AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Jeg er kontaktlærer og har en elev som aldri møter opp lenger. På en uke kan hun være der 2 av fem dager. Slik har det vært de siste tre ukene på rad. Skal jeg snakke med henne? Hun kan jo ikke være borte stort lenger.. Anonymous poster hash: e31b9...c1e
Dricka Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Du kan jo snakke med henne om hvorfor og om det ligger noe bak? eventuelt foreldre. Fortell henne konsekvensene for hva som skjer hvis hun ikke møter opp på skolen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Hvilket trinn er du på? Er du på videregående? Hvis så, er elever over eller under 18? Hvis eleven er over 18, så tar du en samtale med henne og spør om hun egentlig har lyst til å være på skolen. Kanskje det er problemer i heimen eller hun sliter på en eller flere måter. Henvisning til helsesøster? Vil tro at det nok er sendt ut en del varselbrev til henne ang fare for å ikke få karakter i fag. Kall inn eleven til samtale med deg og din leder. En sluttmelding til eleven er kanskje på sin plass? Hvis eleven er under 18, da kontaker du familien. Uansett, dette er noe du bør ta opp med kollegaene dine. De har nok vært borti dette mange ganger. Samt din nærmeste leder. Anonymous poster hash: 58ea5...30e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Hvilket trinn er du på? Er du på videregående? Hvis så, er elever over eller under 18? Hvis eleven er over 18, så tar du en samtale med henne og spør om hun egentlig har lyst til å være på skolen. Kanskje det er problemer i heimen eller hun sliter på en eller flere måter. Henvisning til helsesøster? Vil tro at det nok er sendt ut en del varselbrev til henne ang fare for å ikke få karakter i fag. Kall inn eleven til samtale med deg og din leder. En sluttmelding til eleven er kanskje på sin plass? Hvis eleven er under 18, da kontaker du familien. Uansett, dette er noe du bør ta opp med kollegaene dine. De har nok vært borti dette mange ganger. Samt din nærmeste leder. Anonymous poster hash: 58ea5...30e Hun går på vg2. 17 år gammel. Anonymous poster hash: e31b9...c1e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Tuller du med meg? Ja, du skal snakke med henne. Det er vel en del av stillingsbeskrivelsen din å passe litt på elevene dine? Anonymous poster hash: f3c73...f05 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er kontaktlærer og har en elev som aldri møter opp lenger. På en uke kan hun være der 2 av fem dager. Slik har det vært de siste tre ukene på rad. Skal jeg snakke med henne? Hun kan jo ikke være borte stort lenger.. Anonymous poster hash: e31b9...c1e Hvis du virkelig er kontaktlærer så blir jeg nesten bekymret for elevene dine når du poster et slikt spørsmål her. På et åpent forum. Har du ikke litt mer profesjonelle folk på skolen der du jobber å konferere med? Anonymous poster hash: 8ffe8...fe9 21
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Din overordnede er rette person og stille det spørsmålet. Ikke KG!!!Anonymous poster hash: e203f...58d 5
Daria Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Dette har skolen helt sikkert rutiner på - at du som kontaktlærer ikke har satt deg inn i dem og velger å spørre på KG i stedet for å snakke med nærmeste leder er faktisk ganske sjokkerende. 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Hvis du virkelig er kontaktlærer så blir jeg nesten bekymret for elevene dine når du poster et slikt spørsmål her. På et åpent forum. Har du ikke litt mer profesjonelle folk på skolen der du jobber å konferere med? Anonymous poster hash: 8ffe8...fe9 Ja, det var det jeg også undret meg over. Venninnen min hadde svært mye fravær i VG3 (hun fikk for det meste bare toppkarakterer og var på skolen i vurderingssituasjoner). Hun fikk mail fra kontaktlærer om at rådgiver ville snakke med henne om fravær. Fravær er ikke et problem karaktermessig sett så lenge hun møter opp i vurderingssituasjoner, men det er nok lurt å involvere seg for å finne ut hvorfor hun ikke møter opp og om det er noe du kan gjøre. Anonymous poster hash: 28101...9d8
minister-mio Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Snakk med rektor da! Hva skjer med verden! Du lurer på noe i jobben din som angår en elev, og så starter du et innlegg her! Snakk med lederen din da 2
Gjest Cevita Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Har dere ikke rutine for bekymringsfullt fravær på skolen din? Her er det sånn at dersom man får mer enn 9 dagers ikke godkjent fravær (altså ikke levert melding eller søkt permisjon), eller 9 dagers "mystisk" godkjent fravær (feks mange enkeltdager) så skal man melde i fra til rektor som innkaller til møte med foreldre. Fortsetter fraværet etter dette kontaktes hjelpeinstanser (ppt, bvt etc.). Dessuten skal foresatte ringe på morgenen og melde i fra på dager med sykdom. Dette er riktignok på barneskolen, men regner med at man har rutiner for dette høyere opp også. Sjekk rutinene deres, ts. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er kontaktlærer og har en elev som aldri møter opp lenger. På en uke kan hun være der 2 av fem dager. Slik har det vært de siste tre ukene på rad. Skal jeg snakke med henne? Hun kan jo ikke være borte stort lenger..Anonymous poster hash: e31b9...c1e Seriøst? Lenge har du jobbet som lærer? Selvfølgelig skal du snakke med henne!😳Anonymous poster hash: 0e80d...18d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Du er ikke kontaktlærer. Jeg er kontaktlærer, og vet utmerket godt hvilke rutiner som skal følges i slike tilfeller. Hvis eleven er under 18 år, skal foresatte kontaktes etter 3 dagers udokumentert fravær. Dersom eleven er over 18 år, kontaktes vedkommende direkte. Varsel på nedsatt orden/atferd sendes hos oss etter 5 dagers udokumentert fravær, varsel om manglende grunnlag for karakter sendes av faglærerne.Anonymous poster hash: de46f...fec 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 det som bekymrer meg er at du tar det opp her..... Anonymous poster hash: 633c0...898 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #16 Skrevet 10. mars 2015 Kanskje ts er ny i jobben og syntes det er vanskelig å spørre noen på jobbe Det er ikke på alle skolen det er så lett å få hjelp. Mange steder går det i et høyt tempo og mange har nok med seg selv. Jeg ville sendt en mail til rådgiver/sosiallærer og forklart situasjonen. Hvis ikke dere har en av disse tilgjengelig ville jeg sendt en mail til min nærmeste leder. Det er også viktig at du tar tak i saken. Send en mail eller melding til eleven og be henne komme på et møte. Regner med det her er snakk om VGS? Jeg tror også jeg ville bedt foreldrene komme på møte. dette er ganske alvorlig og hvis du tar tak i dette nå kan du hindre at eleven detter helt ut av samfunnet. Lykke til!!! Anonymous poster hash: b7d26...233 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #17 Skrevet 10. mars 2015 Kanskje ts er ny i jobben og syntes det er vanskelig å spørre noen på jobbe Det er ikke på alle skolen det er så lett å få hjelp. Mange steder går det i et høyt tempo og mange har nok med seg selv. Jeg ville sendt en mail til rådgiver/sosiallærer og forklart situasjonen. Hvis ikke dere har en av disse tilgjengelig ville jeg sendt en mail til min nærmeste leder. Det er også viktig at du tar tak i saken. Send en mail eller melding til eleven og be henne komme på et møte. Regner med det her er snakk om VGS? Jeg tror også jeg ville bedt foreldrene komme på møte. dette er ganske alvorlig og hvis du tar tak i dette nå kan du hindre at eleven detter helt ut av samfunnet. Lykke til!!! Anonymous poster hash: b7d26...233 Ts: Ja. jeg startet i jobb i fjord høst. Jeg synes det var enklere å spørre noen her inne anonymt. Anonymous poster hash: e31b9...c1e 1
Jade Skrevet 10. mars 2015 #18 Skrevet 10. mars 2015 Det er enklere å spørre her, men du må likevel snakke med overordnede om rutinene i jobben din. Av og til må man gjøre ting som en kvir seg til.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Ts: Ja. jeg startet i jobb i fjord høst. Jeg synes det var enklere å spørre noen her inne anonymt. Anonymous poster hash: e31b9...c1e Ikke rart om det går nedover med nivået i norsk skole om en som påstår hun er kontaktlærer ikke engang vet om det er "en fjord" eller "i fjor"!Anonymous poster hash: e203f...58d 3
Daria Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Ts: Ja. jeg startet i jobb i fjord høst. Jeg synes det var enklere å spørre noen her inne anonymt. Anonymous poster hash: e31b9...c1e Men det er fortsatt bare på din egen arbeidsplass du kan få svar på hvordan ting gjøres hos dere. Når man er voksen og i arbeid er det en del ting man bare må gjøre og ta tak i, selv om det virker enklere å la være...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå