AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Jeg går for tiden på aap, men har ingen tiltak annet enn rehabilitering, som kun er egentrening hos fysioterapeut (ikke noe NAV har kontroll på). Kan jeg reise til utlandet da? Jeg vil jo ikke gå glipp av noen "avtalt aktivitet", siden jeg ikke har noen. Dersom jeg da reiser, må jeg gi beskjed til de på forhånd, eller kan jeg bare skrive det i meldekortet? Og hva om jeg bare reiser en helg, går det greit da?Anonymous poster hash: e628d...0d7
karrifrøkna Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Hvis du skal til utlandet må du søke om fritak fra tiltak, altså søke om du kan få beholde aap mens du er på ferie, noe du egentlig ikke har krav på.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Du kan også ta sjansen på at de ikke finner det ut, siden du ikke gjør annet enn egentreningen. Ville ikke sagt noe. Anonymous poster hash: d9bc3...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Ring kundesenteret og spør. Tror det holder i bøttevis å bare informere. Er jo ikke som om alle på AAP flytter til spania eller tilbake til hjemlandet sitt. Folk flest tar jo gjerne ut en-eller-annen-form-for-ferie i løpet av et år. Anonymous poster hash: edbf0...17e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Du kan også ta sjansen på at de ikke finner det ut, siden du ikke gjør annet enn egentreningen. Ville ikke sagt noe. Anonymous poster hash: d9bc3...9d0 Men hvis de mot formodning skulle finne det ut(tror de har mulighet til å sjekke det?), så får man vel en straff i en eller annen form? Tilbakebetaling/slutt på utbetaling eller lignende?Anonymous poster hash: e628d...0d7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Ring kundesenteret og spør.Tror det holder i bøttevis å bare informere. Er jo ikke som om alle på AAP flytter til spania eller tilbake til hjemlandet sitt. Folk flest tar jo gjerne ut en-eller-annen-form-for-ferie i løpet av et år. Anonymous poster hash: edbf0...17e Ja jeg kan ringe, men tenkte jeg kunne spørre her først. Jeg har ingen konkrete planer om å reise til utlandet, men det er ofte jeg tenker på at det hadde vært deilig(har ett ganske kjedelig liv for tiden), men sp kommer jeg jo på at jeg ikke har "lov", så det hadde vært greit å vite før jeg la konkrete planer Anonymous poster hash: e628d...0d7
karrifrøkna Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Men hvis de mot formodning skulle finne det ut(tror de har mulighet til å sjekke det?), så får man vel en straff i en eller annen form? Tilbakebetaling/slutt på utbetaling eller lignende?Anonymous poster hash: e628d...0d7 Vet bare at de kan kreve kontoutskrifter o.l , så hvis du da ikke har sagt noe til de og de ser du har brukt kortet ditt i utlandet kan de kreve refusjon.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Du får ikke penger selvom det er ikke er avtalte aktiviteter når du er borte. Min saksbehandler er grei da, så hun har bare bedt meg gi beskjed til henne så sier hun det ikke videre. Bruker heller ikke eget bankkort, i tilfelle de vil sjekke Anonymous poster hash: 2607c...961
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 Forstår ikke helt...man er vel like mye på arbeidsavklaring enten man er på avklaring i Norge eller f.eks Spania? TS holder jo ikke på med aktiviteter som han/hun MÅ være med på. Alle har vel rett til litt ferie?Anonymous poster hash: 42666...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Du må søke skriftlig. Anonymous poster hash: e46ee...622
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Å reise i helgene skal normalt ikke behøves å melde/søke om. TS ta en prat med veilederen din. Jeg gikk på AAP i fire år uten noen aktivitet som skulle følges opp av NAV, og å reise bort en helg (fre - sønd) var uansett aldri noe problem. Det er aktiviteten som er stikkordet her, ikke hvilket land du er i. Anonymous poster hash: b636c...284
