Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hva deres beste sparetiltak er? Hvilke metoder bruker dere og hvordan har dette hjulpet dere?

Jeg er dessverre ikke den flinkeste til å spare, en altfor stor andel av lønnen min går med til spontan shopping, restauranter og kafeer. Dette er helt unødvendig og utgjør en stor utgiftspost i mitt budsjett. Jeg får dårlig samvittighet i etterkant, men har veldig lett for å dra kortet der og da.

Anonymous poster hash: 6acd3...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar mer enn du bruker. Funker fjell

Skrevet

Spar mer enn du bruker. Funker fjell

Det er ofte lettere sagt enn gjort! :) Veldig fint å høre andres tips av og til :jepp:

Å lage en seperat konto utenfor hovedbanken min har funket best for meg i alle fall - legg inn fast trekk sammen med alle andre regninger :)

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg er rart. Hvorfor bruke mer penger enn man har?

AnonymBruker
Skrevet

avabbonere e-poster fra nettbutikker man pleier å handle fra

spare på kontoer man ikke kan ta ut i fra

verken spontanshoppe klær eller mat

bruke opp alt man har i skap, skuffer, kjøleskap og fryser

skrive opp en liste over hva man vil ha og hva man trenger
(gjerne med en prioriteringsliste)

Anonymous poster hash: 2a24f...072
  • Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet er jeg jo selvfølgelig veldig enig i det - likevel vet jeg at det ikke alltid er så enkelt når det komme til stykket for alle :)

AnonymBruker
Skrevet

Bak handling og å trekke kortet/kortene ligger følelser.

Når du spør "hvorfor" så er svarene en kompleks psykologisk avhandling rett og slett.

Anonymous poster hash: 6e892...382

• Liker 1
Skrevet

Avbestill alle "tulleabonnement", deretter så betaler du alle regninger på lønningsdato (eller flytter de over til en utbetalingskonto etc), og så overfører du ønsket sum til sparekonto.

Si at du sitter igjen med 4000 kr til neste lønning da. Dette skal dekke mat og alle andre løpende utgifter.

Viktigste regel er å ikke overføre tilbake fra sparekonto. Er du blakk så er du blakk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk penger. Slutt å late som hjernen har en shoppinggal del som lever sitt eget liv, det er bare en unnskyldning på linje med "sjokoladen bestemte at jeg skulle spise den".

Anonymous poster hash: 99fcb...12c
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje banken din har en sånn orning sånn at hver gang du bruker kortet så trekkes et visst beløp over på en annen konto?

Da kan du foreksempel ordne sånn at hver gang du bruker kortet så blir det trukket 200 kroner i "straff" over på en annen sperra konto eller kanskje til barnas konto feks.

Anonymous poster hash: 1814e...371
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg ikke skjønt poenget med dette. Det er da mye mer å spare på å la være å dra kortet i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 907c2...266

Gjest caramiacaramella
Skrevet

- Ingen spontankjøp

- Handle matvarer bare en gang i uken, og kun kjøpe det som er på handlelisten

- Spise ute så lite som mulig - forberede mat og snacks for å ta med og spise i løpet av dagen

- Ha sosiale arrangementer hjemme hos noen istedet for ute så langt det lar seg gjøre

Skrevet

Betal alt av regninger samme dag som lønningen, sett da også av penger til sparing (som er nevnt over her). Jeg har alle sparepengene på høyrentekonto med 8 gebyrfrie uttak i året, da skal det mye til for at jeg tar noe ut av kontoen.

Skrevet

Bestem hva du skal ha i "lommepenger" hver uke. Når du får lønn hver måned setter du et fast beløp inn på regningskonto/sparekonto med en gang, slik at det resterende beløpet på brukskonto kun er lommepengene du har satt av. Sparekontoen er "hellig" og skal kun brukes hvis det er helt krise eller til noe du har bestemt deg for på forhånd at du skal spare til (f.eks ferie)

Skrevet

- Ta ut en fast sum penger i mnd på mat. Ikke bruk mer penger enn det du har tatt ut. Planlegg hvordan du skal få pengene til å rekke for hele månenden.

- Ikke gå inn i butikker.

- Betal alle regninger med en gang du har fått lønn.

- Bestem deg for mye du vil spare. Se på hva du må gjøre for å få til dette. Null kaffebesøk resten av mnd, eller kanskje du må kutte kraftig ned på noe annet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sparing setter man av til den dagen man får lønn ikke når måneden er slutt.

Lag budsjett og bestem deg for hvor mye du skal spare, bruke på faste utgifter og sparing. Følg det.

Der er sikkert 45 tråder med samme spørsmål under forbruker og økonomi. Let litt der.

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det trukket 3000 samme dag som lønnen kommer. Det funker bra.

Anonymous poster hash: 4f191...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For vi som er svake for fristelser er eneste løsning å øke inntektene ved en alternativ inntektskilde. Litt samme konsept som "angrep er beste forsvar".

Anonymous poster hash: f2065...3db
Skrevet

Shopper aldri, bruker ikke penger på unødvendige ting, kun mat... Er ikke medlem av noe som tapper kontoen månedlig. spare mellom 3-5 tusen i måneden uten problem! :)

AnonymBruker
Skrevet

Shopper aldri, bruker ikke penger på unødvendige ting, kun mat... Er ikke medlem av noe som tapper kontoen månedlig. spare mellom 3-5 tusen i måneden uten problem! :)

Hvor mye har du i inntekt da?

Anonymous poster hash: 802ff...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...