Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #1 Skrevet 15. august 2004 Hei ! Jeg skal bake boller til min datters 2-årsdag.....Jeg har lyst til å bake boller.....men jeg har lyst på LUFTIGE boller.....Jeg har 4 oppskrifter på boller...men de blir bare harde klumper.... Er det noen snille sjeler her inne som kunne gi meg en oppskrift på deilige luftige boller ? Da hadde jeg blitt så glad
Cilla Skrevet 15. august 2004 #2 Skrevet 15. august 2004 har en oppskrift som passer best til tupperware bakeunderlag og bollekopp, for den er kjempeklissete. Den gir kjempeluftige boller. Det er vel egentlig ikke noe hokus pokus: jo mindre mel jo luftigere blir de.
Arkana Skrevet 15. august 2004 #3 Skrevet 15. august 2004 Hveteboller (ca 25 stk) 150 g smør 5 dl melk 50 g gjær ½ ts salt 1 ½ dl sukker 2 ts malt kardemomme 13 dl hvetemel Smuldre gjæren i en bolle. Tilsett lunken melk og smeltet smør og rør gjæren ut. Tilsett sukker, salt og kardemomme. Bland i så mye mel at deigen blir glatt og smidig. La heve ca 30 minutter. Rull ut ca 25 emner som trilles til boller og settes på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Stek ved 250 grader i 8-10 minutter. Avkjøl tildekket på rist. Det er ikke bare oppskriften som avgjør hvordan bollene blir. Det er viktig at du knar deigen godt og lar den heve lenge nok. Bruk "fyrstikk-trikset". Lag en liten grop i deigen, hold en tent fyrstikk i gropen, slokner den er deigen ferdig hevet. Jeg fikk forresten en oppskrift på Tupperware-boller her på KG. De blir veldig luftige og gode, men dessverre er de bare gode den første dagen, etter det ble de tørre og ikke så bra. Søk på tupperware, så finner du den sikkert. Det kan jo være du mener noe annet når du har prøvd.
Gjest Tex Skrevet 15. august 2004 #4 Skrevet 15. august 2004 Bruk meierismør i stedet for margarin, og bruk fersk gjær som du rører ut i lunken melk, da blir resultatet alltid bra Jeg bruker omtrent denne oppskriften: 7 dl lunken melk (gjerne H melk) 50 gram fersk gjær 2 dl sukker 300 gram smeltet meierismør omtrent en drøy kilo hvetemel La heve i stekeovn på 40 grader, eller på toppen av tørketrommelen. Trill ut og etterhev på samme måte. Pensle med egg og stek på ca 225 grader i 8 - 10 minutter.
Tusenfryd Skrevet 15. august 2004 #5 Skrevet 15. august 2004 Jeg har aldri klart å bake boller. Det blir små harde klumper uansett hva jeg gjør. (mindre sukker, mer sukker, mer heving, mindre heving...) Rundstykker blir store og luftige, men aldri boller. Så prøvde jeg ferdigboller - så ferdig melblanding - og det passer meg perfekt. De blir store og luftige og jeg baker boller stadig vekk. Driver til og med og forsøker meg frem med sjokolade inni, utenpå etc. Veldig bra - man kan ikke unngå å lykkes!
Gjest 1111 Skrevet 15. august 2004 #6 Skrevet 15. august 2004 Driver til og med og forsøker meg frem med sjokolade inni, utenpå etc. Hvordan gjør du det?
Rapitap Skrevet 15. august 2004 #7 Skrevet 15. august 2004 Skulle ønske de hadde take-away med nylagde boller.
Gjest 1111 Skrevet 15. august 2004 #9 Skrevet 15. august 2004 Aha, så for meg at du smeltet sjokolade og smørte på bollene eller noe i den retningen
Redhead Skrevet 15. august 2004 #10 Skrevet 15. august 2004 Bruk meierismør i stedet for margarin, og bruk fersk gjær som du rører ut i lunken melk, da blir resultatet alltid bra :enig_animasjon: Har aldri fått så luftige boller som etter at jeg begynte å bruke fersk gjær.
Gjest Madden Skrevet 15. august 2004 #11 Skrevet 15. august 2004 Svært få ting jeg klarer å bake med tørrgjær egentlig...hvis jeg da ikke bruker brødbakemaskinen! Tror nok at ett hett stalltips for luftighet i gjærbakst er minst mulig sukker og mel....men det har jo allerede blitt nevnt da....funker for meg!
Sita Skrevet 15. august 2004 #12 Skrevet 15. august 2004 Bruk litt mindre mel enn det står i oppskrifta, det gjør jeg og har alltid luftige boller
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #13 Skrevet 15. august 2004 Denne oppskriften har jeg fått her før, og det blir ALLTID vellykket... HVETEBOLLER Denne gir 20-25 boller 100 g margarin 3,5 dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme 500-600 g hvetemel (1 liter) 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker Smelt margarinen, og varm melken til den er fingervarm. Bland alt sammen, og det blir veldig godt. Jeg pleier å fordoble deigen, og bruke halvparten til boller, halvparten til kanelboller. Blir skikkelig godt 220 grader, 8 minutter
Naima Skrevet 15. august 2004 #14 Skrevet 15. august 2004 Når man bruker tør gjær skal vesken være over 37 grader for at gjæren skal gi den funksjonen som man vil ha. Det er viktig å bake ut deigen på kjøkken benken før heving slik at man aktiviserer gjæren... Ha en platpose over som er lut tett da hever deigen bedre. Ikke over kna deigen når du baker ut da blir bollene ofte tunge og harde. deigen skal være smidig når alle ingidiensene er satt i og du mener den er ferdig til heving... oppskriften jeg bruker er : ca 13 dl hvetemel 50g tørr gjær 1 dl sukker 1/2 ts kardemomme 125g magarin 5dl melk bland det tørre sammen ha i vesken (den skal være nermere 40 grder enn 37) tilsett mer mel om nødvendig... Hev deigen i ca 50 min bak ut bollene og hev i ca 30 min før steking... pensle med egg og ha i ovnen på ca 175 grader til de har fått en gyllen og fin farge ca 15-20 mihn. Noe jeg har funnet ut er en favuritt er om du kjevvler deigen til en stor flate ...deler opp flaten i 5x5 cm fikanter har i en liten ss med vaniljekrem og bretter kantene sammen legger bollen o en muffinsform med bråte ned..... kan også fylles med eplebåter sukker og kanel og gjerne kokesjokolade eller syltetøy...... god friske boller
Diaz Skrevet 15. august 2004 #15 Skrevet 15. august 2004 Et lite tips når det gjelder søt gjærbakst, er og ta en liten teskje hornsalt i. Dette gir luftigere boller.
Gjest Bollemor Skrevet 18. august 2004 #16 Skrevet 18. august 2004 Oppskriften som står bak på hvetemelet du kjøper på Rema1000 er kjempebra! Jeg klarte heller ikke bake boller før jeg fulgte denne. Det som er litt viktig er å ELTE lenge. Jeg har kjøkkenmaskin og lar den gå i 3 minutt. Da blir bollene supre, og gode å rulle ut også (ikke klissete). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå