AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 En kollega av meg et uten bil i tre måneder. Siden vi bor nesten samme sted så sitter hun på meg til og fra jobben hver dag. De tar ca tre kvarter hver vei. Det var jeg som foreslo dette, bare koselig med selskap i bilen. Men jeg har veldig lite penger nå. Og bruker ca 2000 i bensin i måneden (bruker stort sett bare bilen til og fra jobb). Kan jeg be henne betale litt? Eller er det helt drøyt av meg siden jeg uansett skal samme vei? Anonymous poster hash: 5d892...c98
minister-mio Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Du foreslo hun kunne sitte på. Sitte på for du skal nemlig samme vei og har samme utgifter til bensin uansett. Pga. dette hadde jeg ikke kommet etterpå å bedt om penger 43
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Jeg synes ikke det er ok. Hvis hun sier nei og finner en annen løsning vil du likevel ha de samme kostnadene. Det koster deg ingen ting å la henne sitte på, såpass synes jeg man gjør for hverandre. På den andre side synes jeg hun bør by seg å gi deg noe, for hun sparer på å sitte på med deg. Anonymous poster hash: 0e276...8d0 17
Explosive Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 Det synes ikke jeg er helt innafor nei! Når du foreslo hun kunne sitte på siden du likevel kjører den veien, så kan du ikke kreve penger nå. 5
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Hun bør tilby seg det. Men du har spurt henne om hun ville det uten at dere med det samme snakket om det økonomiske. Siden det var du som spurte henne bør du ikke be om bensinpenger til tross for at det er mye kjøring og du har lite penger. Du burde rett og slett tenkt på det første gangen du sa hun kunne sitte på. Ikke noe å gjøre med det nå annet enn å huske på å snakke tidligere om dette ved lignende tilfeller senere. Så får du heller håpe at hun tilbyr seg å betale frivillig, eller å gi deg en eller annen godtgjørelse for det. Men det er ikke noe du bør "tvinge" frem. Bilen er din. Det er dyrt å ha bil. Du hadde sannsynligvis brukt bilen uansett nå om hun ikke hadde sittet på til tross for at du har det trangt økonomisk? Eller hadde du brukt buss dersom det er rimeligere for deg? Om du hadde tatt bil uansett bør du uansett ikke si noe.
helenaa Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 Selvfølgelig kan du spørre! Hvis det var meg, ville jeg betalt med glede. 1
Atea Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Ville sagt at siden dette er blitt en fast løsning, vil jeg ha 4-500 i mnd. Det går faktisk mer drivstoff med en ekstra passasjer, pluss at han må bremse for å slippe hun av og på, slitasje på setet osv. Ville i alle fall tatt en symbolsk sum. Hva må hun betale hvis du ikke hadde kjørt er ikke så viktig, da hun kan velge det.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #9 Skrevet 7. mars 2015 Hun bør tilby seg det. Men du har spurt henne om hun ville det uten at dere med det samme snakket om det økonomiske. Siden det var du som spurte henne bør du ikke be om bensinpenger til tross for at det er mye kjøring og du har lite penger. Du burde rett og slett tenkt på det første gangen du sa hun kunne sitte på. Ikke noe å gjøre med det nå annet enn å huske på å snakke tidligere om dette ved lignende tilfeller senere. Så får du heller håpe at hun tilbyr seg å betale frivillig, eller å gi deg en eller annen godtgjørelse for det. Men det er ikke noe du bør "tvinge" frem. Bilen er din. Det er dyrt å ha bil. Du hadde sannsynligvis brukt bilen uansett nå om hun ikke hadde sittet på til tross for at du har det trangt økonomisk? Eller hadde du brukt buss dersom det er rimeligere for deg? Om du hadde tatt bil uansett bør du uansett ikke si noe. Nei, man må nesten kjøre bil dit. Hvis ikke tar det ca to timer og tre bussbytter. Så hadde kjørte uansett ja. TS Anonymous poster hash: 5d892...c98
Neket Skrevet 7. mars 2015 #10 Skrevet 7. mars 2015 Si du er blakk og må ta bussen fordi du ikke har penger til bensin.
Cata Skrevet 7. mars 2015 #11 Skrevet 7. mars 2015 Nei, ikke så lenge du selv har tilbudt henne å få sitte på. Hadde hun spurt om det så ville saken stilt seg annerledes synes jeg. En annen sak er at hun burde tilby seg å betale bensinpenger. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #12 Skrevet 7. mars 2015 Enig med de som skriver at skulle du bedt om penger, måtte du gjort det da du først tilbød henne å sitte på. Ellers blir det som å gi noen en gave, og etterpå spørre om man ikke kan få litt penger for den siden man er blakk. Anonymous poster hash: 3225d...325 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #13 Skrevet 7. mars 2015 Ja, det skjønner jeg. Føles litt feil av meg og be om bensinpenger, men samtidig så synes jeg at hun kunne tilbydd seg også da. TS Anonymous poster hash: 5d892...c98
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #14 Skrevet 7. mars 2015 Jeg ville fylt bensin hvergang dere er i bilen. Hjem fra jobb, eller til jobb. Så kanskje hun sier at hun kan betale litt neste gang. Da slipper du å si noe. Anonymous poster hash: 11363...ddc 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #15 Skrevet 7. mars 2015 Jeg synes ikke det er helt naturlig siden du kjører samme vei uansett. Men hadde jeg vært den som satt på hadde jeg nok tilbudt meg å betale. Men det hadde sittet langt inne å be om penger for en slik tjeneste så lenge det ikke er noen ulemper eller ekstra kostnader. Kanskje det er en tjeneste du kan be denne personen om? Barnepass eller noe? Anonymous poster hash: 51636...831 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #16 Skrevet 7. mars 2015 Dette er en sånn typisk situasjon der jeg gladelig hadde betalt hvis jeg ble spurt om det, men der jeg aldri i verden hadde spurt om penger selv hvis det var jeg som kjørte. Ikke fordi jeg er så helvetes nobel og uselvisk, bare fordi jeg hadde følt det som unaturlig å spørre selv og samtidig verdt pengene hvis jeg ble spurt. Jeg synes altså det er litt unaturlig å spørre. Du skal samme vei og har tilbudt skyss på egen hånd. Men personlig hadde jeg godt bladd opp om jeg mot formodning ble spurt, og jeg hadde nok egentlig ikke tenkt noe negativt om det. Anonymous poster hash: 81fa6...47a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Haha. Så dum ts er. Var bråkjekk og skulle fremstå som den barmhjertige samaritan. Men så har ts skjønt alvoret og irriterer seg grønn over hvor kjip passasjeren er. ...og nå kan ikke ts komme i ettertid å be om bensinpenger for da vil hun fremstå som en skikkelig snåling. Anonymous poster hash: e2a32...d3e
globalagogo Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Haha. Så dum ts er. Var bråkjekk og skulle fremstå som den barmhjertige samaritan. Men så har ts skjønt alvoret og irriterer seg grønn over hvor kjip passasjeren er. ...og nå kan ikke ts komme i ettertid å be om bensinpenger for da vil hun fremstå som en skikkelig snåling. Anonymous poster hash: e2a32...d3e Er TS dum? Du framstår nemlig som en rakettforsker selv. Passasjeren kan godt tilby seg å betale noe, men TS bør ikke spørre, nei 4
Gjest Bud Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Du foreslo hun kunne sitte på. Sitte på for du skal nemlig samme vei og har samme utgifter til bensin uansett. Pga. dette hadde jeg ikke kommet etterpå å bedt om penger Og derfor er det egen sats for passasjer i statens reiseregulativ? Bruk skallen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 Ville sagt at siden dette er blitt en fast løsning, vil jeg ha 4-500 i mnd. Det går faktisk mer drivstoff med en ekstra passasjer, pluss at han må bremse for å slippe hun av og på, slitasje på setet osv. Ville i alle fall tatt en symbolsk sum. Hva må hun betale hvis du ikke hadde kjørt er ikke så viktig, da hun kan velge det. Anonymous poster hash: b8921...004 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå