AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Jeg er ferdig utdannet (ung) kvinne til våren, og er nervøs for å ikke få jobb på grunnlag av dette. Om det er flere kvalifiserte søkere, er jeg redd for at jeg ikke får jobben, fordi jeg "plutselig vil forsvinne på grunn av graviditet": Det er helt klart at grunnen for ansettelse ikke ligger på fremtidige planer om å bli gravid, men jeg er utdannet innenfor HR og ledelse, og søker jobber med et klart flertall av menn. Om andre ser for seg å være leder for en bedrift, vil en da ta mannen som aldri er borte fra jobb, eller kvinnen som er klar for tre permisjoner de neste syv årene? (om kvalifikasjonene er tilnærmet like). Anonymous poster hash: 4b222...702
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Jeg jobber innen noe helt annet enn deg, men helt ærlig så forstår jeg godt at ledere ønsker å styre unna potensielle gravide arbeidstakere. Jeg har jobbet med mange gravide gjennomårene (25-30 stk) og det er en overvekt av folk som er mye sykemeldt, nekter tilrettelegging, plutselig ikke vil gjøre avtalte oppgaver, bruker graviditeten som unnskyldning for alt fra lengre matpauser til å måtte gå hjem tidligere, ikke vil sette seg inn i nye oppgaver siden de snart skal være borte likevel og lesser mest mulig oppgaver over på kollegene. Når de så kommer tilbake er det mye syting fordi de ikke kan nye systemer/rutiner (ofte de de ikke ville lære i graviditeten), liten vilje til å lære det som er nytt, myyyye fravær pga syk unge eller planleggingsdager (som barnefaren tydligvis aldri kan være hjemme med), og liten vilje til å jobbe ekstra ved behov. Det blir dårlig innsats i jobben og ofte lite kontinuitet. Da er det såklart bedre å ansette en mann, som er vekke en dag ved ul, to uker ved fødsel og i pappaperm. Det er rett og slett mer lønnsomt for bedriften. Anonymous poster hash: 75b60...852 2
snusmumriken Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Jeg var også redd for dette da jeg var ferdig (1 år siden) men gjennom jobbsøkingsprosessen opplevde jeg absolutt ingenting av dette. Ble ikke kvotert inn som kvinne, men ble ikke kvotert ut heller. Aldri noen ekle spørsmål om privatliv heller. Enhver leder med vett i hodet vet også at det er bra med både kvinner og menn på avdelingen - det kan jo være greit å huske på og. Uansett, lykke til TS!
helenaa Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Hvordan tenker du i forhold til styringsrett? Jeg kan ikke se at det har med spm å gjøre? Her ble jeg nysgjerrig! Når det er sagt, er det ikke så stor forskjell på kvinner og menn i småbarnsfasen; arbgiver må regne med permisjoner uansett. Og da kan det være enklere med lange fravær enn korte, fordi man gjerne får inn vikar. Dessuten vil mange arbgivere ønske en viss kjønnsbalanse i stab.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå