AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Får bare betalt"svart".. Vet at det er ulovlig, men arbeidsgiver gjør det likevel. Kontrakten er ferdig nå, så jeg jobber ikke der lenger. Men jeg har bare fått en brøkdel av det jeg skulle hatt. Hva kan jeg gjøre? Tenkte å skrive forliksklage. Men usikker på om jeg får mere problemer da. Kontrakten min var på 6 mnd. Han betalte meg svart for bare 3 mnd. Resten har jeg ikke fått. Han sier han ikke kommer til å betale meg resten. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Selvangivelsen skal vel inn i disse dager ( eller er det for sent?). Kan jeg da oppgi den lønnen jeg fikk svart, og bli trukket skatt for det og på den måten renvaske meg selv?Anonymous poster hash: 6a4c4...8e5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Vet ikke men du burde absolutt gjøre noe. Sleip arbeidsgiver!Anonymous poster hash: c0de1...7e9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Jeg vet ikke hva du bør gjøre eller hvor du bør melde dette, men er helt sikkert noen andre her som kan det Men jeg håper du melder dette til riktig instans, hvis ikke så kommer sikkert sjefen til å fortsette på samme vis. Hva står det i kontrakten din? Fikk tilbud om jobb på en rimi her for et par år siden.. Arbeidsgiveren der sa at jeg kom til å få pengene svart. Dette var snakk om en-to dager i uka ved siden av studiene. Akkurat da hørtes det litt fristende ut, ihverfall for en måned eller to, for jeg trengte penger kjapt. Men så sa han at han kom til å trekke av skatten jeg egentlig skulle ha betalt før jeg fikk lønna. Han mente da at jeg skulle ha en timeslønn på 65(!!) kroner. Trodde noe av fordelen med å jobbe svart var at man slapp unna skatten jeg Takket pent nei og har holdt meg unna useriøse arbeidsgivere siden. Anonymous poster hash: 18aab...586
izzy_l Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Regner med lønn og avtalt tidsperspektiv står i arbeidskontrakten din. Alt du risikerer ved å melde fra er at du må betale skatt på inntekten din. Og med tanke på at arbeidsgiver holder tilbake halvparten av lønnen du skulle hatt, så vil jeg tro du kommer ut i pluss uansett! Anbefaler deg å ta kontakt med skattekontoret, forklare at du hadde arbeidskontrakt og regnet med at arbidsgiver fulgte denne, lover og regler men har funnet ut at dette ikke er tilfelle. Da vil du få råd om hvordan du går fram for å få fikset dette. Det er sikkert ikke første eller siste gang denne arbeidsgiveren prøver seg på noe slikt, så kan være lurt å få hjelp av advokat eller lignende også, om ikke annet så får rådgivning om hva du bør gjøre...
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 De har sikkert ikke registrert deg som en arbeidstaker, eller noe som heter at de ikke vil betale sånn avgift... Så kontrakten er sikkert en fake- Meld fra skattekontoret! Anonymous poster hash: 21aaa...d54
Gjest Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Det foresvever meg at Arbeidstilsynet kan være et bra sted å starte. Hva med å ringe dem og be om råd? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Både skattekontoret, Arbeidstilsynet og NAV blir glade for å få melding om slike arbeidsgivere. Husk at det ikke bare er du som blir svindlet, det blir myndighetene også. Alle som har ansatte skal betale inn arbeidsgiveravgift og dette gjøres ved å registrere arbeidstaker i AA-registeret. Det skal rapporteres til NAV i forskjellige sammenhenger. Arbeidstilsynet er et godt sted å begynne, men jeg anbefaler også juridisk bistand når det gjelder ditt krav, men du vil få god veiledning hos Arbeidstilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå