AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Jeg sliter fryktelig med motivasjonen til å rydde, vaske, ta oppvask og brette klær- og det ender ofte opp med et helvete til slutt før jeg får ånden over meg å føler meg tvunget til å gjøre noe.... Må sies at jeg sliter med depresjoner og stort sett er alene, mye sliten osv....... Spørsmålet mitt er rett og slett hvordan din rutine er? Feks kan du starte med rydde alt overflødig rot, oppvask, sette på vaskemaskin, så støvsuge....osv...... Hva er din rutine, og har du noen tips eller en grei måte å gjøre det på som du vil dele med meg? Skulle aller helst tatt hele vårrengjøringen imorgen, og vil gjøre det effektivt. Anonymous poster hash: d00e9...3e4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Vasker aldri Anonymous poster hash: 7c3bf...5ea
kjøttmeis Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Min rutine er ganske enkel: La det bli så skittent og rotete som mulig (tar et par uker), og så rydder jeg opp all dritten og vasker opp hele leiligheta. Og sånn går det egentlig. (Har dessverre ingen tips, for jeg er en stor rotekopp ) 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Vasker aldri selv, kjærringjobb..Anonymous poster hash: b60ba...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 Ta kjøkkenbenk og bord umiddelbart etter matlaging. Resten (gulv i stua, gang osv) hver lørdag? Anonymous poster hash: 1a13b...514 1
AmandaVI Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Hele vårrengjøringen på en dag, ja. Slik vasker jeg huset hver torsdag: - Sorterer klesvask, oppvask, og søppel. Setter søppelet på trappen ute så lenge. - Skyller oppvask, stripper senga, tapper i oppvaskvann og legger det skitne i (bor alene, så har lite oppvask). Lar det ligge litt i bløt mens jeg setter på vasken. Vasker håndklær og sengetøy sammen, og klærne for seg. - Vasker opp. Har "tørkestativ" til ren oppvask, så trenger ikke tørke opp. Tar ut og banker filleryene, dyna og puta, banker og henger til luftning. Rydder inn oppvask. - Rydder veldig nøye og tørker støv av alt inventar og hyller. Setter kjøkkenstolene opp på bordet og tar inn det som henger ute. Legger stuebordet i sofaen. Drar under sofaen med en tørr mopp for å samle hybelkaniner. - Støvsuger leiligheten nøye to ganger. Setter stuebordet tilbake på teppet. Legger på ny, ren duk og setter på pyntetingene. Rer opp senga med nytt sengetøy, pynteputene tilbake i sofaen. - Vasker gulvene to ganger og legger tilbake ryene helt til slutt. Noen råd - Ha fast vaskedag i uka, en dag du ikke pleier å ha andre avtaler. Lørdag og søndag er fine. - Papptallerkner og plastglass, evt. også plastbestikk til bruk i dårlige perioder, hvis du skjønner, er fine ting og det blir mye mindre oppvask. Rema har plast og papp som er veldig bra. - Hvis folk kommer uanmeldt holder det å ta oppvasken, søpla, legge duk på bordet og kaste skittentøyet i korga eller på vaskerommet. Lukk døren til soverommet, hvis det er bomba. - Ha på musikk. - Legg en liten fillerye på kjøkkenet (fås kjøpt på Europris) der du står og lager mat. Det trekker til seg matsøl og kan slenges inn i maskinen etterpå. - Tenn et duftlys mens du vasker. Da vasker du inn ren, deilig lukt Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 Hele vårrengjøringen på en dag, ja. Slik vasker jeg huset hver torsdag: - Sorterer klesvask, oppvask, og søppel. Setter søppelet på trappen ute så lenge. - Skyller oppvask, stripper senga, tapper i oppvaskvann og legger det skitne i (bor alene, så har lite oppvask). Lar det ligge litt i bløt mens jeg setter på vasken. Vasker håndklær og sengetøy sammen, og klærne for seg. - Vasker opp. Har "tørkestativ" til ren oppvask, så trenger ikke tørke opp. Tar ut og banker filleryene, dyna og puta, banker og henger til luftning. Rydder inn oppvask. - Rydder veldig nøye og tørker støv av alt inventar og hyller. Setter kjøkkenstolene opp på bordet og tar inn det som henger ute. Legger stuebordet i sofaen. Drar under sofaen med en tørr mopp for å samle hybelkaniner. - Støvsuger leiligheten nøye to ganger. Setter stuebordet tilbake på teppet. Legger på ny, ren duk og setter på pyntetingene. Rer opp senga med nytt sengetøy, pynteputene tilbake i sofaen. - Vasker gulvene to ganger og legger tilbake ryene helt til slutt. Noen råd - Ha fast vaskedag i uka, en dag du ikke pleier å ha andre avtaler. Lørdag og søndag er fine. - Papptallerkner og plastglass, evt. også plastbestikk til bruk i dårlige perioder, hvis du skjønner, er fine ting og det blir mye mindre oppvask. Rema har plast og papp som er veldig bra. - Hvis folk kommer uanmeldt holder det å ta oppvasken, søpla, legge duk på bordet og kaste skittentøyet i korga eller på vaskerommet. Lukk døren til soverommet, hvis det er bomba. - Ha på musikk. - Legg en liten fillerye på kjøkkenet (fås kjøpt på Europris) der du står og lager mat. Det trekker til seg matsøl og kan slenges inn i maskinen etterpå. - Tenn et duftlys mens du vasker. Da vasker du inn ren, deilig lukt Lykke til! Å, tusen takk! Dette skal jeg skrive på en lapp å legge et sted slik at jeg kan ta frem når jeg skal gjøre rent! Anonymous poster hash: efda6...32d
Gjest Veritaserum Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Jeg bor alene med to katter, leilighet. Gulvet på gangen taes ofte her, på grunn av kattsand. Men kan fint være skittent i tre døgn før jeg tar det. For det kommer jo til å komme sand så fort jeg har støvsugd.. så why bother. Kjøkkenet er viktig, Her taes benker og komfyr etter bruk. Ofte orker jeg ikke å sette inn i maskinen, så da havner det i vasken. Tar det neste gang jeg lager mat. Soverommet ser ut som et bombet horehus. Stor seng + lite soverom = KATASTROFE! Klesskapet er åpent på grunn av dårlig plass, kattene elsker å rive ut klærne. Stjeler sokkene mine og gjemmer de under sengen. Støvsugeren går ikke under sengen, på grunn av dumme veggen som er i veien. Ikke går det an å dra frem sengen. Det er et stort ork å vaske under der, så hybelkaninene får bo der og formere seg så mye de vil. Her i huset er de en fredet art. Stuen taes etter behov. Støv taes når jeg føler for det, altså har lite å gjøre. Gulvet går jeg fort over når gangen taes. Badet tar jeg rett før jeg får besøk. Doen hiver jeg litt klor oppi en gang i blant, lar det stå over natten - null skrubbing. Men når jeg bestemmer meg for å vaske det skikkelig så gjøres det rett før jeg dusjer selv. Spyler doen med dusjhodet, spyler gulvet og bruken en sånn sleik (aner ikke hva det heter, en slikkepott for gulvet. whatever) for å fjerne vannet. Er det skittent så tar jeg litt grønnsåpe på gulvet, smart? Aner ikke, jeg bare gjør det. Vasken spyles også, orker ikke å stå å gnukke å gni med en klut. Klesskapet brukes ikke, her sparer jeg mye tid og irritasjon. Klær som brukes ofte henger på klesstativet. Er det skittent så hopper jeg over skittentøyskurven og slenger det rett i maskinen. Henter klær fra tørkestativet når jeg skal bruke noe. Er det brukt, men rent, så slenger jeg det over en stol (som slenges på soverommet når jeg får besøk) Her har jeg ingen rutiner, da jeg sjeldent vet hvilken dag det er. Tar ting etter behov. Jeg lider av latsskapssyndrom, og tar ting når jeg føler for det. Kanskje litt senere enn jeg burde, men det blir da gjort ihvertfall. 1
Musaleem Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Den er så enkel som at alt har sin faste plass, og at alt ryddes på plass/opp med en gang. Støvsuger tre ganger i uken, det går fort da jeg uansett ikke må rydde samtidig,pleier å gå over badet samtidig, men orker ikke hvis jeg ikke ser tydelig støv (kommer dessverre altfor fort ). Vasker ordentlig en gang i uken, skifter sengetøy og alt det der, men gulvene blir stort sett bare vasket hver andre uke - noen ganger går det enda en uke eller to. Har en fast dag det pleier å skje på, slik at jeg har oversikt og ingen unnskyldninger for å la være. Det fungerer greit. Mitt beste tips er å ta alt med en gang. Jeg er et rotehode sånn egentlig, så det er mulig å lære seg til det. Gevinsten er at det alltid er ryddig - nedturen er at du selvfølgelig må rydde opp etter middagen før du kapitulerer på sofaen (veldig deilig å kunne legge seg og å kunne stå opp til ryddig hus, da!). Endret 8. mars 2015 av Musaleem
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Jeg rydder ikke før jeg får den såkalte ånden over meg og det skjer egentlig ikke spesielt ofte. Stortsett begynner jeg bare med det som er nærmest der jeg sitter. Klær sorteres med at det som er skittent ligger på gulvet, det som er brukt, men rent, ligger i en stol og det som er nyvasket ligger i en annen stol så da er det bare å plukke opp skittenhaugen fra gulvet og slenge det inn på badet. Badet holder jeg ganske ryddig og rent, men det er fordi det er det minste rommet og er lett å holde rent med dusj og litt klorin eller jif-spray. Senga skifter jeg ikke på før det har gått en måned eller to. Oppvasken blir stående til jeg ikke har flere rene tallerkner, kopper eller bestikk. Jeg har til og med "jukset" og bare kjøpt nytt i papp/plast av det som har tatt slutt bare for å slippe å ta oppvasken. Har aldri vasket gulvet her heller. Bare støvsugd stue, kjøkken og gang 3-4 ganger siden jeg flyttet hit i august. Rommet mitt har jeg støvsugd 5-6 ganger på grunn av hår og støv som samler seg under senga, bordet og i hjørnene. Noe husmor blir jeg aldri. Endret 8. mars 2015 av Lindiana
globalagogo Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Jeg støvsuger og vasker gjerne når jeg burde ha gjort noe annet. Heldagsprøve coming up? Ikke én skitten kopp i huset. Midtsemesterprøve i neste uke? La oss ta trappevasken! Og når du ser meg stå på en krakk med vindusvasking - da vet du at eksamensperioden er i gang... Neida... Joda... Men jeg liker å rydde litt hele tiden. Tar med en ting eller to når jeg uansett reiser meg eller skal til et annet rom. Lar ikke klær ligge og flyte. Sorterer og organiserer på en slik måte at alt har sin plass. Leter aldri etter noe... Syns det fungerer fint jeg 1
Atea Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Prøver å gjøre litt hver dag. Rene klær er slengt i en stol. Støvsuger ca en gang i uka, og tørker opp flekker på kjøkkenet med torky. Vasker gulv en-to ganger i mnd. Bytter sengtøy hver 10-14 dag. Forsøker å sette ting på plass hver dag, og i søpla hvis det er der det hører hjemme. Er ikke så flink å tørke støv, men bruker en "stutsefjær-mopp" av og til, særlig hvis jeg venter gjester. Holder badet noenlunde rent. Oppvasken tas litt etter litt hvis det er mye. Har også jukset med engangstallerkner og bestikk, men det er sjelden. Vindusvask er jeg ikke like flink med, par ganger i året. Verandaen tas grundig hver vår og etter behov. Synes det er lettere å gjøre litt hver dag enn å utsette alt, men det hender jeg slurver i timen. Det er aldri helt ryddig her mer enn par ganger i året for å si det på den måten. Endret 8. mars 2015 av Atea
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #13 Skrevet 9. mars 2015 Herregud, jeg som var så motivert igår å skulle gjøre ALT i huset... Sitter her enda jeg, og finner fremdeles ikke den motivasjonen jeg trodde jeg hadde... Er det over grensen når oppvaskvannet lager litt lukt, og jeg isteden for å vaske opp faktisk fysisk går på butikken å kjøper papptallerken? Jeg er ødelagt... ts Anonymous poster hash: efda6...32d 1
Blå politibil Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Tar oppvask og klær fortløpende. Har støvsugerrobot som tar stue, kjøkken og gang hver dag mens vi er på jobb. Støvsuger ordentlig og tørker over gulv og overflater hver torsdag ettermiddag. Rot tar vi fortløpende, har en stor skål i gangen vi samler div rot (ting som kvitteringer, solbriller, nøkler etc) i som vi tømmer nå og da. Vinduer tar jeg ca 4 ganger i året. Hiver ut kall og unge 2-3 ganger i året og har en supervaskedag der jeg rundvasker stue, kjøkken, gang og bad. Resten av vaskingen deles likt mellom meg og gubben. Tar man litt hver dag tar ikke vask etc mye tid.
peppermyntete Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 Sånn gjør jeg det hver fredag! Tar meg ca 1 time, maks 2 - Rydder hele leiligheten - Tar oppvasken - Tar ut all søppel - Tørker støv på flater der det synes godt (skikkelig hver 14. dag) - Støvsuger alle gulv - Vasker alle gulv - Vasker badet
Gjest Nosoul Skrevet 9. mars 2015 #16 Skrevet 9. mars 2015 Jeg smårydder/vasker litt hver dag, slik at jeg slipper de store skippertakene. Bor alene og har ikke dyr, så støvsuger 1-3 ganger i uka, og vasker gulvene ca hver 14 dag. Kommer litt an på egentlig. Kjøkkenbenken og slikt vaskes over flere ganger daglig.
Heiheisann Skrevet 18. juni 2015 #17 Skrevet 18. juni 2015 Rydder først alt fra alle bord og andre overflater. Så rydder jeg gulvet for ting og tang. Så går jeg over alle overflatene jeg har ryddet på med en våt klut og sprayer med sånn jiff spray. Så støvsuger jeg hele gulvet før jeg bruker jif spray mopp og sprayer først hele gulvet med sånn spray. Så vasker jeg vasken på baderommet og tar vinduene til slutt.
Rotemor Skrevet 18. juni 2015 #18 Skrevet 18. juni 2015 Elsker disse trådene her Sitter alltid på jobb og tenker at "JA...Det var lurt! Det skal jeg gjøre når jeg kommer hjem..." Men skjer det?? nope... 1
TheTeen Skrevet 18. juni 2015 #19 Skrevet 18. juni 2015 Jeg har en kurv som jeg tar med meg ifra rom til rom ettersom jeg rydder. Alt som ikke tilhører rommer puttes i den kurven og settes på plass når jeg kommer til rommet det tilhører. Har et hus med endel rom og trapper så orker ikke løpe frem og tilbake med ting hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #20 Skrevet 18. juni 2015 Her rydder vi med en gang vi er ferdig med noe. Benker og bord vaskes med en gang de er brukt. Tørker støv, vasker badet og støvsuger og vasker gulv hver torsdag. Da skifter vi også på sengene. Klær vaskes tirsdag og torsdag. Har enebolig på 200 kvadrat, 2 voksne, et barn på 13, og hund og katt. Vi er begge i full jobb, men har likevel ingen problemer med å ha det rent og pent i huset. Det handler om rutiner.Anonymous poster hash: 9401b...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå