Gå til innhold

Korleis var din baby dei første mnd?

Emma3

Anbefalte innlegg

Venta baby i oktober, og har lyst til å prøve å forsette med studiane mine. Vil prøve å ta babyen med på forelesning, men er sjølvsagt innstilt på at dette kanskje ikkje går. Veit at eg bør vente til babyen kjem og sjå dette an, men vil gjerne ha ein liten peikepinn no! Derfor lurar eg på korleis babyen din var det første halve leveåret sitt?

Dei fleste babyane eg har vore med i det siste, er visst så snille (seier mammaen), berre søv og et. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry her kommer en skrekk historie.

Min datter hadde kolikk de 6 første måndene og skrek fra 23.00 - til 05.00 hver dag i 6 månder.

Der etter kom tender og hun skrek i 4 månder till så var hun bøitt bortsjemmt av all bering og dulling og kroppskontakt til alle døgnes tider så hun skrek like så godt i 4 månder till....

Så begynne hun å bli fustret sur og grinete for at hun ikke turte gå ennda og sutret seg gjennom et par månder til først da stillnet det og hun var en sol til hun ble 2 år og var fustret over å ikke kunne gjøre seg forstått språklig det etter kom tre års trassen og den varte og henger ennda litt i nå er hun3 år og 9 månder.

Så jeg kunne ikke vurdere å ha henne med på noenting før nå.....sorry....du fikk en skekk historie fra meg håper du ikke er like uheldig med det første eller de første årene som jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som en fullstendig umulighet å studere de første månedene i barnets liv. Ut fra egen erfaring handler alt om mat og soving de første to månedene. Når barnet sover så må du helst ta deg inn selv, dvs. sove og spise. Relativt lite annet å ta seg til.

Og en vet sjelden hvor lenge et så lite barn sover, så det er vanskelig å planlegge. Og dersom du ammer, så vil du bli usedvanlig trøtt når du ammer, dette pga av at det skilles ut et hormon i kroppen. Dette hormonet fungerer i realiteten nesten som sovemedisin. Ikke lett å konsentrere seg om studier da mao. Dette gir seg etterhvert.

Nå barnet er våkent vil det nok sikkert ha kontakt med mammen eller pappen nesten hele tiden. I form av blikkontakt, prating og dulling.

Uansett, gled deg. Det er verdt det!

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Vår skole har eget rom for de med småbarn, og derfor behøver ikke mor og barn sitte sammen med alle de andre. Det har fungert veldig bra for de studene som har fått bebis i skoleåret.

Men det spørs hvor mye du selv orker å henge med, for en er veldig trøtt de første månedene. Selv om bebisen er "snill" og sover mye, så behøver du også mye søvn, og har kanskje behov for å sove når bebisen sover. For de fleste bebiser våkner flere ganger på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla var kjmepe grei og enkel å ta med rundt overalt. Hun sov godt om natta, frem til 9 mnd, og var i godt humør på dagen. Kvelden derimot var hyl fra 7-12, i tillegg sov ho svært lite på dagtid, det var snakk om 10 min 3-4 ganger i løpet av en dagen. Så for meg ble det uaktuelt å ta videreutdanning. Kan jo ikke ta med en baby, som vil ha pupp hver 45. min og litt lek og kos mellom hver gang på skolen. Til venninner og ut på tur, det går greit, men ikke på skolen hvor man er avhegig av å få med seg det meste.

Heldigvis er barna som regel "snille" disse første månedene. Vet mange som har fått det til, og håper det går for deg også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er fullt klar over at dette kanskje ikkje går, men er nødt til å ha innstillinga på det. Er eg ikkje innstilt på å studere, går det iallefall ikkje.

Det går an å lese heime, så eg treng ikkje vere så mykje på skulen. Har også ein pappa som er veldig klar for at eg skal forsette med studiane, så det er godt å ha han som støtte.

Blir uansett spennade å sjå korleis nurket blir. Håpar babyen liknar meg, for eg var visst veldig snill. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Har hatt rolige fine babyer som jeg har tatt med meg nærmest overalt. Mitt tips er å amme og amme - gi dem nok mat, og litt ekstra. man kan ikke gi for mye morsmelk!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvin har varit otroligt lugn/rolig, snäll och har sovit på nätterna. Han har nästan inte skrikit alls. Jag har också haft med honom på möten på jobbet, på restaurang, på tjejfest, till träningen osv.

Jag skulle dock avråda från att försöka studera första tre månaderna. Även om din baby är riktigt snäll så är det tröttande att amma på natten och svårt att få tid till att läsa en bok eller tidning.

Du vet vet inte hur babyn kommer må - eller hur du själv kommer att må för den delen. SÅ jag skulle inte studera på hösten om jag vore dig. I vår däremot; din baby är närmare 4 månader i januari och har förhoppningsvis fått bättre rutiner. Då är det också lättare att lämna över babyn till pappan under längre stunder (med mjölk på flaska) så får du tid till studierna utan avbrott.

Jag började jobba när min lille kille var 3½ månad och hans pappa är hemma, det har gått bra. Jag tvivlar dock på att jag skulle fått läst så mycket om jag hade dag-omsorgen och var hemma. Det ska bytas blöja, ammas, nattas, passas på och inte minst; du ska ha mat och en dusch också - inte helt enkelt alla dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert gå bra :-)

Jeg ville allikevel ikke gjort det - syns det var fantastisk deilig å bare kunne konsentrere meg om Vesla de første månedene.

Har en venninne som var midt oppi eksamen (hjemmeoppgave) da hun fikk barn. Det gikk helt fint det, pappaen tok mye av jobben. Men først etter 2 måneder kunne hun nyte å være mamma på heltid. (litt spes. med eksamensoppgave i gruppe selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to gutter med 7 1/2 års mellomrom. Begge de to var skrikerunger og jeg kunne ikke hatt dem med på noe som innebar at de skulle være stille, nei...

De roet seg først når de kom seg rundt selv, så det var utålmodighet som fikk dem til å skrike (tror jeg...)

Er forberedt også denne gangen på en skrikerunge de første månedene... Men så blir det bra etter det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vil prøve å ta babyen med på forelesning, men er sjølvsagt innstilt på at dette kanskje ikkje går.

Dei fleste babyane eg har vore med i det siste, er visst så snille (seier mammaen), berre søv og et. :sove:

Nei, nei, nei, ikke barn på forelesning. Selv om DU synes det er greit så er det forstyrrende for andre, nærmest uansett hvor stille babyen din er. Den vil alltid være et forstyrrende element, både for deg og din konsentrasjon og for andre.

Helt greit å lese hjemme, men la babyen være igjen om du går på forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde kolikk i 3-mnd.. Var så sliten at jeg gråt :wink:.. Jeg var sliten lenge etter at hun var uten kolikk (resten av det første året hennes). Det er vel litt utenom det vanlige, men slik var mine første mnd. med baby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, babyer har ingenting på forelesning å gjøre. Isåfall kanskje pappan kan gå trilletur mens du er på forelsning?

Barnet mitt var veldig snill og grei - våken, men aldri grinete. Men jeg tror du gjør klokt i å vente med å bestemme deg endelig til babyen vel har kommet. det er vanskelig å forklare, men verden ser altså annerledes ut etter enn før. Selv om ungen "tillater" at du studere, er det godt mulig du selv bare er motivert til å se forelsket på h*n hele dagen lang. Sånn hadde jeg det :P

Men det er klart det lar seg gjøre å studere med baby - må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har vært veldig snille, startet tidlig å sove hele natta og var blide og fornøyde på dagen.

Jeg holdt på med utdanning da jeg fikk førstemann, så hun var med på skolen, og det gikk veldig greit!

Har sendt deg en pm, viss du vil høre hvordan det var!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..

hmm, her var det ikkje så mykje positivt å høyre :ler:

Om eg tar babyen med på forelesning, er ikkje noko eg tar stilling til no, det vil tida vise. Har også eit godt nettverk, med mange som er villig til å stille opp, så de er ikkje ofte eg treng ta den med på forelesning.

Det som egentlig er det store spm for meg, er korleis dei fleste babyane er som nyfødt og 6 mnd fram. Har to venninder som fekk i sommar, og babyane deira søv og søv. Nokon som veit kor vanleg det er det kolikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..

hmm, her var det ikkje så mykje positivt å høyre :ler:

Om eg tar babyen med på forelesning, er ikkje noko eg tar stilling til no, det vil tida vise. Har også eit godt nettverk, med mange som er villig til å stille opp, så de er ikkje ofte eg treng ta den med på forelesning.

Det som egentlig er det store spm for meg, er korleis dei fleste babyane er som nyfødt og 6 mnd fram. Har to venninder som fekk i sommar, og babyane deira søv og søv. Nokon som veit kor vanleg det er det kolikk?

Må jo svare ærlig :-) 1/3 del av alle spedbarn får kolikk, så da er det jo ganske vanlig. Fant det på denne siden:

http://www.mammanettet.com/design.php?side...%20helse/kolikk

På denne siden høres jo ikke kolikk så veldig stressende ut, men det er vel ikke likt for alle :wink: . Mitt barn hadde perioder med skriking hver eneste dag, morgen, middag, kveld og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Baby i 3 mnd,er,så ble det brødskive med leverpostei og annet godt.Kolikkbarn i 3 døgn,men OBS OBS OBS,får dere antydning til kolikk i fam. Prøv kiropraktor,for oss var det himmelen og ungen fikk det bare fint.2 behandlinger forde jeg tok det i begynnelsen.Lykke til,men tenk på medstudenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende du kan klare det, men det hadde ihvertfall ikke jeg gjort.... Jeg var skikkelig sliten de første månedene selv om det aldri var skriking. Jeg brukte jo hele meg på å forstå hennes behover hvert øyeblikk, slik at hun skulle ha det maximalt trygt og behagelig. Det brukte jeg mer krefter på enn jeg gjorde på å studere når jeg studerte, så for meg ville å gjort begge deler garantert bety å svikte henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gå inn for at det skal gå bra, rett og slett, men ikke se det som et nederlag om det likevel skulle skjære seg.

Jeg har selv fått tre av barna mens jeg studerte og det gikk helt utmerket og jeg fullførte på normert tid hele veien. Det passet inn slik med ferier, hjemmeeksamener og praksisperioder at jeg fikk ca 4 uker pause(hjemmearbeide) etter fødslene før jeg var tilbake på forelesninger. Ungene var veldig rolige og sov det meste av tiden de første månedene og når de våknet var det rett inn med puppen og så sovnet de igjen. Jeg satt alltid like ved en utgangsdør når jeg var på forelesninger slik at jeg kjapt kunne gå ut om de skulle bli urolige.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 3mnd nå- og jeg er glad jeg ikke studerer!

Særlig de 6 første ukene var travle. Han var snill og grei, men veldig avhengig av meg.

Når han sov på dagen sov han på meg-våknet med en gang jeg la han i fra meg.

Han la seg heller ikke til å sove før i 12-01 tiden på natten- å da sov han ca 3-4t mellom hver gang han fikk mat..

Men er man innstilt på det så går det nok!

Kan hende du forandrer mening når du får babyen din- for det er kjempe koselig å følge med på utviklingen. Det skjer jo noe nytt hele tiden- så jeg er veldig glad i permisjonen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...