Gå til innhold

Hvor kjapt må man få proteiner i seg etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mye forskjellig, lenge trodde jeg man måtte få i seg proteiner innen en halvtime etter trening, men det tar meg minst en halvtime bare å komme meg hjem, og så skal jeg jo lage maten og... Blir for dyrt og ensidig å kjøpe disse proteinbarene som bloggerne er så flinke til å reklamere for.

Men så leste jeg et sted (kan selvfølgelig ikke huske hvor) at så lenge du fikk i deg proteiner innen 2 timer så var det bra.

Og et annet sted mente at hvis du spiste et proteinrikt måltid før trening (ikke -rett- før), så var proteinene "ferske" i magen, og kunne erstatte proteiner etter trening.

Så hva i alle verden er riktig? Noen som vet? Hvordan gjør du det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo ltt an på hva man vil oppnå - jeg tar som regel en banan eller en restitusjonsdrikk. Skal man bygge muskler er vel proteiner rett etterpå et 'must' men ellers tror jeg ikke det er nødvendig. Men proteiner trenger jo ikke å inntas i form av barer heller.

Har du en halvtime hjem så er ikke det så mye - da kan du jo evnt. ha planlagt litt på forhånd slik at det ikke tar lang tid før maten er klar.

Mye info på nett om dette :

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/ettertrening/media13705.media

Skrevet

Ernæringsfysiologen jeg snakket med sa 30-60 min etter trening bør man ha et fullverdig måltid, altså med de ulike gruppene. Og ta gjerne en banan eller noe rett etterpå.

Skrevet

Men hvis man vil bygge muskler og bli større, så innen 30 min da?

Skrevet

Proteinsyntese foregår hele tiden og det er inne noe elevasjon i denne som er nødvendig å forholde seg til rett etter, eller under trening. Så lenge du i snitt/over tid får i deg tilstrekkelig med protein så går dette av seg selv.

Det eneste det er et poeng å fylle på med etter trening er karbohydrater. Det er fordi man er ekstra insulinsensitiv etter trening og man lagrer fort inn glukosen som glykogen i musklene. Man vil ofte lagre mer inn enn man hadde i utgangspunktet. I tillegg til dette har det andre hormonelle funksjoner som kan ha noe å si om du f.eks. trener veldig mye, er utøver på høyt nivå, eller følger en streng diett (for vektnedgang).

Utenom dette er det bare å spise som normalt.

Skrevet

Men hvis man vil bygge muskler og bli større, så innen 30 min da?

Jeg tenker at det bør hold at du venter til du kommer hjem - spesielt hvis du har spist bra og riktig før trening. Evnt. så kan du jo kjøpe de proteinpulver og ta etter trening - det koster ikke så mye som proteinbarer.

Tror det finnes ganske mange meninger om dette - så det beste er hvis du leter litt på nett selv. Fitnesbloggen.no er feks. et bra sted hvor man kan få mye bra info.

Tror ikke du skal overkomplisere det hele.

Du bør finne ut hvor mye proteiner du trenger i løpet av en dag og så fordele det utover. For det er jo heleheten som teller - ikke bare hva du spiser rett etter trening.

AnonymBruker
Skrevet

Proteinsyntese foregår hele tiden og det er inne noe elevasjon i denne som er nødvendig å forholde seg til rett etter, eller under trening. Så lenge du i snitt/over tid får i deg tilstrekkelig med protein så går dette av seg selv.

Det eneste det er et poeng å fylle på med etter trening er karbohydrater. Det er fordi man er ekstra insulinsensitiv etter trening og man lagrer fort inn glukosen som glykogen i musklene. Man vil ofte lagre mer inn enn man hadde i utgangspunktet. I tillegg til dette har det andre hormonelle funksjoner som kan ha noe å si om du f.eks. trener veldig mye, er utøver på høyt nivå, eller følger en streng diett (for vektnedgang).

Utenom dette er det bare å spise som normalt.

Har du noen tips til hvordan man kan øke muskelmassen samtidig som man går litt ned i fettprosent? Eller i det minste ikke legger på seg MER fett?

Ikke for å spore av, men dette henger jo sammen med f.eks. proteininntak, regner jeg med?

Anonymous poster hash: fe90c...b5b

Skrevet (endret)

Har du noen tips til hvordan man kan øke muskelmassen samtidig som man går litt ned i fettprosent? Eller i det minste ikke legger på seg MER fett?

Ikke for å spore av, men dette henger jo sammen med f.eks. proteininntak, regner jeg med?

Tror ikke noen kan si de har fasiten på slike spørsmål. Hos de aller fleste nybegynnere (spesielt i forbindelse med styrketrening) ser man en økning av muskelmasse selv om man er på en energirestriksjon og man mister fett. En forutsetning er at man prioriterer protein. Dvs at man ikke reduserer inntaket av protein, men lar det ligge relativt høyt. F.eks. rundt 1,5-2,0 gram protein per kg kroppsvekt (fettfri kroppsvekt om man er svært overvektig. BMI>30). Det er mer protein enn man trenger, men høyt proteininntak gir mange fordeler i en energirestriksjonsdiett.

En skal passe seg for en altfor stor energirestriksjon når man samtidig vil oppnå resultater i treningen. Jeg ville f.eks. begynt med å trene for treningsresultatene samtidig som jeg strammet opp dietten. I første omgang ingen gitt kcal-restriksjon, men fokus på å kutte usunne varer som brus, godteri og bakevarer. Om man legger seg litt mer på lavkarbosiden kan man forsøke å la sulten styre spisingen. Dersom dette ikke gir noen resultater etter 4-5 uker kan man begynne å se nøyere på kosten. F.eks. innføre karbohydratrestriksjon, eller generell energirestriksjon.

Treningsmessig bør du finne et treningsprogram og følge dette. Den største årsaken til suksess i et treningsprogram er at man følger det slik det står. Tilpasninger gjøres først når man er på et høyt teknisk nivå eller har skader.

Dette er veldig off topic, og om du har noe mer spørsmål bør du kanskje opprette egen tråd eller sende PM.

Endret av Supraspinatus
AnonymBruker
Skrevet

Lagde en ny tråd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...