AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Hei! Jeg tenker å kjøpe hest til neste år, men jeg er litt usikker om jeg har råd. Har 200 000 kr på sparing som jeg vil bruke på hest. Får gratis stall-leie, men må nok pusse den litt opp. Har holdt på med hest før, men da betalte jeg bare 500 kr i måneden til eieren, men jeg tok meg av alt arbeidet. Hvor mye måndelig vil det koste å ha en hest? Utenom stall-plass. Hvor mye burde jeg bruke på en hest? Vil helst bare ha en tur-kompis som jeg kan drive med lett dressur på banen iblandt. Men dere med hest - Hvor mye bruker dere på høy, vætriner, etc? Anonymous poster hash: 55e24...db0
Gjest StripeyPanda Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Gammel tråd om emnet http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=683142
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 Ca kostnader per måned fordelt på ett år. Høy: 1-1500,- Kraftfor: 3-500,- Hovslager: 1200,- Pleiemidler: 400,- (sårpleie, pelspleie, insekstbeskyttelse osv) Forsikring: 800,- Utstyr: 1200,- (sal og dekken er kostbart så man kommer fort opp i 15 000,- på et år) Instruksjon/kurs: 500,- Transport: 1000,- Veterinær: 500,- Og så kommer dine personlige kostnader oppi dette. Du må antagelig reise til og fra stallen og dette blir transportkostnader på deg. Ant må du ha en bil som MÅ fungere for å komme frem og tilbake. Ofte er stallveier humpete og sliter derfor ekstra på bilen. Trekker du henger, så blir det større slitasjekostnader på bilen. Og har man hest har man gjerne litt mindre tid til å lage billig og bra mat fra bunnen av, så ofte ender man opp med å kjøpe f.eks bensinstasjonmat i farta. Du må selv også ha en del funksjonelt tøy for å være ute hele året i all slags vær. Det trenger så klart ikke å være dyrt og fancy, men det hjelper mye at det er funksjonelt og tåler store slitasjer. Slikt koster også. Å eie hest er helt herlig. En super hobby og livsstil. Men vær klar over at det er veldig kostbart og tidkrevende også. Anonymous poster hash: 9dab1...264
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Ca kostnader per måned fordelt på ett år. Anonymous poster hash: 9dab1...264 Årlige kostnader fordelt per måned. Ble litt feil den setningen Anonymous poster hash: 9dab1...264
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Ca kostnader per måned fordelt på ett år. Høy: 1-1500,- Kraftfor: 3-500,- Hovslager: 1200,- Pleiemidler: 400,- (sårpleie, pelspleie, insekstbeskyttelse osv) Forsikring: 800,- Utstyr: 1200,- (sal og dekken er kostbart så man kommer fort opp i 15 000,- på et år) Instruksjon/kurs: 500,- Transport: 1000,- Veterinær: 500,- Og så kommer dine personlige kostnader oppi dette. Du må antagelig reise til og fra stallen og dette blir transportkostnader på deg. Ant må du ha en bil som MÅ fungere for å komme frem og tilbake. Ofte er stallveier humpete og sliter derfor ekstra på bilen. Trekker du henger, så blir det større slitasjekostnader på bilen. Og har man hest har man gjerne litt mindre tid til å lage billig og bra mat fra bunnen av, så ofte ender man opp med å kjøpe f.eks bensinstasjonmat i farta. Du må selv også ha en del funksjonelt tøy for å være ute hele året i all slags vær. Det trenger så klart ikke å være dyrt og fancy, men det hjelper mye at det er funksjonelt og tåler store slitasjer. Slikt koster også. Å eie hest er helt herlig. En super hobby og livsstil. Men vær klar over at det er veldig kostbart og tidkrevende også. Anonymous poster hash: 9dab1...264 Bor hjemme så jeg har ingen andre utgifter utenom skole og de andre dyra mine. Trenger ikke bil da stallen er bare et steinkast unna! Kommer meg dit på under 5 minutter. Har allerede rideklær fra før, så kommer nok bare til å kjøpe en god hjem og en varm jakke. Får 6000 kr i måneden, og så har jeg jo de pengene jeg har spart opp. Kommer også til å ta på meg et par småjobber rundt omkring, så vil si at jeg har ca 8000 kr å bruke hver måned. Blir dette nok? Om det blir krise kan jeg bare bruke litt av pengene jeg har på sparekontoen. Anonymous poster hash: 55e24...db0
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Bor hjemme så jeg har ingen andre utgifter utenom skole og de andre dyra mine. Trenger ikke bil da stallen er bare et steinkast unna! Kommer meg dit på under 5 minutter. Har allerede rideklær fra før, så kommer nok bare til å kjøpe en god hjem og en varm jakke. Får 6000 kr i måneden, og så har jeg jo de pengene jeg har spart opp. Kommer også til å ta på meg et par småjobber rundt omkring, så vil si at jeg har ca 8000 kr å bruke hver måned. Blir dette nok? Om det blir krise kan jeg bare bruke litt av pengene jeg har på sparekontoen. Anonymous poster hash: 55e24...db0 Det bør holde ja Men vil hesten ha selskap av andre hester? Det er et krav. Anonymous poster hash: 9dab1...264
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Det bør holde ja Men vil hesten ha selskap av andre hester? Det er et krav. Anonymous poster hash: 9dab1...264 Selvfølgelig :-) Er enda ei som skal ha hesten sin der, så det er null stress. Får også låne en shettis om jeg vil, men tror det skal gå bra. Anonymous poster hash: 55e24...db0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Hvis jeg hadde vært en ung jente i startgropen til voksenlivet så hadde jeg nok heller brukt sparepengene og de månedlige inntektene på bolig og utdannelse og heller hatt en hest på hel- eller halvfor. Å kjøpe hest sånn ut av det blå er galskap! Vi har to hester og det er myyyye jobb og koster også veldig mye og hadde ikke vært noe jeg ville anbefale noen dersom ikke man har drevet med hest aktivt over flere år og har tenkt å videreutvikle dette. Ikke kast bort hundretusener av kroner og livet ditt bare fordi du har "lyst på hest" og syns de er søte. Når du ikke engang har hjelm så sier jo det noe om at du ikke har vært så aktiv på hestefronten tidligere. Anonymous poster hash: 59fb3...850 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Hvis jeg hadde vært en ung jente i startgropen til voksenlivet så hadde jeg nok heller brukt sparepengene og de månedlige inntektene på bolig og utdannelse og heller hatt en hest på hel- eller halvfor. Å kjøpe hest sånn ut av det blå er galskap! Vi har to hester og det er myyyye jobb og koster også veldig mye og hadde ikke vært noe jeg ville anbefale noen dersom ikke man har drevet med hest aktivt over flere år og har tenkt å videreutvikle dette. Ikke kast bort hundretusener av kroner og livet ditt bare fordi du har "lyst på hest" og syns de er søte. Når du ikke engang har hjelm så sier jo det noe om at du ikke har vært så aktiv på hestefronten tidligere.Anonymous poster hash: 59fb3...850 Kommer til å overta barndomshjemmet mitt til en svært billig pris eller gratis, så å skaffe seg bolig skal gå helt fint. Utdannelse er jeg jeg nesten ferdig med, resten vil koste meg 90 000 kr. Hvor jeg får dekket 50 000 kr, og må betale 40 selv. Ut av det blå? Tenker å kjøpe hest om 2-3 år. Har aldri sagt at jeg ikke har hjelm, så det var en unødvendig kommentar. :-) Jeg har hjelm, to hjelmer faktisk! Men de la jeg igjen på den tidliger stallen, så de har blitt brukt av besøkende der. Derfor vil jeg kjøpe en ny og bedre hjelm. Anonymous poster hash: 55e24...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå