AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Jeg løper vanligvis ca 5-6 km 4 dager i uken. De siste ukene har jeg trappet opp til 5 økter. Merker jeg er fryktelig sliten og tung i kroppen, litt småverk her og der og kroppen samler på vann av en eller annen merkelig grunn 😳 skal sies at det har blitt litt mindre søvn enn vanlig grunnet syke barn, og litt mer usunn kost. Bare merker at etter en løpet er jeg nå helt tappet for energi. Må liksom legge meg nedpå litt. Og sånn pleier jeg ikke å være. Pleier jo å få mer energi. Så hva ville du gjort i mitt tilfelle? Skal sies at jeg føler meg "avhengig" både psykisk og fysisk av treningen min, og sliter litt med tanke på Løpefri. What to do?Anonymous poster hash: e764f...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Merker at etter en løpeøkt skulle det så klart være. Ikke en løpet Anonymous poster hash: e764f...6d2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Ta deg noen dager fri. Spis fornuftig, slapp av og få noen gode netter med søvn. Trening skal være positivt og ikke stresspreget. Hør på kroppen når den sier ifra. Dette er helt normalt og du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Det er ikke sikkert du trenger en hel uke, men ta noen dager å se det an:)Anonymous poster hash: 11fea...d6b
Gjest Runforit Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Ja, ta deg noen dager fri og gå tilbake til 4 ganger i uka da det virker som om 5 ganger i uka er for mye for deg akkurat nå. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Bare skjønner ikke hvorfor jeg er så svak. Skuffende at jeg ikke tåler mer enn 4 halvtimes løpeøkter pr uke Anonymous poster hash: e764f...6d2
Gjest Runforit Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Bare skjønner ikke hvorfor jeg er så svak. Skuffende at jeg ikke tåler mer enn 4 halvtimes løpeøkter pr uke Anonymous poster hash: e764f...6d2 Hvor lenge har du løpt? Hvor fort løper du? Høyde, alder og vekt? Hvor mange kalorier inntar du per dag og hvor mye mer spise du dagene du løper? Hva type kosthold har du?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Hvor lenge har du løpt? Hvor fort løper du? Høyde, alder og vekt? Hvor mange kalorier inntar du per dag og hvor mye mer spise du dagene du løper? Hva type kosthold har du? Har løpt ca 1,5 år nå. Løpt 4 ganger pr uke i ca 1 år. Løper ikke så veldig fort, på rundt 8 km/t, klarer fortere, men merker det mer i knær og legger hvis jeg øker farten. Løper på mølle. Ute løper jeg i gjennomsnitt på 10 km/t. Er 31 år, 165 cm og ca 55-56 kg. Før jeg begynte å løpe lå jeg på 58-59 kg. Har veid det jeg veier nå ca 1 år. Dette er hva jeg spiser ca en vanlig dag: Frokost: grovbrød med peanøttsmør og lett jordbærsyltetøy, melk og kaffe med melk (ca 500 kcal) Lunsj kl 11: Det som blir servert, alt fra suppe til gryte og brød/knekkebrød med pålegg (jobber i barnehage så spiser sammen med barna) Tipper rundt 300 kcal Mellommåltid: Knekkebrød med ost og skinke/frukt e.l. (100-200 kcal) Middag: varierer veldig, men vanlig sunn mat i moderate mengder (300-500 kcal) Kvelds: Brød med div pålegg (ca 400 kcal) Så ca 1800 kcal på en vanlig hverdag. Spiser det samme om jeg løper eller ei. I helgene spiser jeg litt mer usunn mat, type pizza, taco osv. Og snacks. Men gjerne et måltid mindre. Kveldsen er da gjerne byttet ut med litt chips/popkorn og M. Anonymous poster hash: e764f...6d2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Trener du mest på mølle? Det er lettere å løpe på mølle enn det er å løpe ute Legg inn noen laaange økter i pulssone 2, ute, slik at du får bygd opp en seig motor. Anonymous poster hash: c7f9c...7a6
Gjest Runforit Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Har løpt ca 1,5 år nå. Løpt 4 ganger pr uke i ca 1 år. Løper ikke så veldig fort, på rundt 8 km/t, klarer fortere, men merker det mer i knær og legger hvis jeg øker farten. Løper på mølle. Ute løper jeg i gjennomsnitt på 10 km/t. Er 31 år, 165 cm og ca 55-56 kg. Før jeg begynte å løpe lå jeg på 58-59 kg. Har veid det jeg veier nå ca 1 år. Dette er hva jeg spiser ca en vanlig dag: Frokost: grovbrød med peanøttsmør og lett jordbærsyltetøy, melk og kaffe med melk (ca 500 kcal) Lunsj kl 11: Det som blir servert, alt fra suppe til gryte og brød/knekkebrød med pålegg (jobber i barnehage så spiser sammen med barna) Tipper rundt 300 kcal Mellommåltid: Knekkebrød med ost og skinke/frukt e.l. (100-200 kcal) Middag: varierer veldig, men vanlig sunn mat i moderate mengder (300-500 kcal) Kvelds: Brød med div pålegg (ca 400 kcal) Så ca 1800 kcal på en vanlig hverdag. Spiser det samme om jeg løper eller ei.I helgene spiser jeg litt mer usunn mat, type pizza, taco osv. Og snacks. Men gjerne et måltid mindre. Kveldsen er da gjerne byttet ut med litt chips/popkorn og M. Anonymous poster hash: e764f...6d2 Jogger du 4 ganger i uka på mølle eller ute? For som den over sier så er det mye tøffere å jogge ute enn på mølle. Ikke bare fordi det er ulendt terreng, men fordi farten vil variere mer enn på mølla der du løper i et tempo og kan styre det manuelt selv. Ute har du ikke samme styringen på farten og dermed ofte tar hardere i noe som brenner mer enn du skulle tro. Jeg jogget ute i hele fjor sommer i helgene og første gangen jeg løp ute så ble jeg virkelig satt ut over hvor dårlig form jeg var i...tross at jeg da løp i snitt 5 mil i uka. Jeg måtte løpe på en hel annen måte ute og progresjonen kom heldigvis ekstremt raskt, men jeg måtte virkelig starte på scratch ute. Jeg måtte roe ned tempoet betraktelig og jobbe opp uteløpeformen. Jeg satset på korte turer i starten, ala 4-5 km i rooooolig tempo. Spesielt oppoverbakkene var et helvete! Men etter 5 uker så løp jeg både10 og 15 km ute i helgene Så om du er en mølleløper og så har økt med antall økter pluss startet ute så kan det forklare hvorfor du føler deg så ødelagt. Min anbefaling er at du satser på mye roligere tempo ute, samt kortere turer frem til kroppen blir vant med å løpe ute Da kommer du nok til å merke et helt annet overskudd og fint klare 5 økter i uka Endret 8. mars 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Jogger du 4 ganger i uka på mølle eller ute? For som den over sier så er det mye tøffere å jogge ute enn på mølle. Ikke bare fordi det er ulendt terreng, men fordi farten vil variere mer enn på mølla der du løper i et tempo og kan styre det manuelt selv. Ute har du ikke samme styringen på farten og dermed ofte tar hardere i noe som brenner mer enn du skulle tro. Jeg jogget ute i hele fjor sommer i helgene og første gangen jeg løp ute så ble jeg virkelig satt ut over hvor dårlig form jeg var i...tross at jeg da løp i snitt 5 mil i uka. Jeg måtte løpe på en hel annen måte ute og progresjonen kom heldigvis ekstremt raskt, men jeg måtte virkelig starte på scratch ute. Jeg måtte roe ned tempoet betraktelig og jobbe opp uteløpeformen. Jeg satset på korte turer i starten, ala 4-5 km i rooooolig tempo. Spesielt oppoverbakkene var et helvete! Men etter 5 uker så løp jeg både10 og 15 km ute i helgene Så om du er en mølleløper og så har økt med antall økter pluss startet ute så kan det forklare hvorfor du føler deg så ødelagt. Min anbefaling er at du satser på mye roligere tempo ute, samt kortere turer frem til kroppen blir vant med å løpe ute Da kommer du nok til å merke et helt annet overskudd og fint klare 5 økter i uka Tusen takk for fint ut utfyllende svar. Har stort sett løpt inne på mølle, men hr nå begynt å ha en ute. Men kanskje jeg burde ha 3 inne og 1 ute istedet for 4 inne og 1 ute. Sånn i begynnelsen. Har en runde på 4 km, bare føler det er for kort 😳 men er en del oppover, og da igjen litt nedover. Men kanskje et greit sted å begynne? Å bytte ut en inneøkt på ( km med en uteøkt på 4 km? Ble straks mer motivert også nå 😁👍Anonymous poster hash: e764f...6d2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Bare skjønner ikke hvorfor jeg er så svak. Skuffende at jeg ikke tåler mer enn 4 halvtimes løpeøkter pr uke Anonymous poster hash: e764f...6d2 Prøv å se på det på en litt annen måte: Du klarer å balansere barn, hus, hjem, og jobb, og samtidig klare å jogge en halvtime 4 ganger i uken! Det er jo kjempeflott, og innenfor de statlige anbefalingene! Du er ikke svak om du ikke klarer 5 øker i uken, og i alle fall ikke når du har søvnmangel på grunn av syke barn, du er bare menneskelig! Anonymous poster hash: 96122...ffa
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Prøv å se på det på en litt annen måte: Du klarer å balansere barn, hus, hjem, og jobb, og samtidig klare å jogge en halvtime 4 ganger i uken! Det er jo kjempeflott, og innenfor de statlige anbefalingene! Du er ikke svak om du ikke klarer 5 øker i uken, og i alle fall ikke når du har søvnmangel på grunn av syke barn, du er bare menneskelig! Anonymous poster hash: 96122...ffa Ååå, takk for positiv vinkling 😍 det føltes veldig bra nå . Følte meg nesten som superdame 😁👍Anonymous poster hash: e764f...6d2
Gjest Runforit Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Tusen takk for fint ut utfyllende svar. Har stort sett løpt inne på mølle, men hr nå begynt å ha en ute. Men kanskje jeg burde ha 3 inne og 1 ute istedet for 4 inne og 1 ute. Sånn i begynnelsen. Har en runde på 4 km, bare føler det er for kort 😳 men er en del oppover, og da igjen litt nedover. Men kanskje et greit sted å begynne? Å bytte ut en inneøkt på ( km med en uteøkt på 4 km? Ble straks mer motivert også nå 😁👍Anonymous poster hash: e764f...6d2 Det høres lurt ut Skal love deg at du kommer til å merke stor forskjell bare de neste 4-5 ukene. Så kan du forsiktig øke antall økter, men vær litt forsiktig med for lange økter. Start i det små og øk på en rolig måte slik at du ikke kjører deg selv i grøften
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Jeg ville forsøkt å bytte ut to av dagene på mølle med to økter ute. Løpe ute gi større belastning på kroppen, så start rolig. Faktisk startet jeg som deg, trente mest på mølle og nesten bare intervaller. Nå kjører jeg tre-fire ganger ute og to-tre inne på mølle. Hvis jeg føler meg sliten så hopper jeg over en økt eller tar det roligere. Utfordringen min nå er å løpe sakte nok på de lange turene mine. Løp nesten 24 km i dag og har i mitt 41 år gamle liv aldri løpt så langt eller lenge. Når jeg får det til er det håp for alle 😜 Trening gjør deg proppfull av energi og gjør at du stiller sterkere til nettopp de dagene med syke barn eller når det blåser som verst i heimen. Det aller viktigste er at du får rutinene, tenk at all bevegelse er faktisk bedre enn ingen!! Stå på 😊 Anonymous poster hash: c7f9c...7a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå