Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer aksjer? Kjøper jeg 200.000 kr i aksjer i telenor foreksempel.

Dem står på 153.60kr per aksje. Du må betale kurtasje på hvor mye ?

Visst telenor skal ha utbytte i løpet av året. Får du litt av dette utbytte, eller må du ha hatt aksjen i en vis tid?

Anonymous poster hash: 24c66...508
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
Skrevet

Jeg ville ikke satt gang med å kjøpe aksjer uten å ha satt meg skikkelig inn i det først, da er fond en langt sikrere måte. Globale indexfond gjør det jo bra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av kjærligbåttur
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer aksjer? Kjøper jeg 200.000 kr i aksjer i telenor foreksempel. Dem står på 153.60kr per aksje. Du må betale kurtasje på hvor mye ? Visst telenor skal ha utbytte i løpet av året. Får du litt av dette utbytte, eller må du ha hatt aksjen i en vis tid? Anonymous poster hash: 24c66...508

Ser ingen har svart på spørsmålene dine.

Du ønsker å kjøpe Telenor for kr 200.000. Med kurs 153,60 blir dette 1.300 aksjer. Kurtasje er normalt en prosentandel av kjøpssummen, f.eks. 0,05%.

1.300 aksjer x kr 153,60 = 199.680 kr

+ kurtasje 199.680 x 0,05% = kr 100

Totalt må du betale kr 199.780

For å få utbetalt utbytte må du eie aksjen på datoen for ex utbytte. Dette er normalt noen dager/uke før utbytte utbetales.

F.eks Telenor betalte utbytte på kr 7 per aksje 15.5.14. Eide du 1.300 aksjer ville du fått utbetalt kr 9.100.

Anonymous poster hash: 28782...9ec

AnonymBruker
Skrevet

De forteller helst ikke når de vil betale utbytte./quote]

Telenor har de siste årene utbetalt utbytte i midten av mai. Dette er ingen hemmelighet.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen har svart på spørsmålene dine.

Du ønsker å kjøpe Telenor for kr 200.000. Med kurs 153,60 blir dette 1.300 aksjer. Kurtasje er normalt en prosentandel av kjøpssummen, f.eks. 0,05%.

1.300 aksjer x kr 153,60 = 199.680 kr

+ kurtasje 199.680 x 0,05% = kr 100

Totalt må du betale kr 199.780

For å få utbetalt utbytte må du eie aksjen på datoen for ex utbytte. Dette er normalt noen dager/uke før utbytte utbetales.

F.eks Telenor betalte utbytte på kr 7 per aksje 15.5.14. Eide du 1.300 aksjer ville du fått utbetalt kr 9.100.

Så man betaler kun 100kr for kurtasje for 200.000kr ? Er dette hver gang man kjøper og selger, eller kun når man kjøper?

Visst man kjøper aksjen på kurs 153.60. Er det dette man kjøper den for da? Så om du vil selge den igjen 2 timer senere og den er på samme pris som du kjøpte den for så taper du kun kurtasje pengene? Dumme spørsmål sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer til å bli aksjemegler, spør meg hva du vil. Har nettop begynt med studiene men vet mer en de fleste normale på KG sikkert :)

Hvilke aksjer er det du tenker å kjøpe? For det er forskjeller på norske og utenlandske spesielt de som trades i $.

Har du tenkt på fond heller? Og hvor mye risiko er du klar til å ta? Hvor mye penger har du til investering?

At det finnes et spesifikt studium til å bli aksjemegler, var nytt for meg. Hvor studerer du?

Anonymous poster hash: f5471...214

AnonymBruker
Skrevet

Så man betaler kun 100kr for kurtasje for 200.000kr ? Er dette hver gang man kjøper og selger, eller kun når man kjøper?

Visst man kjøper aksjen på kurs 153.60. Er det dette man kjøper den for da? Så om du vil selge den igjen 2 timer senere og den er på samme pris som du kjøpte den for så taper du kun kurtasje pengene? Dumme spørsmål sikkert.

Riktig, 100 kr i kurtasje for 200.000,-. Dette må du betale hver gang du kjøper og selger.

Riktig, kjøper du for 153,60 er det prisen du har betalt for hver enkelt aksje. Selger du 2 timer senere for 153,60 har du tapt kurtasjen (kostnaden ved kjøp og salg) på 200,-

Anonymous poster hash: 1b1b7...441

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret og informasjonen. Da skjønner jeg ALT! Millionær på tirsdagen. :danse::fnise:

Skrevet

Kurtasjen blir på 100-200 kroner. Ikke så mye å snakke om i det store bildet. Aksjen må kjøpes før ex utbytte-datoen.

Om det er en god idé er en helt annen diskusjon. JeG skjønner ikke hvorfor folk vil spore av tråden med sine første innlegg...

• 1 år senere...
Gjest Pmhlett
Skrevet (endret)

m

Endret av Pmhlett
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som en skoleoppgave, men for all del. 

Anonymkode: ca11b...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...