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #12 Skrevet 6. mars 2015 Du må søke om ferie på forhånd. Jeg gjorde det, og fikk 3 uker trekk i utbetaling. Du kan sjanse og sende inn meldekort fra ferieplassen, men kjipt hvis du blir oppdaget. Anonymous poster hash: 625a1...b2b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #13 Skrevet 7. mars 2015 Man skal ikke bli trekt ved å reise bort ei helg? AAP er jo penger man har krav på, om man er hjemme eller borte ei helg? Vanlige arbeidstakere reiser bort støtt og stadig i helgene, bør vel gjelde for de på AAp også? Eller er det meningen at man skal bure seg inne i sin leilighet i flere år? Da blir man iallefall ikke frisk... Anonymous poster hash: b1dce...d46 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #14 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har hatt AAP i fire år uten å ta ferie og jeg har ikke annen aktivitet enn oppfølging av lege. Så da min far bosatt i utlandet ble alvorlig syk trodde jeg det var greit at jeg kastet meg på et fly. På Gardemoen ringte jeg Nav bare for å informere om at jeg måtte reise for å ta farvel med faren min. Sjokkerende nok fikk jeg beskjed om at jeg ville miste AAP! Da jeg kom hjem måtte jeg søke på nytt. Gikk uten inntek i mange uker. Helt vanvittig!Anonymous poster hash: 3c1ee...930 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #15 Skrevet 7. mars 2015 Jeg tok kontakt med saksbehandler og søkte om ferie før jeg skulle reise utenlands i to uker mens jeg gikk på AAP. Hun sa at jeg skulle krysse av på nei på spørsmålet om jeg hadde hatt ferie de siste 14-dagene da jeg skulle sende meldekortet etterpå. Anonymous poster hash: 164e5...9a4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #16 Skrevet 7. mars 2015 Man skal ikke bli trekt ved å reise bort ei helg? AAP er jo penger man har krav på, om man er hjemme eller borte ei helg? Vanlige arbeidstakere reiser bort støtt og stadig i helgene, bør vel gjelde for de på AAp også? Eller er det meningen at man skal bure seg inne i sin leilighet i flere år? Da blir man iallefall ikke frisk... Anonymous poster hash: b1dce...d46 Dette varierer litt. Noen trekker for helg, noen gjør ikke. Anonymous poster hash: 2607c...961
Cowboy Lotte Skrevet 7. mars 2015 #17 Skrevet 7. mars 2015 Det er både syndig og skamfullt å ta ferie når man går på aap.. Er man virkelig så syk, er det merkelig hvor mye ferier man greier å ta... Forøvrig kan man reise om det ikke går utover aktiviteter og maks 4 uker...
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #18 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har hatt AAP i fire år uten å ta ferie og jeg har ikke annen aktivitet enn oppfølging av lege. Så da min far bosatt i utlandet ble alvorlig syk trodde jeg det var greit at jeg kastet meg på et fly. På Gardemoen ringte jeg Nav bare for å informere om at jeg måtte reise for å ta farvel med faren min. Sjokkerende nok fikk jeg beskjed om at jeg ville miste AAP! Da jeg kom hjem måtte jeg søke på nytt. Gikk uten inntek i mange uker. Helt vanvittig!Anonymous poster hash: 3c1ee...930 Hvis du hadde forlatt jobben din i Norge, så ville du jo også bli trukket i lønn... Anonymous poster hash: c9408...44e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #19 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har vært på mange ferier under aap, og så lenge det ikke hindrer aktivitetsplanen får man beholde pengene. Det jeg kjenner som har reist på ferie under et tiltak, har imidlertid blitt trukket stønad for den uka de ikke fulgte aktivitetsplanen. Det ligger et standard skjema hos Nav man fyller ut. Null stress å være ærlig! Anonymous poster hash: 615fc...d45 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #20 Skrevet 7. mars 2015 Jeg er på aap og skal reise til utlandet til uken. Førrige uke skrev behandleren min brev til nav som jeg leverte inn på fredag pluss at jeg sendte inn elektronisk søknad dagen før. På tirsdag denne uken fikk jeg brev fra nav der det sto at jeg kan få reise til utlandet og krysse og sende inn meldekortet som vanlig, altså jeg beholder og får pengene som vanlig mens jeg er i utlandet. Det beste for deg er å søke om utenlandsopphold, så du informerer nav. Det tar deg 2 min og fylle ut søknad og svar får du innen ei uke.Anonymous poster hash: 45998...268
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå