AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Hvis du f.eks er ute og spiser, eller er på besøk hos noen, så er det jo ikke sånn at man kan veie maten. Hvordan gjør dere det? Jeg teller kalorier, og jeg blir flinkere og flinkere. Det er nesten litt skummelt hvilken kontroll man får på det man putter i seg! Når det er sagt, så har jeg ingen planer om å la det gå så langt at jeg nekter og spise brød, poteter, bacon o.l. Jeg spiser 1500 kcal om dagen, men skal på middag hos kjæresten i helga. Hvordan gjør jeg det med Lifesum (kaloriteller-app). Skal jeg bare drite i det og kose meg, eller er det en mulighet og beregne ca kaloriinntak? På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: dffc3...ac8
Pringle Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 (endret) Det er avhengig av hvor ofte man har disse anledningene, tenker jeg. Jo oftere, jo mer nøye bør man være. Jeg har brukt en del strategier, fra de meget strenge da jeg startet og jeg syntes det i det hele tatt var problematisk å spise borte, gjennom å bare spise halvparten av risen/potetene, til å anslå mengder av de forskjellige bestanddelene av måltidet, eller det jeg har endt opp med, rett og slett å bare legge inn 600 - 800 hurtigkalorier (jeg bruker myfitnesspal, vet ikke om Lifesum har samme ordning?) hvis det dreier seg om ett måltid/en kveld, eller bare droppe registreringen så lenge, og prøve så godt jeg kan å bruke magemålet, hvis jeg er bortreist. Endret 6. mars 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Det kommer, som Prigle sier, an på hvor ofte du møter slike situasjoner. Jeg har en dag i uken der jeg ikke teller, og det går helt fint. Hvis det er snakk om mer enn en gang i uken, bør du kanskje passe litt på inntaket. Anonymous poster hash: afd1e...9e5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Det er avhengig av hvor ofte man har disse anledningene, tenker jeg. Jo oftere, jo mer nøye bør man være. Jeg har brukt en del strategier, fra de meget strenge da jeg startet og jeg syntes det i det hele tatt var problematisk å spise borte, gjennom å bare spise halvparten av risen/potetene, til å anslå mengder av de forskjellige bestanddelene av måltidet, eller det jeg har endt opp med, rett og slett å bare legge inn 600 - 800 hurtigkalorier (jeg bruker myfitnesspal, vet ikke om Lifesum har samme ordning?) hvis det dreier seg om ett måltid/en kveld, eller bare droppe registreringen så lenge, og prøve så godt jeg kan å bruke magemålet, hvis jeg er bortreist. Jo, Lifesum har noe samme ordning. Hadde Spaghetti og Kjøttdeig for noen dager siden, og jeg glemte å veie alt jeg lagde så jeg søkte opp "Spaghetti og Kjøttdeig", og var en oppskrift der, men det var med ost da og det brukte ikke jeg. Lå på ca 800 kcal, og syns ikke det hørtes så ille ut med tanke på at porsjonen min var normal+ Begynte å telle kalorier forrige uke, så jeg har blitt litt nazi på å ikke overspise. Om jeg gjør det, så spiser jeg litt mindre dagen etterpå sånn at totalunderskuddet er på 3500 kcal per uke, som da er 0,5 kg. Anonymous poster hash: dffc3...ac8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Det kommer, som Prigle sier, an på hvor ofte du møter slike situasjoner. Jeg har en dag i uken der jeg ikke teller, og det går helt fint. Hvis det er snakk om mer enn en gang i uken, bør du kanskje passe litt på inntaket. Anonymous poster hash: afd1e...9e5 Dette er forøvrig snakk om lørdag, ja. Jeg er veldig nøye fra mandag - lørdag. Jeg skal ta med meg en pakke tandorii chicken (sånn med kyllingfilet osv) og der har de faktisk satt opp hvor mye det er i en porsjon (ca 500 kcal), så det er jo kjekt. Utover det, så vet jeg ikke helt hvor morsomt kjæresten syns det er om jeg drasser med vekta til han tror han hadde forstått det, men sikkert rynket på nesa av det. Anonymous poster hash: dffc3...ac8
