Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har PCOS og redd for å aldri klare å få til å få barn :(

Vet det finnes mye hjelp å få men det er jo ikke 100% sikkert at det fungerer. Noen må jo være de prosentene som ikke får det til også. Noen som vet hvor mange med PCOS som aldri klarer å få barn? Finnes det noe statistikk på det? Sett litt rundt, men syns det er vanskelig å finne...

Anonymous poster hash: 104d1...0af
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Ved vektnedgang og sunt kosthold vil mange få eggløsning og derav kunne bli gravide.

Metformin fungerer svært godt for meg. Jeg har fått regelmessig menstruasjon og eggløsning etter vektnedgang og Metformin. Har du vært hos gynekolog og fått medisin, evt. har du gjort noen grep selv mtp kosthold og vektnedgang? (mange med PCOS er overvektige, men ikke alle).

Hvis jeg var deg ville jeg ikke sett så mørkt på det før du evt. har forsøkt behandling uten å lykkes.

Fungerer ikke vektnedgang, sunt kosthold og Metformin så har jeg også hørt om noen som får Pergotime for å stimulere eggløsning, men jeg er ingen lege så du må nesten diskutere evt. behandlingsformer med legen din:) Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: dc864...dc4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Ved vektnedgang og sunt kosthold vil mange få eggløsning og derav kunne bli gravide.

Metformin fungerer svært godt for meg. Jeg har fått regelmessig menstruasjon og eggløsning etter vektnedgang og Metformin. Har du vært hos gynekolog og fått medisin, evt. har du gjort noen grep selv mtp kosthold og vektnedgang? (mange med PCOS er overvektige, men ikke alle).

Hvis jeg var deg ville jeg ikke sett så mørkt på det før du evt. har forsøkt behandling uten å lykkes.

Fungerer ikke vektnedgang, sunt kosthold og Metformin så har jeg også hørt om noen som får Pergotime for å stimulere eggløsning, men jeg er ingen lege så du må nesten diskutere evt. behandlingsformer med legen din:) Lykke til! :blomst:

TS: Jeg er normalvektig(på grensen til undervektig) og spiser ganske så sunt . Fikk du metformin for å forsøke å bli gravid? :) Vært hos gynekolog og han sa jeg kunne få pergotime neste gang jeg kommer dit. Han nevnte ikke metformin, kanskje det er bedre å starte med det? :) Lest at det kan stabilisere. For meg virker det jo da som det er bedre at jeg tar det og kanskje at det stabiliserer seg enn pergo som man bare kan ta tre ganger? Men har også lest at det bare er 1% Metoformin hjelper for? Kan jo lese seg i hjel på det her.

Tusen takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg er normalvektig(på grensen til undervektig) og spiser ganske så sunt . Fikk du metformin for å forsøke å bli gravid? :) Vært hos gynekolog og han sa jeg kunne få pergotime neste gang jeg kommer dit. Han nevnte ikke metformin, kanskje det er bedre å starte med det? :) Lest at det kan stabilisere. For meg virker det jo da som det er bedre at jeg tar det og kanskje at det stabiliserer seg enn pergo som man bare kan ta tre ganger? Men har også lest at det bare er 1% Metoformin hjelper for? Kan jo lese seg i hjel på det her.

Metformin er et medisin som regulerer virkningen av insulin, slik at kvinner med PCOS ikke utvikler metabolsk syndrom og går opp i vekt.

Jeg ville hørt på legen og ikke på Kg...

Anonymous poster hash: 6339c...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har planer om å få barn på et senere tidspunkt, så p-piller er ikke aktuelt for meg. Hvilken medisin som er riktig for deg tør jeg ikke si noe om siden jeg ikke er ekspert, men Metformin ble iallfall valget for meg som slet med både overvekt, lange og ustabile sykluser, økt hårvekst og kviser. Jeg har lest og hørt om mange som har fått god hjelp av Metformin, så at det bare hjelper for 1% har jeg vanskelig for å tro at stemmer:) Men ikke sikkert at Metformin er førstevalget hos normalvektige, det må nesten gyn svare på:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PCOS og er overvektig. Prøvde Metformin for noen år siden, men fikk så mye bivirkninger at jeg måtte slutte. Holdt ut i noen mnd, det hjalp ikke de mnd ihvertfall.

Jeg fikk eggløsning på pergo, men ble ikke gravid.

Jeg ble gravid på 3. IVF forsøk.

Man må ikke gi opp! Lykke til!

Anonymous poster hash: 4b75f...042
AnonymBruker
Skrevet

Har også PCOS, fikk diagnosen for 1 og et halvt år siden, men har nok alltid hatt det da jeg aldri har hatt regelmessig mens (2-4 ganger i året), og har familiemedlemmer som ikke har kunnet få barn, så mulig det er noe arvelig inni bildet. Er 22 forresten. Er også redd for å ikke kunne få barn, men trøster meg med at det finnes så mye hjelp i norge i dag for oss med utfordringer på dette feltet. Så tar ikke sorgene på forskudd :)

Tror det viktig å ha god dialog med fastlege/gynekolog slik at du får hjelpen i tide. Noen starter for sent og blir plutselig for gammel. Det finnes mange måter for oss med PCOS å holde symptomene i sjakk, f.eks. vektnedgang, lavkarbokosthold, metformin og sikkert flere ting også.

Lykke til, det er ikke verdens undergang å ha PCOS, det finnes mange av oss, og mange klarer å få barn selv om :)

Anonymous poster hash: 820c0...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...