Høhø Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Jeg lurer på en ting, er falsk pels like varm som ekte pels? For hvis det ikke er det, hvorfor bruker man det da? Kun fordi det er fint? Fint å gå i falsk pels?
Nolke Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Jeg tviler sterkt på det. Grunnen for folk lager falsk eller fuske pels er vell fordi det er billigere, mange er jo også imot dyremisshandling. 1
Gjest Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Nei. Aner ikke hvorfor folk går med det. Noen syns vel det er mykt og behagelig.
Cashbah Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Ekte pels ser bedre ut, er varmere og mykere. Men også dyrere.
Jolene Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 Overhodet ikke. Falsk pels ser kun pent ut de første gangene den brukes, deretter er det ganske så bortkastede penger. Pels derimot, varmer i mange, mange minusgrader, holder seg pent i årevis og er ikke klamt å ha på seg slik som falsk pels. Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor noen bruker pels. Er du imot pels burde du ikke gjøre deg, har du ikke råd til ekte pels hadde jeg heller droppet den falske.
daemonia Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 De som bruker falsk pels er vel de som ikke vil ha ekte pels på grunn av den torturen dyrene som avles for pelsproduksjonen må gjennom. For å ikke snakke om livskvaliteten som er totalt fraværende hos dem. Jeg bruker kun ull. Og aldri merinoull. Eller så kler jeg meg i flere lag for å holde varmen. Verken ekte eller falsk pels kommer i hus her. Og det er på grunn av signaleffekten. Det er ikke sikkert at noen som ser meg på avstand ser at det er fuskepels. Og jeg vil ikke gå rundt som en reklameplakat for dyremishandling når jeg står i helt andre enden av skalaen der. Pels er for meg ikke greit i det hele tatt, så jeg velger å holde meg langt unna begge deler. Det finnes nok av måter å holde seg varm på
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 jeg vurderer å sy meg en skinnjakke av saueskinn med ull på men har ikke bestemt meg for hvilken sauerase enda,pelssau, dalasau eller utegangersau, det jeg vet er at jeg skal ha ulla inn og skinn sida ut,<br />om dere som er så i mot pels har skinnmøbler så må jeg si at dere er dobbeltmoralske, for skinnet som blir brukt på møbler er gjerne fra søramerika og storfe som blir alet opp på veksthormoner så skinna skal bli så store som mulig, men skinnprodusentene har blitt bedre på dyrevelferd etter at møbelindustreien begynte å kreve detAnonymous poster hash: 7c27c...7c6
daemonia Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har ikke skinnmøbler nei. Med unntak av EN stol som mannen min kjøpte før vi ble kjent.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #9 Skrevet 7. mars 2015 jeg vurderer å sy meg en skinnjakke av saueskinn med ull på men har ikke bestemt meg for hvilken sauerase enda,pelssau, dalasau eller utegangersau, det jeg vet er at jeg skal ha ulla inn og skinn sida ut,<br />om dere som er så i mot pels har skinnmøbler så må jeg si at dere er dobbeltmoralske, for skinnet som blir brukt på møbler er gjerne fra søramerika og storfe som blir alet opp på veksthormoner så skinna skal bli så store som mulig, men skinnprodusentene har blitt bedre på dyrevelferd etter at møbelindustreien begynte å kreve detAnonymous poster hash: 7c27c...7c6 Nei? Dette er jo for kjøttet sin del. Anonymous poster hash: 86709...1c3
Pawn Hearts Skrevet 7. mars 2015 #10 Skrevet 7. mars 2015 De som bruker falsk pels er vel de som ikke vil ha ekte pels på grunn av den torturen dyrene som avles for pelsproduksjonen må gjennom. For å ikke snakke om livskvaliteten som er totalt fraværende hos dem. Jeg bruker kun ull. Og aldri merinoull. Eller så kler jeg meg i flere lag for å holde varmen. Verken ekte eller falsk pels kommer i hus her. Og det er på grunn av signaleffekten. Det er ikke sikkert at noen som ser meg på avstand ser at det er fuskepels. Og jeg vil ikke gå rundt som en reklameplakat for dyremishandling når jeg står i helt andre enden av skalaen der. Pels er for meg ikke greit i det hele tatt, så jeg velger å holde meg langt unna begge deler. Det finnes nok av måter å holde seg varm på Hvorfor ikke? Hvis dyrene blir behandlet bra, har det da ingenting å si hvilken sauerase det er. Det var en stygg sak i Australia for sju år siden, men det betyr vel ikke at alle merinosauer blir mishandlet? For øvrig har jeg lest at alpakkaull, og særlig ull fra surialpakkaen ("hippiealpakkaen"), er mye bedre enn lammeull. Derfor synes jeg det er litt rart at det ikke satses mer på alpakkahold. http://no.wikipedia.org/wiki/Alpakka#Alpakkafiber 1
daemonia Skrevet 7. mars 2015 #11 Skrevet 7. mars 2015 De bildene lever i beste velgående i mitt hode så jeg vil ikke ta noen sjanser. Om jeg ser nyere informasjon om hvordan dette fungerer så har jeg ingen problemer med å fire på det Men pels som i mink, rev, ulv, osv kommer jeg aldri til å benytte meg av. Og heller ikke fuskepels generelt sett.
Gjest Lille-pus Skrevet 7. mars 2015 #12 Skrevet 7. mars 2015 Merino ull, Australia og mulesting er en sak som er totalt uavhengig av ulltypen. Siden merino ull er populær så er antallet merino sau i Australia også økende, - dermed ikke så undelig at det var i forbindelse med merino sau at denne ugjerningen ble allment kjent. Så har det seg slik at merino sau også finnes f.eks. i New Zealand, og at seriøse produsenter av ullplagg har så tett samarbeid med sauebøndene (faste avtaler, ikke nye fra år til år) at dyrenes velferd er del av kontraktene. Mishandlede dyr produserer dårligere ull enn dyr som har det godt og får det vetrinærtilsyn de trenger og skikkelig og bra mat for sauer. Men, det koster jo da... og nordmenn skal jo ha alt så billig-billig. Svært få av oss er villige til å betale det det koster å kjøpe plagg som er laget av ull fra dyr som har det godt, som er laget i et samfunnsansvralig bilde og med omsorg for det lokalsamfunn de er laget i.... fordi nordmenn synes det blir for dyrt for dem, de kan jo få en genser på en billig kjedebutikk (og tro den holder samme kvalitet). Jepp, den innstillingen irriterer meg en smule. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå