AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Noen som har god peiling på kattehelse her? Jeg lurer på hvilke ettervirkninger som kan ramme katter som kjeder seg mye. Katter som er mye alene på dagtid, inne på et lite bad f.eks, mens eierne er på jobb. Og uten at de har noen andre katter sammen med seg men er alene. Jeg vet det går an å tenke seg til hva som sannsynligvis kan skje, og jeg vet det kan resultere i overspising og overvekt, men setter pris på om noen kan gi rene fakta på dette. Har prøvd å søke på det men syntes ikke jeg kunne finne noe relevant informasjon om det (gjerne send link hvis noen har). Fant bare masse informasjon om hvordan man kan forebygge at innekatter kjeder seg. Søker bare informasjon, snakker ikke om eget dyrehold her. Anonymous poster hash: 3d653...38c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Burde vel gå greit for katten å være hjemme alene mens man er på jobb.. katter sover vel store deler av dagen uansett så. Men jeg ville aldri stengt katten inne på et lite rom!! Anonymous poster hash: f1982...2b8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Burde vel gå greit for katten å være hjemme alene mens man er på jobb.. katter sover vel store deler av dagen uansett så. Men jeg ville aldri stengt katten inne på et lite rom!!Anonymous poster hash: f1982...2b8 Og hva når eierne ellers har lite tid til å leke med katten? Det vil vel ha litt å si også? Jeg tenker på innekatter, og ikke katter som får mulighet til å være ute. Mange eiere har katten inne på badet f.eks for å skåne møbler for kloring m.m Anonymous poster hash: 3d653...38c
Tvist Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/veiledning_om_hold_av_katt.1446/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20katt Her står det litt, side 3 og 7. Om katten kjeder seg mye og de ikke vil aktivisere den, kan de vurdere å skaffe en venn til pus. Ellers sperrer man selvsagt ikke katten inne et sted mens man er borte, man kjøper et klorestativ og oppdrar katten. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/veiledning_om_hold_av_katt.1446/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20katt Her står det litt, side 3 og 7. Om katten kjeder seg mye og de ikke vil aktivisere den, kan de vurdere å skaffe en venn til pus. Ellers sperrer man selvsagt ikke katten inne et sted mens man er borte, man kjøper et klorestativ og oppdrar katten. Jeg tenker på hvilke ettervirkninger katten kan få av dette, hvordan det kan gå ut over helsen. Ikke hva som kan gjøres for å forebygge kjedsomhet, som sagt. Anonymous poster hash: 3d653...38c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Det grenser til dyreplageri å ha en katt innesperret på et lite rom i mange timer. Har man innekatt - eller utekatt som er endel inne - så kan man da for f.... ikke sperre inne katten fordi man er redd for møblene! Anonymous poster hash: 9ab43...e11 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 man sperrer ikke katter inne på et knøttlite rom. de må få bevege seg! syns virkelig det grenser til dyremisshandling. er man såååå redd for å få noe ødelagt så er ikke katt riktig dyr for deg. Anonymous poster hash: f048e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Det grenser til dyreplageri å ha en katt innesperret på et lite rom i mange timer. Har man innekatt - eller utekatt som er endel inne - så kan man da for f.... ikke sperre inne katten fordi man er redd for møblene! Anonymous poster hash: 9ab43...e11 man sperrer ikke katter inne på et knøttlite rom. de må få bevege seg! syns virkelig det grenser til dyremisshandling. er man såååå redd for å få noe ødelagt så er ikke katt riktig dyr for deg. Anonymous poster hash: f048e...90f Jeg er enig med dere om dette, men det er som sagt ikke eget dyrehold jeg snakker om, og jeg søker som sagt informasjon om hvordan dette kan gå utover kattenes helse. Ikke hvorvidt det er dyreplageri eller hvordan man kan forebygge kjedsomhet hos innekatter. Anonymous poster hash: 3d653...38c 1
Gjest StripeyPanda Skrevet 7. mars 2015 #9 Skrevet 7. mars 2015 På Facebook er det ei kattegruppe, "Kattegruppa på facebook" som har Bjarne O. Braastad som medlem. Han er utdannet innen etologi og spesielt katter og deres oppførsel og behov +++. Hvis du blir medlem der så kan du spørre han (tagg han i et innlegg)! Han vil nok komme med et svært godt svar til deg Personlig tror jeg at om en katt blir begrenset til et lite rom i 8 timer 5 dager i uken (sett ut ifra vanlig arbeidsdag), så ville den kanskje blitt enten svært asosial/ikke glad i mennesker ("mennesker stenger meg inne = ikke trivelige skapninger") ELLER svært oppmerksomhetssyke/innpåslitne og overaktiv ("ENDELIG er noen hjemme, lek med meg!!"). Uansett så tviler jeg ikke på at det ikke vil være bra for kattens psyke og fysiske behov for aktivitet og "interaction" over lengre tid. Den får ikke stimulert seg med å få større rom å bevege seg på, det er samme omgivelser til samme tid hver dag. Man kan vel tenke seg hvordan vi mennesker hadde reagert med samme situasjon? Hilsen vet-student
Lennhy Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 Jeg har to katter å lurer på dette med aktivisering selv. De tar jo helt av å det går ut over huset, personlig er det uaktuelt å ha de på evt badet slik det blir nevt her. Får man seg dyr så må man ta utfordringen og kostnadene som følger med. Jeg har sett litt etter katte leker som kan virke mer spennende enn å dytte ned blomster Potter i vinduet men trenger tips. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Nå har vi hatt en katt inne på et eget rom i 10 år (i samråd med dyrelege, så ikke skyt meg). Katten er en villkatt som i mange år var skeptisk til oss. VI ga den mat, et sted å sove. Nå er det passe tam, men dyrlegen har i mange år sagt at dersom vi slipper den ut, vil den ikke klare seg alene. Nok om det. Katten har et rom på rundt 20-25 kvadrat ( i et uthus). Den har leker, ting å klatre på, ting å klore på. Vinduer osv. Den sover nok for det meste (som katter gjør), men virker å være fornøyd. Den er litt overvektig, men vi regulerer kosten med diettfor, slik at den ikke blir for overvektig. Synes ikke du skal bekymre deg Ts. Når du er på jobb sover nok katten stort sett. Gi den passe med mat, så vil den ikke overspise. Og ha selvsagt vann tilgjengelig til den. Anonymous poster hash: 04955...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 Nå har vi hatt en katt inne på et eget rom i 10 år (i samråd med dyrelege, så ikke skyt meg). Katten er en villkatt som i mange år var skeptisk til oss. VI ga den mat, et sted å sove. Nå er det passe tam, men dyrlegen har i mange år sagt at dersom vi slipper den ut, vil den ikke klare seg alene. Nok om det. Katten har et rom på rundt 20-25 kvadrat ( i et uthus). Den har leker, ting å klatre på, ting å klore på. Vinduer osv. Den sover nok for det meste (som katter gjør), men virker å være fornøyd. Den er litt overvektig, men vi regulerer kosten med diettfor, slik at den ikke blir for overvektig. Synes ikke du skal bekymre deg Ts. Når du er på jobb sover nok katten stort sett. Gi den passe med mat, så vil den ikke overspise. Og ha selvsagt vann tilgjengelig til den. Anonymous poster hash: 04955...d8a Takk for tips, men det er som sagt ikke eget dyrehold jeg snakker om her. Anonymous poster hash: 3d653...38c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Takk for tips, men det er som sagt ikke eget dyrehold jeg snakker om her. Litt fort i svingene, leste ikke innlegget ditt grundig nok. Men av egen erfaring, men denne kattene som stort sett er alene hele døgnet, så merker vi ikke noe negativt hos katten. Si fra om du kommer over noe faglitteratur om det du etterspør. Det er et spennende tema. Anonymous poster hash: 04955...d8a 1
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 Noen som har god peiling på kattehelse her? Jeg lurer på hvilke ettervirkninger som kan ramme katter som kjeder seg mye. Katter som er mye alene på dagtid, inne på et lite bad f.eks, mens eierne er på jobb. Og uten at de har noen andre katter sammen med seg men er alene. Jeg vet det går an å tenke seg til hva som sannsynligvis kan skje, og jeg vet det kan resultere i overspising og overvekt, men setter pris på om noen kan gi rene fakta på dette. Har prøvd å søke på det men syntes ikke jeg kunne finne noe relevant informasjon om det (gjerne send link hvis noen har). Fant bare masse informasjon om hvordan man kan forebygge at innekatter kjeder seg. Søker bare informasjon, snakker ikke om eget dyrehold her. Anonymous poster hash: 3d653...38c Dersom problemstillingen skulle komme på bordet så ville jeg si at det smarteste ville være å velge bort kattunge og velge voksen eller litt eldre katt. Det sier jeg basert på forutsetningen om at det ville være en bokstavelig talt sprell levende kattunge som var den eneste katt som hadde behov for å beskyttes for de farer den selv kunne utsette seg for i et tomt hus/tom leilighet mens menneskene var på jobb. Ingen dyr har sosialt og utviklingsmessig spesielt godt av å sitte i et lite isolat uten stimuli fra samvær med andre dyr (inkludert mennesket) og omgivelsene forøvrig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå