Gå til innhold

Mat- Ting som passer sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nybegynner når det gjelder mat, til hva som passer sammen/ forbedrer smak

F.eks at bittelitt sukker fremhever sødmen i tomatsauser, at pesto og pinjekjerner fremhever hverandre og smaker fantastisk, likeså med torsk og bacon som smaker utrolig godt sammen.

Har dere andre tips til meg?

Anonymous poster hash: 65499...deb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bacon passer til alt. :spise:

Anonymous poster hash: a41a1...646
  • Liker 3
Gjest Nosoul
Skrevet

Pesto og laks

Villris med fetaost og kylling
Falafelbruger og Aioli
Fylt kyllingfilet med mozzarellaost og chorizio
Ris med gurkemeie

AnonymBruker
Skrevet

Det er igrunnen to ulike problemstillinger du reiser i innlegget ditt, TS.

Å bruke sukker for å runde av en tomatsaus har å gjøre med tilsmaking og det å balansere smaker som allerede er tilstede i en rett. Her er det beste universaltrikset etter mitt syn å smake til sauser, supper og gryteretter med noen dråper sitron, noe som har en utrolig evne til å gjøre andre smaker tydeligere (i tillegg til feks mer salt, eller en knivsodd sukker).

Når det gjelder klassiske smakskombinasjoner, er dette et eget fagfelt, og masse stoff å finne på nett. Selv har jeg lært mye av Jamie Olivers bøker når det gjelder dette (type estragon eller safran i fiskeretter, lam og rosmarin, erter og mynte, chili/hvitløk/ingefær/lime i thairetter osv. Listen er selvsagt uendelig). Det beste her er å lese matsider og matblader i mengder, så lærer man seg klassikerne etter hvert.

Blant gode kombinasjoner jeg selv har oppdaget i det siste er sjøkreps og grillet paprika, og rødbeter og appelsin/sitrus generelt. :)

Anonymous poster hash: 15515...360
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kjekt å se at jeg har fått svar! Jeg tar gjerne imot flere tips da jeg har kroniske smerter i begge armer og ikke så enkelt kan finne frem til informasjon selv...

På forhånd takk :) hilsen TS

Skrevet

Det er sikkert litt individuelt også, hva man syns passer sammen.

Jeg er veldig enig med den over som skriver at lam og rosmarin er en vinner, men jeg liker godt hvitløk i tillegg.

Dill passer godt til skalldyr.

Laks stekt i folie med basilikumolje er kjempegodt.

Mørk sjokoladekake med bringebærcoulis.

Gjest Ennasus
Skrevet

Har egentlig ikke tenkt over at jeg har mat som gjentar seg i forhold til hva jeg kombinerer det med. Men når jeg tenker meg om så har jeg et par gjengangere:

Torsk sammen "tomat", i eksempel bacalao, ratatoiulle, tomatsuppe, gratinert tomat osv.

Sjokolade sammen med salt er godt. Brownies og fudge med havsalt, peanøttkake, smashkake..

Sitron/Limesaft i salater

Kjøttdeig stekt med purre og rødløk - både til taco, lasagne, kjøttboller...

Soyasaus!! i alt mulig, både supper, kokevann, ovnsbakte grønnsaker, ris, potet, marinader og når jeg steker kjøtt.

:)

Skrevet

Sitron, ingefær og honning er en hellig treenighet som kan brukes i mat, godteri, te, egentlig alt. :)

Skrevet

Mango og koriander sammen med fisk / skalldyr, mmmmm

Skrevet

Veldig bra liste du la ut, den sparer jeg på.

Som noen nevner så passer estragon godt sammen med fisk. Det samme med curry. Grønnsaker som "alltid"passer ville vært feks paprika og purreløk.

Chevre med honning og valnøtter er også en bra kombo, spesielt om valnøttene er dekket av honning.

Jeg satt å tenkte på dette her om dagen faktisk og hadde lagd en ganske lang liste i hodet, men mange av tingene i denne lista var på den siden du ga.

AnonymBruker
Skrevet

Søte frukter/grønnsaker er godt til laks. For eksempel mango, ananas, nektarin, fersken, søtpotet.

Laks med kanel er knall.

Søtpotet og eple er godt til torsk. Hiv gjerne med blodpølse i tillegg.

Anonymous poster hash: e90ea...f88
Gjest Inggolf
Skrevet

Så kjekt å se at jeg har fått svar! Jeg tar gjerne imot flere tips da jeg har kroniske smerter i begge armer og ikke så enkelt kan finne frem til informasjon selv...

På forhånd takk :) hilsen TS

Du kan ikke søke informasjon selv, men du kan opprette en tråd her og svare på svarene du får her inne (det er vel forøvrig en form for å søke det også men :tunge1.)

Skulle tro at matlaging er mer slitsomt enn å knotte på dataen men (strekke seg etter ting, åpne opp ting, røre, vende og løfte "tunge" former og stekebrett)...

Mitt tips; Ost funker til (nesten) alt!! Rør eller vend det inn i i pasta/spagetti, i tomatsuppe, bruk et ekstra lag oppå gratenger eller på pizzaen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...