Gå til innhold

Hva er galt med rotta mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det startet vel for en 5-6 uker siden, om morgenen hadde rotta noe som lignet på søvn i øye og det gikk bort i løpet av dagen. Etter hvert ble det mer og det forsvant ikke, det var da vi skjønte det var noe galt og ringte dyrlegen. Vi fikk hentet en krem til henne på apoteket som vi skulle bruke i en måned. Kremen hjelper veldig! Men nå som vi er ferdig med kremen kommer det tilbake med en gang. Har noen av dere vært borti noe lignende? Hun virker også slapp og dårlig, men når vi tar henne ut er hun ganske fin igjen. Veldig rar tilstand! Legger ved et bilde av henne. Håper noen har svar, skal ringe dyrlegen imorgen :(

post-84896-120240_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke annet å gjøre enn dyrlege :( Er dyrlegen smådyrspesialist (eller hva det nå enn heter)? Hvis, ikke, ville jeg gått til en :)

Anonymous poster hash: c87c8...6e2
AnonymBruker
Skrevet

Porfyrin heter dette.

Snørrer hun? Lager hun rare lyder? Det jeg antar er feil med henne, er at hun kan ha mycoplasmabakterier i lungene (alt for mange tamrotter som sliter med dette). Dette er lett å fikse med en antibiotikakur. Men du må til en veterinær for å få dianosen og medisiner. Husk å fullfør hele antibiotikakuren (uansett om hun blir bra etter to dager) og gi henne biola eller activia under kuren.

Anonymous poster hash: bf8fe...886
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Ringer dyrlegen i morgen.

Håper en antibiotikakur er svaret ! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan står det til med de andre rottene dine da? Nyser noen av de?

Skrevet

Nei den andre er i fin form :) rare greier. .

Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Den kan også være smittet dersom det er infeksjon, selv om den ikke har symptomer. Husk å si til dyrlegen at du har to rotter, så den eventuelt også kan få behandling (så de ikke smitter hverandre på nytt).

Anonymous poster hash: 9a687...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Den kan også være smittet dersom det er infeksjon, selv om den ikke har symptomer. Husk å si til dyrlegen at du har to rotter, så den eventuelt også kan få behandling (så de ikke smitter hverandre på nytt).

Går nok greit å bare behandle den syke rotta.

Jeg har hatt mange rotter og kun behandlet den ene syke rotta om noen har hatt mycoplasma. Man skal ikke overdrive ab-bruken heller. Men veldig greit å følge meg og gjerne lytte litt på pusten/lungene deres med jevne mellomrom.

AnonymBruker
Skrevet

Går nok greit å bare behandle den syke rotta. Jeg har hatt mange rotter og kun behandlet den ene syke rotta om noen har hatt mycoplasma. Man skal ikke overdrive ab-bruken heller. Men veldig greit å følge meg og gjerne lytte litt på pusten/lungene deres med jevne mellomrom. Anonymous poster hash: bf8fe...886

Da er det jo stor sjanse for at den andre rotta er bærer av mycoplasma, for et sted kommer jo smitten fra. Man fpr da re-smitte - og enda mer antibiotikabruk. Mye bedre å behandle begge med en gang, for det er en smittsom sykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det jo stor sjanse for at den andre rotta er bærer av mycoplasma, for et sted kommer jo smitten fra. Man fpr da re-smitte - og enda mer antibiotikabruk. Mye bedre å behandle begge med en gang, for det er en smittsom sykdom.

Nei. Gjør ikke det. Nå kjenner jeg mange folk som har oppi mot 20-30 rotter samtidig og ingen behandler alle. Kun den syke. Mykoplasma smitter ikke så lett mellom rotter men en del er bærere fra de er små. Sitter på mobil nå men ellers skulle jeg søkt opp og lagt ut mer info her. Får se om jeg rekker senere i kveld. Det er fare forbundet med overbruk av antibiotika også.

Skrevet

Nå har jeg ingen kjennskap til rotter, men her er det jo ikke annet å gjøre enn å gå tilbake til dyrlegen og be om videre utredning. Det er jo et bra tegn at kremen virker, men når det kommer tilbake, da må man gå litt hardere til verks. Jeg ønsker god bedring til kjæledyret ditt :hug:

Skrevet

Tusen takk for støtte og fine svar! :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...