grrwaffmjau Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Det er viktig å ikke bli fanatisk, syns du skal legge vekk kaloritellingen og heller kose deg med fornuft. En helg vil ikke ha mye å si i det store og det hele:) 4
Behappy Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Hjemme er jeg nok ganske nazi på å spise sunt. Jeg viker ikke, selv om jeg ikke teller kalorier. Det har jeg gjort så lenge at det trenger jeg ikke lengre. Når jeg skal i besøk bestemmer jeg meg på forhånd at jeg skal være måteholden. Kan jeg forsyne meg selv blir det mye grønnsaker, litt kjøtt og mindre ris/pasta/poteter ol. Vet jeg at det kommer en dessert, tar jeg så lite stykke som mulig av det og takker nei hvis jeg føler det er naturlig. Fikk litt panikk forrige uke da jeg var på besøk og verten serverte varm sjokolade med krem uten å spørre om jeg ville ha... Den var vanskelig å svelge ned.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Er i samme situasjon, og det er stressende. Spiser omkring 1500-1700 kalorier per dag. Veier alt jeg får i meg og det går greit. Unner meg et glass vin, litt pasta osv. men beregner det inn i totalen. Problemet blir situasjoner der man har null kontroll. Det gjelder spesielt mat man spiser ute, der alt er veltet i fett og har uforholdsmessig mye kalorier. Det er lett å si at man ikke skal bli fanatiker og at man skal ha noen fri dager og unne seg noe. Men sannheten er at dersom du faktisk vil ned i vekt skal du passe på. Spiser du pizza, store mengder pasta med ost, godteri eller drikker mye vin er sjansen stor for at du uten å innse det gjeninntar alle kaloriene du har ofret tidligere i uken. Slik er det dessverre - kaloriene du går i minus merker du til de grader - de du inntar ekstra flyr forbi. Jeg har hatt et par slike situasjoner selv. En vinkveld der jeg inntok for mye og en pizzakveld med "deep pan" pizza med ekstra ost der jeg er rimelig sikker på at jeg inntok altfor mye selv om jeg begrenset meg til to stykker. Det er blitt slik at jeg rasjonaliserer litt på det sosiale. Jeg vil ikke sitte der med ett glass van mens andre har et glass vin eller en gin tonic og jeg vil ikke invitere gjester over på slankemiddagene jeg selv lager. Så jeg utsetter, evt. bare går tur med en venninne. Men jeg merker offeret daglig, selv om alle anbefaler at man bare skal "legge om livsstilen". Jeg skal bare ned noen få kilo, så dette er ikke egentlig livsstilsendring for meg, da jeg allerede spiser relativt sunt. Det var bare en periode jeg gikk opp, og jeg skal ta av dette igjen. Beklager at jeg ikke har bedre råd TS. Men jeg kan identifisere meg. Anonymous poster hash: 52801...3fb
grrwaffmjau Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 Er i samme situasjon, og det er stressende. Spiser omkring 1500-1700 kalorier per dag. Veier alt jeg får i meg og det går greit. Unner meg et glass vin, litt pasta osv. men beregner det inn i totalen. Problemet blir situasjoner der man har null kontroll. Det gjelder spesielt mat man spiser ute, der alt er veltet i fett og har uforholdsmessig mye kalorier. Det er lett å si at man ikke skal bli fanatiker og at man skal ha noen fri dager og unne seg noe. Men sannheten er at dersom du faktisk vil ned i vekt skal du passe på. Spiser du pizza, store mengder pasta med ost, godteri eller drikker mye vin er sjansen stor for at du uten å innse det gjeninntar alle kaloriene du har ofret tidligere i uken. Slik er det dessverre - kaloriene du går i minus merker du til de grader - de du inntar ekstra flyr forbi. Jeg har hatt et par slike situasjoner selv. En vinkveld der jeg inntok for mye og en pizzakveld med "deep pan" pizza med ekstra ost der jeg er rimelig sikker på at jeg inntok altfor mye selv om jeg begrenset meg til to stykker. Det er blitt slik at jeg rasjonaliserer litt på det sosiale. Jeg vil ikke sitte der med ett glass van mens andre har et glass vin eller en gin tonic og jeg vil ikke invitere gjester over på slankemiddagene jeg selv lager. Så jeg utsetter, evt. bare går tur med en venninne. Men jeg merker offeret daglig, selv om alle anbefaler at man bare skal "legge om livsstilen". Jeg skal bare ned noen få kilo, så dette er ikke egentlig livsstilsendring for meg, da jeg allerede spiser relativt sunt. Det var bare en periode jeg gikk opp, og jeg skal ta av dette igjen. Beklager at jeg ikke har bedre råd TS. Men jeg kan identifisere meg. Anonymous poster hash: 52801...3fb Har da telt kalorier selv og vet akkurat hvordan hun føler seg. Men er bare å velge fornuftig på restaurant, man må ikke dytte i seg pizza eller fet mat. Blir man servert ting på hjemmebesøk er det bare å begrense seg. Ett pizzastykke fra eller til har ingenting å si i det store og det hele. Hvis det gnager for mye på samvittigheten er det bare å ta en ekstra gåtur/treningsøkt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Har da telt kalorier selv og vet akkurat hvordan hun føler seg. Men er bare å velge fornuftig på restaurant, man må ikke dytte i seg pizza eller fet mat. Blir man servert ting på hjemmebesøk er det bare å begrense seg. Ett pizzastykke fra eller til har ingenting å si i det store og det hele. Hvis det gnager for mye på samvittigheten er det bare å ta en ekstra gåtur/treningsøkt. Selvsagt velger man ikke pizza eller hamburger om man spiser ute. Men som en som selv har bakgrunn innen kokkelering vet jeg at det som teller for kokker er jo at det smaker godt - og det meste vendes i mengder olje og fett, om det enn er salat eller torsk. Hvilket vil si at en normal hovedrett på en bedre restaurant ofte har dobbel mengde kalorier av det man hadde inntatt hjemme, selv om man har valgt det "sunne" alternativet. En gåtur forbrenner kanskje 1/10 av dette. Mener man alvor ang. vektnedgang må man til en viss grad styre unna, ikke bare "velge det sunneste" og "gå litt mer". Anonymous poster hash: 52801...3fb
grrwaffmjau Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Selvsagt velger man ikke pizza eller hamburger om man spiser ute. Men som en som selv har bakgrunn innen kokkelering vet jeg at det som teller for kokker er jo at det smaker godt - og det meste vendes i mengder olje og fett, om det enn er salat eller torsk. Hvilket vil si at en normal hovedrett på en bedre restaurant ofte har dobbel mengde kalorier av det man hadde inntatt hjemme, selv om man har valgt det "sunne" alternativet. En gåtur forbrenner kanskje 1/10 av dette. Mener man alvor ang. vektnedgang må man til en viss grad styre unna, ikke bare "velge det sunneste" og "gå litt mer". Anonymous poster hash: 52801...3fb Fremdeles, ett "dårlig" måltid har ingenting å si. Man blir ikke feit av en burger, akkurat som at man ikke blir slank av en salat. 5
Agurk Skrevet 6. mars 2015 #12 Skrevet 6. mars 2015 Hva med å spise når man er sulten og stoppe når man er mett? Vet at det kan høres motbydelig enkelt ut, men jeg er hellig overbevist om at hvis kroppen gir signaler om sult så skal man spise! Hvis man ikke lytter til kroppens signaler, og tukler med disse er man ute å kjøre altså, og man risikerer å ødelegge kroppens naturlige mekanismer og man legger gjerne på seg i det lange løp. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #13 Skrevet 6. mars 2015 TS her. Jeg spiser i grunn ganske sjeldent ute, fordi jeg er student. Men jeg spiser ofte god mat hos kjæresten. Eller, jeg pleide før jeg bestemte meg for å gå ned i vekt. Jeg er ikke ute etter å sulte meg tynn, for det hjelper ikke overhode, men jeg syns 1500 kcal om dagen egentlig er en god mengde om man velger riktig. Knekkebrød er det mindre kalorier i enn brød, men ikke like mettende. Etter hvert vil jeg sikkert bli mett av to knekkebrød til kveldsmat, men akkurat nå må jeg venne kroppen til å ikke spise mengder med pizza, godteri, 6 brødskiver om dagen o.l. Derfor føler jeg litt på det å telle kalorier foran typen. Han trener mye i løpet av uka, det gjør ikke jeg pga tidspress med skole o.l (får til to treningsøkter i uka ca). Derfor syns han det er ekstra digg når vi koser oss med god mat og litt snacks en lørdag kveld. Gjerne alkohol også. Men jeg er så redd for å overspise, drikke alkohol og godteri! Jeg ble tilbud sjokolade på skolen i dag, og jeg takket nei. Lørdag er forebeholdt (litt) godteri og potetgull. Han syns selvfølgelig det er bra at jeg tar vare på helsa mi, og støtter meg i vektnedgangen, men jeg får litt dårlig samvittighet av det.Føler jeg liksom holder han tilbake når vi spiser sammen. Det er jo noe som heter "kjærestekilo", og ja - jeg la på meg 2 kg etter jeg møtte han . Men det er fordi vi spiste mye kaloribomber, godteri o.l. Anonymous poster hash: dffc3...ac8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #14 Skrevet 6. mars 2015 Hva med å spise når man er sulten og stoppe når man er mett? Vet at det kan høres motbydelig enkelt ut, men jeg er hellig overbevist om at hvis kroppen gir signaler om sult så skal man spise! Hvis man ikke lytter til kroppens signaler, og tukler med disse er man ute å kjøre altså, og man risikerer å ødelegge kroppens naturlige mekanismer og man legger gjerne på seg i det lange løp. Hehe, høres fornuftig ut, men er vanskeligere å gjennomføre. Det tar kroppen ca 20 minutter å registrere at den er mett, og derfor har enkelte en tendens til å overspise. Ja, det går an å tygge treigere osv, men jeg føler jeg får i meg nok mat i løpet av dagen til tross for at jeg teller kalorier. Men går ikke den "stopp når du er mett " - regelen ut på lavkarbo-dietten? Anonymous poster hash: dffc3...ac8
Agurk Skrevet 6. mars 2015 #15 Skrevet 6. mars 2015 Hehe, høres fornuftig ut, men er vanskeligere å gjennomføre. Det tar kroppen ca 20 minutter å registrere at den er mett, og derfor har enkelte en tendens til å overspise. Ja, det går an å tygge treigere osv, men jeg føler jeg får i meg nok mat i løpet av dagen til tross for at jeg teller kalorier. Men går ikke den "stopp når du er mett " - regelen ut på lavkarbo-dietten? Anonymous poster hash: dffc3...ac8 Har virkelig forståelse for at det ikke er lett altså, men det jeg prøver å forklare er at hvis man f.eks spiser litt ekstra til et måltid, la oss si middag med kjæresten som du beskriver over her, så gjør det ingenting. Da spiser du deg god og mett og trenger kanskje ikke kveldsmat hvis du skjønner, du er jo allerede god og mett. Og da blir kanskje det totale kaloriinntaket mer eller mindre det samme uansett Videre er jeg tilhenger av å spise seg god og mett til hvert måltid. Da har man ikke behov for en hel haug med mellommåltider, og det er gjerne disse som drar det totale kaloriinntaket opp. Når det gjelder å stopp når du er mett, mener jeg at den ikke bare er forbeholdt lavkarbo-dietten, men bør inngå i et hvert sunt kosthold, uavhengig av hvilken kostholdsfilosofi man velger. 2
Neeli00 Skrevet 7. mars 2015 #16 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Fremdeles, ett "dårlig" måltid har ingenting å si. Man blir ikke feit av en burger, akkurat som at man ikke blir slank av en salat. Man blir ikke feit av en ting nei, men jo - ett dårlig måltid kan ha noe å si. Du kan lett spise tilbake kaloriunderskuddet du har hatt tidligere i uken, og det er bittert å havne tilbake på start. Selvsagt er det helt greit å spise litt ekstra en dag, med måtehold. La oss si TS vanligvis spiser 1500 kalorier per dag og en dag hos typen tar et par glass vin og en litt bedre middag og spiser 1900. Og at hun bare går i 0. Det er null problem. Men de fleste som skal ned i vekt HAR ikke helt begrep om akkurat hva de inntar. Dersom de har en "cheat dag" og de ikke teller kan de innta altfor mange kalorier i helgen kan de spise såpass mye at kaloriunderskuddet de anstrengte seg for mandag til fredag blir bortkastet. Det er vanvittig demotiverende. Det er en grunn til at folk teller kalorier og ikke bare tenker "jaja". Tankegangen om at man iblant bare skal spise som man vil og at "en dårlig dag har vel lite å si" bidrar faktisk til at veldig, veldig mange står på stedet hvil vektmessig. Derav får du tråder på KG som "Jeg spiser 1500 kalorier hver dag, med visse unntak men går ikke ned i vekt! Hva i alle dager er galt?". Endret 7. mars 2015 av Neeli00 1
Jade Skrevet 7. mars 2015 #17 Skrevet 7. mars 2015 Men jeg er så redd for å overspise, drikke alkohol og godteri! Jeg ble tilbud sjokolade på skolen i dag, og jeg takket nei. Lørdag er forebeholdt (litt) godteri og potetgull. Han syns selvfølgelig det er bra at jeg tar vare på helsa mi, og støtter meg i vektnedgangen, men jeg får litt dårlig samvittighet av det.Føler jeg liksom holder han tilbake når vi spiser sammen. Det er helt vanlig at damen spiser mindre enn mannen. Du holder han ikke tilbake av den grunn Dropp snopen, så trenger du ikke ha dårlig samvittighet for den gode middagen. Alkohol er greit om du drikker et lite glass og ikke en flaske. En flaske tørr hvitvin er vel på 5-600 kcal, og ikke akkurat lurt om du slanker deg, og dette kommer i tillegg til mat. 1
Elanore Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Det kommer helt an på deg og dine vaner, TS. For en god del mennesker, funker det helt fint å ikke telle kcal i blant - man bare fokuserer på sunn mat og passelige porsjoner. Hvis du følger en del av rådene fra denne tråden, tror jeg at du helt fint kan klare å holde deg i underskudd. Eventuelt kan du jo fokusere på å i hvert fall holde deg innenfor dagens energiforbruk - altså ikke havne i overskudd den ene kvelden. Om du er "fersk" på kaloritelling, kan det være litt vanskelig å begynne med å estimere kalorier veldig tidlig i forløpet. Hvis du finner ut at dette er kjempevanskelig, så kan du trøste deg med at det blir mye enklere når du har talt kalorier ganske lenge. For meg, så blir det alltid til at jeg skeier ut veldig. Jeg er en av dem som kan spise ubegrensede mengder sukker hvis jeg først setter i gang, og har faktisk flere ganger klart å spise opp hele ukens underskudd på én kveld... Min strategi har blitt å unngå å spise annet enn det jeg vet at jeg kan innta uten å angre kvelden etter. Kjøtt, grønnsaker, litt frukt etc. Om jeg så havner i overskudd, så tenker jeg at proteinene kommer godt med på trening uansett. Det har rett og slett blitt mye viktigere for meg å telle kalorier på chips, sukker, kaker etc. Grønnsaker, kjøtt osv. er mye tryggere når man spiser ute. Hjemme, er det selvsagt viktig å telle med kjøttprodukter også hvis man først teller kalorier, men det ser du fort selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå