Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg løser oppgaver i Arbeidsrett, og da spesifikt et spørsmål om en har lov til å la være å lyse ut stillinger.

Bedriften er et aksjeselskap og stillingen er et ettårs prosjekt hvor de ville finne ut om det var et akseptabelt økonomisk resultat ved å ansette en person i denne stillingen.

For det første kommer spørsmålet om midligertidig ansettelse som jeg har forstått ikke er lovlig ifølge AML så lenge arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres virksomheten (aml §14-9), noe jeg tolker oppgaven som at det ikke er. Men, spørsmålet om å ikke lyse ut stillingen sliter jeg med. Og her er det som gjør meg frustrert! Jeg googler, finner frem til noe nyttig men det er ingen henvisninger til hvor det er hentet fra. Eks.

"Noen eksempler på konsekvenser av forskjellen på forvaltningsloven og aksjeloven kan være: I en offentlig etat må man lyse ut ledig stilling og forvaltningsloven regulerer prosedyrer på ansettelse. I et aksjeselskap kan daglig leder ansette en person uten utlysning. Et aksjeselskap gir ikke ut søkerliste på utlyste stillinger. En offentlig etat må sende ut søkerliste på forespørsel."

Okei, og hvor finner jeg dette? Forvaltningsloven?

Noen som gidder å lese og forstå og fortelle meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...