AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Jeg forstår det ikke. Hvordan kan man mislike noen kun pga hudfarge? Det er hvite som ikke liker svarte, hvorfor? De hvite ligger jo og soler seg hele dagen for å bli brun uansett. Mange av de hvite har jo egentlig en slags lys lys brunfarge, så hvorfor ikke like noen bare fordi dems hud er litt mørkere? Og hva med en som er svart? De har jo bare noen hudtoner mørkere hud enn de hvite så hvorfor ikke like de hvite? De svarte er jo hvit under føttene og inne i hendene uansett, så de er jo litt hvit selv og de har jo hvite tenner og hvitt øyeeple, akkurat som de hvite. Så blir rart og ikke like de hvite for en svart eller ikke like de svarte for en som er hvit. De begge er jo svart eller hvit, det kommer bare an på årstiden eller hvor den hvite plasserer øynene sine når han ser en svart person. Tenk om man så på folks hender i stedenfor ansiktet? Da hadde vi alle hatt samme hudfarge... så og si. Så har man jo asiatere og latinamerikanere og alle andre jeg ikke vet hvilken "gruppe" hører til, de er da ikke akkurat så anderledes dem. De er bare litt mørkere i huden enn de hvite og litt lysere enn de svarte og kanskje litt andre ansiktstrekk, men jeg har andre ansiktstrekk enn min søster enda vi er tvillinger. Eller er det utseende rasistene ikke liker? Men det er jo også rart for vi alle er jo forskjellige, jeg kjenner flere hvite med smale øyne og bred nese, ja, noen har stor mage og noen har liten mage, noen har kroppshår, andre ikke, har ei svart venninne, men hun har smal nese og egentlig ikke så mørk, hvorfor kan hun oppleve rasisme da fra hvite? Egentlig så kjønner jeg ikke hvorfor man skal dele mennesker inn i raser heller og hvorfor isåfall da stoppe på hudfarge og noen ansiktstrekk? Hvorfor ikke ta med alt som kroppsvekt, rynker, hårfarge, øyenfarge, farge på tennene, høyde, dialekt, føflekker eller ikke, fargen på anus, liten eller stor tissefant, lengden på øyevippene kanskje tykkelsen også, hvor mange hudporer man har, sår i hodebunnen, lengen på tunga, hvor mye luft man får ned i lungene. Eller blir det for mye? Kan forresten en som er fargeblind være rasist? Anonymous poster hash: e3112...138 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Jeg forstår heller ikke logikken med å være rasist. Mennesker er mennesker, uansett om de er svarte, brune, rosa eller blå. Om de er asiatiske, europeere eller amerikanere. Btw, du bør lese deg opp på hva fargeblind er... Anonymous poster hash: 286f0...35e 2
WubWub Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Det er fordi vi er flokkdyr med "oss mot dem" mentalitet. Historien viser til at fremmede har slåss og kriget mot hverandre siden steinalderen til den industrielle revolusjonen og frem til idag. Selv bebier har medfødt egenskap med bås setting. Og det er en av overlevelsesinstinktet vårt. Nasjoner er bare en forlengelse av flokken fra steinalderen - men ja kort oppsummert : det er hensiktsmessig å være skeptisk til fremmede mennesker. I hele historien har fremmede mennesker utradert og slaktet andre folkegrupper, fra mongelene til europeere, til kinesere, til nomadiske arabere, til persere , grekere, indianer stammer. Det eneste virkemiddelet vi har for å forhindre krig er handel. Og det er grunnen til at forskjellige menneskeflokker+stammer lærte seg å samarbeide med andre grupper mennesker for profitt istedetfor å utslette de. Men uten noen økonomiske insentiver kunne greit en flokk/klan utrydde en annen. Men på en annen side så var krig også drevet av økonomiske grunner som da vikingene dro til england for å plyndre, voldte å ta slaver. Mennesker er farlige og grådige, derfor er det lurt å ha en sunn skepsis. Endret 7. mars 2015 av WubWub 2
maskineple Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 Det handler om slekt ikke utseende.Anonymous poster hash: 30ddc...569
Ulveedderkopp Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Det har nok mer med kultur å gjøre, ditt nek. Anonymous poster hash: db426...a43 Selvfølgelig er det biologiske forskjeller, både i væremåte, utseende og intelligens mellom forskjellige raser (gjennomsnittelig). Kultur spiller selvfølgelig også inn. At jeg evner å se forskjellene gjør meg ikke til en rasist. Jeg ignorerer bare ikke opplagte fakta.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Frykten eller skepsisen for det som er annerledes eller ukjent er en grunnleggende menneskelig egenskap - og kanskje har denne skepsisen vært nødvendig for å overleve. Vi har alltid søkt oss til de som er som oss for beskyttelse og styrke. Selv erklærte antirasister vil behandle folk forskjellig om de møter en mann, kvinne, konservativ kristen, nynazist, supporter på bortelaget, annet politisk parti, kultur, religion eller familie. Så behandle alle likt, når vi ser noen som "vår flokk" og det ligger innpodet. Og utvide begrepet til alle mennesker man ikke kjenner er ikke enkelt å gjennomføre i et helt land eller kontinent. Men vi må bare forstsette med å jobbe mot det. det finnes ikke noe alternativ. Anonymous poster hash: 757fa...b0d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #8 Skrevet 9. mars 2015 Frykten eller skepsisen for det som er annerledes eller ukjent er en grunnleggende menneskelig egenskap - og kanskje har denne skepsisen vært nødvendig for å overleve. Vi har alltid søkt oss til de som er som oss for beskyttelse og styrke. Selv erklærte antirasister vil behandle folk forskjellig om de møter en mann, kvinne, konservativ kristen, nynazist, supporter på bortelaget, annet politisk parti, kultur, religion eller familie. Så behandle alle likt, når vi ser noen som "vår flokk" og det ligger innpodet. Og utvide begrepet til alle mennesker man ikke kjenner er ikke enkelt å gjennomføre i et helt land eller kontinent. Men vi må bare forstsette med å jobbe mot det. det finnes ikke noe alternativ. Anonymous poster hash: 757fa...b0d Deg om det. Anonymous poster hash: bb46f...a63
Raven Emerald Skrevet 9. mars 2015 #9 Skrevet 9. mars 2015 Tråden er ryddet for rasisme. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå