Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har fått 2 jobbtilbud, da det ene er i Oslo, og det andre er i Kristiansand. Jeg er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. Jeg kjenner aller flest personer i Oslo, og har 1 god venninne i Kristiansand.

Hva slags by vil dere anbefale å bo i? Hva er ulemper/fordeler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrt i Oslo - billig i Kristiansand.

Mange kristne i Kristiansand.

Bedre uteliv i Oslo.

Liker du at det er mye som skjer rundt deg er nok Oslo best.

AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig mange kristne i Kristiansand, men så har de palmer rundt ei konstruert strand i byen....

Anonymous poster hash: b6007...a26
Skrevet

At det er mange Kristne i Kristiansand joda, men det merker du ikke mer til enn hva du ønsker.. tåpelig å nevne.

Har funnet meg mann i Kristiansand , så Jeg har blitt her.

strålende fornøyd med byen, inkluderende og koselige mennesker. Lett å bli kjent med folk etc.

Skjer mye på sommer.. kan være litt dødt om vinteren riktignok. Men det er hva man gjør det til. Er vesentlig billigere å bo her.

Ellers om du lurer pÅ noe, spør i vei

Skrevet (endret)

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg valgte derimot å bo 4 år i Kristiansand hvor jeg både jobbet og studerte. Etter 4 år valgte jeg å flytte tilbake til Oslo fordi jeg savnet familie og venner.

Jeg er veldig glad i begge byene, det er to byer som jeg trives svært godt i. Derimot er det flere ting gjorde at jeg til slutt valgte Oslo over Kristiansand:

* Ble lei av å ta tog/buss/fly for å se bestevenninne/venner og familie.

* Mer knoting ift reising. Jeg liker å reise til utlandet, men å bo i Kristiansand gjorde det litt småknotete. Og de er jo alltid så treeege på Kjevik. Og det var alltid litt vanskelig å komme seg hjem fordi flybussen aldri korresponderte med når flyet landet, og flyavgangene var få. Sånt er så mye enklere i Oslo.

* Jeg likte ikke vinteren i Kristiansand. Voldsomt med snø når det først er snø, ellers er vintrene preget av en blanding av slaps og tørre veier. Jeg savnet egentlig en ordentlig vinter, og jeg får den ihvertfall i større grad her jeg bor i Oslo. Men aller mest var det slapset som irriterte meg.

* Kristen-konservatismen. Folk fra sørlandet er verdens hyggeligste. Jeg liker dialektene og menneskene generelt sett, og dette gjelder absolutt ikke alle. Men jeg ble ganske lei kristen-konservatismen. Abort var fy-fy for en del og alle var pinsevenner der jeg jobbet. Det ble rett og slett veldig mye for en som selv ikke er religiøs. Og det å si at man ikke er religiøs ble møtt med sjokk. Jeg fikk inntrykk av at en del på sørlandet kan være litt "naive", litt sånn "jøss, er du i for abort? virkelig?". Det var ikke et ankepunkt mot dem sånn sett, men jeg fikk litt inntrykk av at mange tok det forgitt at man var kristen.

* Selv om shoppingmulighetene faktisk ikke er så dårlige med både Sørlandsparken, Ikea og Sørlandssenteret så savnet jeg allikevel utvalget til Oslo. Dessuten syntes jeg det var litt synd at det ble så spredd, noe som Markens gate og bykjernen taper på. Butikkene flyttet ut, noe jeg syntes var veldig synd. I Oslo er ting både spredd og samlet, man kan velge litt mer selv.

* Kulturtilbudet. Kilden har selvsagt løftet tilbudet i Kristiansand, men jeg savnet allikevel tilgangen til konserter og show som Oslo kan tilby.

* Kollektivtrafikken. Der jeg bodde gikk det ikke engang buss, så det ble mye gåing. Bor man der det går busser så er kollektivtrafikken relativt god, men er man litt uheldig og bor utenfor buss-sonene kan det bli litt å gå (hvis man ikke har bil da). Det er kanskje den største overgangen for meg fra å flytte fra Kristiansand til Oslo.

Ellers er jeg kjempeglad i Kristiansand. Fantastiske somre, deilig å bare kunne tusle til bystranda da jeg bodde rett i nærheten. Eller sitte på svabergene i Marviksbukta. Deilig milkshake og tangenburger fra Snadderkiosken. Jeg reiser tilbake et par ganger i året fordi det tross alt er en by som betyr mye for meg. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oslo <3

Veldig fin by som jeg er utrolig glad i:) Mange fler muligheter og tilbud enn i Kristiansand også.

Anonymous poster hash: 220d0...08c
Skrevet

Alt koker ned til om du vil bo i en stor by, eller en liten by. Jeg hadde valgt Kristiansand over Oslo når som helst (har bodd begge steder), men det hjelper jo ikke deg noe. Det er så forskjellige byer. Du må tenke over hva som er viktig for deg. Jeg trives ikke i store byer som Oslo, og føler jeg drukner i mengden - andre igjen elsker byen nettopp derfor, og føler seg mer frie.

Skrevet

jeg har bodd i begge byene og trivdes godt i begge to. jeg ville personlig ha valgt Kristiansand fordi jeg har større nettverk der. ulempen er at det er lengre unna familien og de fleste av vennene mine, men det er jo bare 4 timer med toget. jeg synes Kristiansand er en superkoselig by - sommer og vinter. utelivet, restauranter, kultur og shoppingmuligheter dekker mitt behov i hvertfall. Oslo ble for upersonlig for meg og ingen av mine nære venner bor der. mest skolevenninner og slikt.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg personlig hadde aldri valgt å flytte til oslo, liker kristiansand bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...