenker deg om.

Du skriver forresten lenger oppe at du har opplevd airbag-eksplosjoner i 15 km/t og i 130 km/t, og at dette var to forskjellige ting. Det er det ikke. Du kan ha opplevd det forskjelling, men går en airbag av, så går den av for full kraft uansett.

En airbag (på passasjersia) utløses ved at en sprengladning på størrelse med underarmen til et voksent menneske går av. Denne sprengladningen utløses elektronisk ved en kollisjon. Problemet er imidlertid at elektronikk er ømtålig, og sprengladningen kan utløses ved tekniske feil.

En airbag er for øvig konstruert slik at et voksent menneske som brker bilbelte skal "lande" med ansiktet i den i det bagen begynner å tømmes for gass. Et barn eller en voksen person under 140 cm vil imidlertid bli truffet av airbagen mens den er i ferd med å fylles, i det bagen har størst hastighet. Bagen vil treffe under haka som en knyttneve og slå hodet bakover med stor kraft. Resultatet er nesten uten unntak nakkebrudd og øyeblikkelig død.

-Og ja, jeg har sprengt noen airbager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokk: huff, får nesten frysninger av dette her når jeg tenker på hvor uansvarlig faren til gutten er når gutten får sitte foran. Her må jeg rett og slett sette krav om nødvendig. Får kreve at han går på et verkssted, og får fjernet funksjonen på earbagen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ingen av disse jentene her har egentlig opplevet en kollisjonspute som eksploderer...

Hadde de gjort det hadde de også forstått at denne frykten de besitter er noe som foregår oppe i deres eget hodet.

En kollisjonspute er ikke farlig for noen, det kan sammenlignes med en sovepute noen slenger til deg...

- Så farlig er det...

Waco

Hvor dum går det egentlig an å bli???

Jeg HAR opplevd en kolisjonspute som eksploderer og det er absolutt ingen sovepute! Det er en enorm kraft som utløses og den påfører faktisk ofte/som regel voksne mennesker skader i kroppen der den treffer! Et barn som treffes i ansiktet/hodet av denne vil utvilsomt bli alvorlig skadd.

Kollisjonsputer ER farlige og jeg ville ALDRI tillatt at mine barn ble utsatt for muligheten for å bli truffet i hodet av en slik!

I nyere biler vil voksne mennesker som sitter fastspent som regel komme greit ut av det med sele m/elektroniske beltestrammere og kollisjonspute som beskyttelse, men disse vil også ofte ha skader som skyldes sikkerhetsutstyret. Disse skadene vil imidlertid ofte være langt mindre enn de ville ha vært uten bruk av sikkerhetsutstyret. Utstyret er imidlertid tilpasset voksne og skadene som påføres et barn, som selvfølgelig får "smellene" på helt feil steder på kroppen, vil kunne være livstruende/dødelige.

Og, ja, jeg vet at man ikke skal ha bikkjer, handleposer, vinflasker og annet rusk og rask liggende løst i bilen. Takket være den lærdommen har jeg fremdeles et ansikt og et hode som fungerer sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare underskrive på innleggene til Leo og Tispa, og sier som Leo: Hvor dum går det egentlig an å bli???

Waco: Å passe på at ikke løse gjenstander kan flakse rundt i bilen ved en kollisjon er et sikkerhetstiltak på samme måte som at man ikke plasserer et lite barn foran en airbag. Den ene utelukker vel ikke det andre? Jeg lar ikke mine barn sitte i et forsete der de kan bli truffet av en airbag og jeg har heller ikke termoser eller lign. liggende i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...