AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Hei! Jeg har nylig blitt ferdig med oppsigelsen min og nå er jeg på vei inn i en ny jobb. Problemet mitt er at min gamle arbeidsgiver ikke har gitt meg attest til tross for at jeg har spurt pent flere ganger. Jeg begynner å mistenke at hun gjør det med vilje..det er vel egentlig ingen tvil. Hun ble veldig sur da jeg sa opp og har flere ganger oppført seg uprofesjonellt, uten at jeg skal gå mer inn på det.. Men det er mange som har sluttet pga henne. Uansett, er det ikke slik at man har krav på attest senest siste arbeidsdag? Hvis det stemmer, hvordan kan jeg nå kreve attesten min? Er det en tredjepart som kan hjelpe meg? Setter pris på alle seriøse svar Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
Gjest anonym2233 Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 (endret) Du har krav på attest uansett. Så det beste for deg å gjøre er å møte opp på jobbrny, evt gi beskjed på forkant og si du kommer innom da og da, for å hente attesten din,håper den er klar til da. Basta. Attest har du krav på :-) Når det gjelder tredjepart: Da tenker jeg fagforening om du er organisert. Men still opp og be om attest ! Endret 6. mars 2015 av anonym2233
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Henvis til arbeidsmiljøloven og be om en bekreftelse på hvor lenge du har jobbet og hva dine oppgaver har vært i perioden. Dette kan du gjerne skrive opp selv og levere arbeidsgiver slik at han/hun kun trenger å signere.Anonymous poster hash: b0d82...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Tusen takk for svar begge to! Henvis til arbeidsmiljøloven og be om en bekreftelse på hvor lenge du har jobbet og hva dine oppgaver har vært i perioden. Dette kan du gjerne skrive opp selv og levere arbeidsgiver slik at han/hun kun trenger å signere.Anonymous poster hash: b0d82...ec0 Det hadde jeg ikke tenkt på! Men hvis jeg skriver den selv så står det ikke om jeg var flink til det jeg gjorde osv, men det er kanskje ikke så viktig bare jeg har en attest? Du har krav på attest uansett. Så det beste for deg å gjøre er å møte opp på jobbrny, evt gi beskjed på forkant og si du kommer innom da og da, for å hente attesten din,håper den er klar til da. Basta. Attest har du krav på :-) Når det gjelder tredjepart: Da tenker jeg fagforening om du er organisert. Men still opp og be om attest ! Det er sant! Men jeg dro innom i dag og sa at jeg skulle komme neste uke, men så sa hun bare "neida, jeg sender den til deg på mail når den er klar".. så det står helt stille:S Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Tusen takk for svar begge to! Det hadde jeg ikke tenkt på! Men hvis jeg skriver den selv så står det ikke om jeg var flink til det jeg gjorde osv, men det er kanskje ikke så viktig bare jeg har en attest? Det er sant! Men jeg dro innom i dag og sa at jeg skulle komme neste uke, men så sa hun bare "neida, jeg sender den til deg på mail når den er klar".. så det står helt stille:S Anonymous poster hash: 94ab3...6dc Da sier du at det ikke er et alternativ, du skal ha den skriftlig og signert innen en spesifikk dato Anonymous poster hash: ee513...1d3
Leini Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Attest skal være skriftlig og med original signatur Mail er for lett å forfalske
Gjest anonym2233 Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Du skal først og fremst ikke skrive en attest selv. Finner neste arbeidsgiver ut av det, vil det påvirke deg veldig...derav dårlig referanse og inntrykk. Når hadde du din siste arbeidsdag? Dersom du var innom i dag og ikke får noen mail mail senest tirsdag? Dra innom på onsdagen, så sier du at du kom for å hente attesten siden du ennå ikke har mottatt noen. Det tar sjefen din ikke mer enn 5-10min å skrive en attest, som regel har de en enkel mål p å det i tillegg! Veldig enkelt, du trenger attest til din nye arbeidsgiver og den må du få !
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Tusen takk for svar begge to! Det hadde jeg ikke tenkt på! Men hvis jeg skriver den selv så står det ikke om jeg var flink til det jeg gjorde osv, men det er kanskje ikke så viktig bare jeg har en attest? Det du har krav på etter loven er en bekreftelse på utført arbeid. En attest/anbefalingsbrev er noe mange arbeidsgivere skriver - og mange lar være. Det er jo uansett vanlig å oppgi siste eller to siste arbeidsgivere som referanse, forutsatt at man har spurt om det. Anonymous poster hash: b0d82...ec0
Gjest anonym2233 Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 § 15-15.Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_15 Tuller sjefen din til noe mer med å vike unna, viser du til loven.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Da sier du at det ikke er et alternativ, du skal ha den skriftlig og signert innen en spesifikk dato Anonymous poster hash: ee513...1d3 Ja jeg må jo egentlig kreve det.. men hvis hun ikke går med på det, eller ikke har den klar til denne datoen, hva kan jeg da "true" med? føler jeg ikke har noe å komme med, liksom ikke noe "hvis ikke.." Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Ja jeg må jo egentlig kreve det.. men hvis hun ikke går med på det, eller ikke har den klar til denne datoen, hva kan jeg da "true" med? føler jeg ikke har noe å komme med, liksom ikke noe "hvis ikke.." Anonymous poster hash: 94ab3...6dc Det er din rett som arbeidstaker å motta attest på utført arbeid. Det er dumt å komme med trusler. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #12 Skrevet 6. mars 2015 Merk deg at du ikke har krav på at det skal stå at du har gjort en god jobb, vært flink etc. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #13 Skrevet 6. mars 2015 Det er din rett som arbeidstaker å motta attest på utført arbeid. Det er dumt å komme med trusler. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 jeg skrev "true" med anførselstegn fordi jeg ikke kom på noe bedre ord. Skal selvfølgelig ikke true noen! Men jeg er ganske lei av å måtte vente på en attest som jeg har krav på uten at det får noen som helst konsekvenser for henne, og jeg trenger noe som kan backe meg opp. Hun kan vel ikke bare bryte loven uten at det skjer noe? Synes det blir litt overkill å dra inn advokat for dette Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #14 Skrevet 6. mars 2015 Merk deg at du ikke har krav på at det skal stå at du har gjort en god jobb, vært flink etc. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 Ja jeg skjønner at jeg ikke har krav på det, men jeg kan faktisk vise til gode resultater der og kommer til å konfrontere henne med det hvis hun ikke nevner det engang Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #15 Skrevet 6. mars 2015 Ja jeg skjønner at jeg ikke har krav på det, men jeg kan faktisk vise til gode resultater der og kommer til å konfrontere henne med det hvis hun ikke nevner det engang Anonymous poster hash: 94ab3...6dc Eh, du kan ikke tvinge henne til å skrive noe mer enn det som er miniminskrav. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #16 Skrevet 6. mars 2015 Du skal først og fremst ikke skrive en attest selv. Finner neste arbeidsgiver ut av det, vil det påvirke deg veldig...derav dårlig referanse og inntrykk. Når hadde du din siste arbeidsdag? Dersom du var innom i dag og ikke får noen mail mail senest tirsdag? Dra innom på onsdagen, så sier du at du kom for å hente attesten siden du ennå ikke har mottatt noen. Det tar sjefen din ikke mer enn 5-10min å skrive en attest, som regel har de en enkel mål p å det i tillegg! Veldig enkelt, du trenger attest til din nye arbeidsgiver og den må du få ! Ok, da skal jeg ikke det Jeg hadde siste arbeidsdag i starten av februar, og ja, jeg er helt enig...det er ikke så vanskelig! Anonymous poster hash: 94ab3...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #17 Skrevet 6. mars 2015 Eh, du kan ikke tvinge henne til å skrive noe mer enn det som er miniminskrav. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 Jeg har sett 3 attester hun har skrevet til tidligere annsatte og alle var i overkant positive. Så jo, jeg forventer faktisk EN setning om at jeg har vært flink, når jeg har jobbet så forbanna hardt for den jævla bedriften Anonymous poster hash: 94ab3...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #18 Skrevet 6. mars 2015 Ok, da skal jeg ikke det :sjokkert:Jeg hadde siste arbeidsdag i starten av februar, og ja, jeg er helt enig...det er ikke så vanskelig! Anonymous poster hash: 94ab3...6dc Du kan godt gjøre det jeg skrev - du skriver jo bekreftelsen som om sjefen din hadde skrevet den og med linje for underskrift. Du vet like godt som sjefen din hvor lenge du har vært ansatt og hva du har gjort. Det du gjør er å skrive opp dette og levere sjefen med beskjed om å korrigere hvis noe er feil. Henvis til loven og du vil enten få en signatur eller en bekreftelse forfattet av sjefen selv.Anonymous poster hash: b0d82...ec0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #19 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har sett 3 attester hun har skrevet til tidligere annsatte og alle var i overkant positive. Så jo, jeg forventer faktisk EN setning om at jeg har vært flink, når jeg har jobbet så forbanna hardt for den jævla bedriften Anonymous poster hash: 94ab3...6dc Det er en stor forskjell på hva du har krav på og hva du har en personlig forventning om. Du kan ikke tvinge henne. Anonymous poster hash: 9f9b4...467 1
Chiquita Skrevet 6. mars 2015 #20 Skrevet 6. mars 2015 Min erfaring fra "andre siden av bordet" er at attester med mye positivt og skryt gjerne blir sett "negativt" på. Det kan like gjerne bety at arbeidsgiver er ivrig på å bli kvitt arbeidstaker (ved å skrive veldig positivt sånn at ny arbeidsgiver gjerne vil ha arbeidstakeren) Så det er ikke automatisk bedre med enn skrytende attest.0, enn en nøytral en... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå