Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig på om noen her har gjort det. Virker som en utrolig spennende tur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på Mt.everest basecamp!

Gjest anonym2233
Skrevet

Dette tenkte jeg på selv her om dagen ! :o

Veldig lyst!

Skrevet

Så de har en ekspedisjon nå i mars. Kosta bare litt over 400 000 kroner :glare:

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo for sent.

Skrevet

Jaja. Skal jo ikke nå heller. Så bare på prisen

Skrevet

Så de har en ekspedisjon nå i mars. Kosta bare litt over 400 000 kroner :glare:

Er du klar over hva det innebærer da, med alle farene? Det var en sånn serie om de som klatret der, jeg husker ikke hva den heter, men da får man virkelig et innblikk i hvor farlig det er. Man så til og med at noen ble tatt av snøskred. Så selvfølgelig ikke likene, men hørte de som klatret fortelle om venner som døde underveis, det var veldig trist og hjerteskjærende.

Skrevet

Er du klar over hva det innebærer da, med alle farene? Det var en sånn serie om de som klatret der, jeg husker ikke hva den heter, men da får man virkelig et innblikk i hvor farlig det er. Man så til og med at noen ble tatt av snøskred. Så selvfølgelig ikke likene, men hørte de som klatret fortelle om venner som døde underveis, det var veldig trist og hjerteskjærende.

Er klar over det, ja. Og har ingen planer om det er med det første. Man må trene en god del til nettopp en slik tur. Jeg bare synes det virker ufattelig spennende

Skrevet

Jeg betalte 20.000 for turen opp til basecamp, med overnattinger og mat og sherpaer. Grunnen til at det er nært 400.000 for toppstigning er jo at det vil ta alt fra 1-3 mnd å være der, inkludert sherpaer, guider, mat, drikke, oksygen, utstyr osvosvosv............. OG ikke minst skal du være så godt trent at du i utgangspunktet skulle klart deg nært toppen uten oksygen.

Skrevet

SÅ SPENNENDE :jepp:

Skrevet

SÅ SPENNENDE :jepp:

Det er ikke spennende å klatre forbi profesjonelle fjellklatrere som har dødd på vei opp. Det er skummelt og grusomt hehehe

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke spennende å klatre forbi profesjonelle fjellklatrere som har dødd på vei opp. Det er skummelt og grusomt hehehe

Hvorfor er det skummelt og grusomt? Jeg kan forstå at det er tungt, og at man kan bli redd, men samtidig er dette mennesker som har prøvd å oppfylle sin antakeligvis største drøm, og sannsynligvis gjort en feil- dvs presset seg selv for hardt eller fortsatt selvom det har vært en dårlig ide. På everest skifter været omtrent på sekundet, og det skal ikke mye til for at man blir værfast og/eller faller feks på isveggen. De aller fleste har omkommet veldig nærme toppen, og de fleste også uten oksygen.

Skrevet

Hvorfor er det skummelt og grusomt? Jeg kan forstå at det er tungt, og at man kan bli redd, men samtidig er dette mennesker som har prøvd å oppfylle sin antakeligvis største drøm, og sannsynligvis gjort en feil- dvs presset seg selv for hardt eller fortsatt selvom det har vært en dårlig ide. På everest skifter været omtrent på sekundet, og det skal ikke mye til for at man blir værfast og/eller faller feks på isveggen. De aller fleste har omkommet veldig nærme toppen, og de fleste også uten oksygen.

"Her skal jeg opp, og der henger han dævvingen som garantert kunne dette bedre enn meg" :P

• Liker 4
Skrevet

Dette tenkte jeg på selv her om dagen ! :o

Veldig lyst!

Skrevet

"Her skal jeg opp, og der henger han dævvingen som garantert kunne dette bedre enn meg" :P

Er ikke at noen er bedre enn andre, men hvis man leser litt så handler det om å ikke gjøre feil. Og på toppen av Everest så skal det faktisk ikke mye til. Og snøskred da, som står for flertallet av de omkomne såklart, da et snøskred ofte tar med fler i samme slengen....

Skrevet

Alle klarer ikke å se for seg den drømmen om å bokstavelig talt gå over lik, det er bare sånn det er.

• Liker 2
Skrevet

Folk er da forskjellig og jeg kunne veldig gjerne begitt meg ut på denne turen

• Liker 1
Skrevet

Alle klarer ikke å se for seg den drømmen om å bokstavelig talt gå over lik, det er bare sånn det er.

Ville vært mer redd for å dø selv, enn å gå forbi døde der oppe. De omkomne på everest blir minnet hver eneste dag, om man velger å gå fra Lukla å hele veien opp isteden for helikopter til basecamp, så går man forbi en egen minnegrav for de omkomne, for navnene og datoer er skrevet i steiner o.l. Trist, ja, men også fantastisk.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke at noen er bedre enn andre, men hvis man leser litt så handler det om å ikke gjøre feil. Og på toppen av Everest så skal det faktisk ikke mye til. Og snøskred da, som står for flertallet av de omkomne såklart, da et snøskred ofte tar med fler i samme slengen....

Det er jo bare enda verre da... Det hjelper ikke å være god, for man dør uansett, hvis man gjør en liten feil. Neitakk, du. Holder meg til å bli sparka i hodet, kasta i bakken og bli kvalt :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...