Gå til innhold

Reise med barn til Side!

Anbefalte innlegg

Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg og min datter på 5 år skal reise til Side i Tyrkia i begynnelsen av mai. Vi skal bo på Sunwing East Beach hotellet, et hotell jeg fikk inntrykk av er bra.

Men trenger litt tips da jeg ikke er så bereist og har aldri vært i Tyrkia!

Er det langt til et stort sentrum?

Hvordan bør vi gjøre det med penger? Ta ut litt euro hjemme, lire dernede og går det å bruke vanlig bankkort med mastercard-del?

Er det badeland og tivoli i nærheten?

Hvor og hva anbefales å spise?

Bra severdigheter vi burde få med oss?

Noe vi burde være obs på/ passe på?

Tatoveringsjapper som er ordentlige?

Hårfletting til jenta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd på Side West Beach, og konseptet er det samme. Hotellet er for familier med barn, og alt er lagt til rette for at barn skal trives. Badebasseng i alle størrelser, overbygget lekeplass, underholdning for barn om kvelden osv.

Side East ligger på den andre siden av Side, og har etter min mening en mer barnevennlig strand. Vil tro det tar 20 min å gå til Side fra hotellet deres, og det er en fin tur langs strandpromenaden.

Det går fint å bruke bankkort med mastercard i både restauranter og butikker. Hos frisør, spa o.l. bør du ha penger. Ta ut litt lire før du drar, og så tar du ut via banktermninal mens du er der. Ikke bruk vekslingskontorer!

Det var ikke badeland og tivoli der, så vidt jeg så. Båtturene kan friste, men varte altfor lenge. Utgravingene er verd å se.

Det var frisør/fletting på hotellet vi bodde på, men prisen var tre ganger så høy som på salonger rundt hotellet. De fleste salongene tilbyr også tatovering.

Vær obs på at du må ha visum. Kan kjøpes på nett, eller du må ha med euro kontant som betales når du lander. Anbefaler nett, så slipper dere en ekstra kø på flyplassen :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Wow, alle slike ting hadde jeg funnet av før jeg hadde bestilt/kjøpt selve turen. :daane:

Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg har jo sørget for å finne et bra hotell på en fin plass da, var bare litt nyskjerrig på ting rundt det hele.

Visum vet jeg at vi må ha :)

Skrevet

Jeg har jo sørget for å finne et bra hotell på en fin plass da, var bare litt nyskjerrig på ting rundt det hele.

Visum vet jeg at vi må ha :)

Dere får helt sikkert en flott ferie! Og du har valgt riktig hotell for å gjøre ferien bra for datteren din :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp is på toppen av gamlebyen

Anonymous poster hash: 7037a...7f7

Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi har vært 2 gangee på east beach. Anbefaler å ta ut lire på flyplassen.

Det går gratis buss fra hotellet ned til stranda, slik at en slipper å gå (er ikke så langt å gå da, men kjekt å slippe med badeleker og styr).

Gamlebyen i Side ligger ikke så langt unna, men det er ingen strandpromenade, og en må da evt gå langs selve stranda eller langs veien (ikke ordentlig fortau).

På hotellet finnes det meste, men det har du sikkert funnet ut.

Vi trives best med bassenget og var 2 dager på stranda og resten på hotellet. Ellers hadde vi en ettermiddag i gamlebyen, vi trives ikke med det for synes de maser så mye.

Vi spiste kun på hotellet. Litt skeptisk til restauranter utenfor i forhold til hygiene. Om en likevel velger å spise i byen, bruk kun restauranter anbefalt av ving. Enkelte andre lurer deg trillrundt og blir truende dersom du protesterer når de krever betaling.

På hotellet brukes et chargecard, slik at du slipper å tenke på kontamter (må ha kontanter på klesbutikk og frisør). Dette kan gjøres opp så ofte du vil.

På hotellet er det også masse aktiviteter for barna.barneklubb, badeaktiviteter, fotball, div. Show.

Visum må ordnes før avreise. Det er slutt på å ordne dette på flyplassen.

de ansatte er utrolig hyggelige, prater og kjenner deg igjen. I fjor satt vi med bassenget første dagen da en bartender løp forbi, plutselig snudde han og kom tilbake og hilste på oss, for han husket oss igjen fra året før.

Blir nok en tur tilbake dit før ungene blir for store.

Gjest Tjoppa
Skrevet

I motsetning til tuppesjura syns ikke jeg tyrkerne i Side var masete. I Alanya kunne de være det, men det er jo bare å overse og gå vidre.

Når det kommer til resturanter i siden syns jeg det var bedre mat å få utenfor sentrumskjernen, med mer lokal mat og lokale gjester. Har aldri opplevt problemer med matforgiftning, eller at jeg har blitt dårlig pga kommunikasjonsproblemer pga alle matallergiene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min datter på 5 år skal reise til Side i Tyrkia i begynnelsen av mai. Vi skal bo på Sunwing East Beach hotellet, et hotell jeg fikk inntrykk av er bra.

Men trenger litt tips da jeg ikke er så bereist og har aldri vært i Tyrkia!

Er det langt til et stort sentrum?

Hvordan bør vi gjøre det med penger? Ta ut litt euro hjemme, lire dernede og går det å bruke vanlig bankkort med mastercard-del?

Er det badeland og tivoli i nærheten?

Hvor og hva anbefales å spise?

Bra severdigheter vi burde få med oss?

Noe vi burde være obs på/ passe på?

Tatoveringsjapper som er ordentlige?

Hårfletting til jenta?

Vi har bodd på side east Beach.. Familie på fem. Kjempeflott for barn!!! Nytt, fint, rent! Barna spiser gratis på hotellet selv om du ikke har all inclusive.

Det er litt langt å gå til sentrum. fem minutter med taxi. Men du får alt du trenger på hotellet dersom du ikke gidder det.

Hotellet har diverse utflukter dere kan melde dere på..

De fleste restaurantene vi var på i sentrum var ok. God mat. De på hotellet var kjempebra! Spesiellt den i resepsjonsdelen(ikke frokostsalen, men ved siden av bassenget.)

Anonymous poster hash: 364c3...fc6

Gjest AryaKillie
Skrevet

Vi har bodd på side east Beach.. Familie på fem. Kjempeflott for barn!!! Nytt, fint, rent! Barna spiser gratis på hotellet selv om du ikke har all inclusive.

Det er litt langt å gå til sentrum. fem minutter med taxi. Men du får alt du trenger på hotellet dersom du ikke gidder det.

Hotellet har diverse utflukter dere kan melde dere på..

De fleste restaurantene vi var på i sentrum var ok. God mat. De på hotellet var kjempebra! Spesiellt den i resepsjonsdelen(ikke frokostsalen, men ved siden av bassenget.)

Anonymous poster hash: 364c3...fc6

Supert! Takk :) Vi har kun betalt for at frokost skal være inkludert på hele oppholdet på en av de restaurantene :)

Skrevet

Er det noen som vil fortelle litt om sunwing west beach..? Vi skal nemlig dit;)

Gjest tuppesjura
Skrevet

West beach er også bra. Snart 4 år siden vi var der. Det er mindre og noe eldre enn east beach. God mat og hyggelige folk! Fordelen med dette hotellet er at lekeplassen og miniland ligger ved bassenget, så en kan plassere seg strategisk ved bassenget slik at man kan ha et øye med ungene uansett om de bader eller er på lekeplassen.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt tatovering i Tyrkia om du er alene med ansvar for datteren din. Om du får infeksjon og trenger behandling er det ingen som kan passe jenta di. Det er også vanskeligere å vedlikeholde den ferske tatoveringen, med tanke på sol, sand, svette, solkrem osv. Ville ventet, og tatt dette hjemme.

Jeg vil også anbefale at dere venter til en av de siste dagene med å få håret flettet. Man avdekker mye av hodebunnen når håret er flettet, og en må enten ha solkrem i hodebunnen (grisete), eller solhatt/caps hele tiden. Det er også vanskeligere å vaske bort sand i flettet hår.

Anonymous poster hash: 8639e...0e7
  • Liker 1
Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi fletter håret 2 ganger i syden. Først en gang første dag, for da får hun håret bort fra ansiktet og det er lettere i forhold til bading. Smører solkrem mellom flettene. Så vaskes dette ut og det tas nye fletter før hjemreise (stas når man kommer hjem).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker norske kr i Side til dyrere innkjøp, men veksler også til lire i PPT. Har funnet ut at det meste er billigere i Lire enn i Euro.

Ta aldri tatovering på feriesteder!

Anonymous poster hash: 6866f...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...