Gå til innhold

Hvordan ville du gjort det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går på en medisin som er i kapsel. I begynnelsen måtte vi dele opp kapselene ettersom han trappet opp og en hel kapsel var altfor stor dose.

Vi har en stund vært på riktig dose med 1 hel kapsel, noe som har vært deilig ettersom jeg da ikke har måttet sitte og dele de opp, men sist vi justerte dosen skulle han ha 1/6 kapsel i tillegg til den hele, så da måtte jeg igjen begynne å dele opp.

Det jeg gjør er at jeg deler kapselens innhold i 6 og legger det i hver sin kapsel, slik at han får 1 hel kapsel pluss en kapsel som inneholder 1/6. Det har vært helt naturlig for meg å gjøre det på denne måten, men sist vi var hos legen i spesialisthelsetjenesten fikk jeg inntrykk av at det slettes ikke er vanlig. Legen ble helt satt ut, han regnet med at de som måtte dele opp på denne måten tok ut det de trengte og kastet resten, altså at jeg 2 ganger daglig åpner en hel kapsel, tar ut 1/6 og kaster resten.

Det fikk meg til å undre litt. Ville du brukt hele kapselen (fordelt på flere doser slik jeg gjør) eller ville du kastet resten?

Medisinene er på blå resept, altså gratis, men jeg har aldri tenkt tanken på at det er greit å kaste så mye medisiner. Jeg har ikke utgiften, men det blir jo dyrt for staten om dette gjøres.

Jeg har vært innom en del helsekost butikker for å prøve å få tak i tomme kapsler og har møtt like sjokkerte folk der. For meg er det helt naturlig at jeg gjør den "jobben" med å dele de opp, det tar litt tid og er veldig knotete, men det er en del av min hverdag.

Jeg spør av ren nysgjerrighet altså.

Anonymous poster hash: 4e56e...0d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på dere som ikke bestiller en legetime for å høre med fagpersoner om slike ting som dette i steden for å spørre oss ukvalifiserte på KG om dette. :daane: De færreste på KG er leger.

Anonymous poster hash: c6aff...611
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Doserer legen 1/6 kapsel? Rart. Og veldig rart å kapsle inn selv.. trodde det var noe farmasøyter gjorde?

Anonymous poster hash: fb42b...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Doserer legen 1/6 kapsel? Rart. Og veldig rart å kapsle inn selv.. trodde det var noe farmasøyter gjorde? Anonymous poster hash: fb42b...9a0

En kapsel inneholder 150mg. Det er den minste. Barnet skal ha 175mg per dose og da må en kapsel deles opp.

Barnet svelger ikke kapsler/tabletter så vi gir det ved å helle kapselens innhold på yoghurt og gir det til han. Jeg deler opp og legger i tomme kapsler slik at jeg ikke trenger å dele kapsler hver gang jeg skal gi medisin og for at innholdet i kapselen ikke skal bli ødelagt.

Jeg kan nok få noen på apotek til å dele opp kapslene for meg, men det vil bli veldig kostbart. Hvorfor gjøre det når man kan gjøre det selv? Og det er ikke sånn at legen reagerer på at de deles opp, han reagerte på at jeg brukte hele kapselen og ikke bare kastet det som var igjen når jeg hadde tatt ut 1/6 til en dose.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på dere som ikke bestiller en legetime for å høre med fagpersoner om slike ting som dette i steden for å spørre oss ukvalifiserte på KG om dette. :daane: De færreste på KG er leger. Anonymous poster hash: c6aff...611

Skal jeg bestille legetime for å spørre om jeg er rar fordi jeg ikke kaster medisiner i søpla? Snakk om å sløse bort legens tid

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først, medisinen er ikke "gratis" fordi om du slipper å betale i rene kroner for den, du betaler indirekte ved å betale skatt.

At du er økonomisk er en sak, men har medisinen som har blitt åpnet samme effekt som den som ligger i uåpnet kapsel? Hvordan får du tilstrekkelig med tomme kapsler? Og kapsler som er "fingret med" har vel og redusert holdbarhet?

Vi sløser ikke med medisiner, men det åfr da være grenser for å spare, triksemog mikse, etter mitt hode.

Av ren nyskjerrighet hvilken medisin er dette?

Anonymous poster hash: 1c571...454

AnonymBruker
Skrevet

Først, medisinen er ikke "gratis" fordi om du slipper å betale i rene kroner for den, du betaler indirekte ved å betale skatt.

At du er økonomisk er en sak, men har medisinen som har blitt åpnet samme effekt som den som ligger i uåpnet kapsel? Hvordan får du tilstrekkelig med tomme kapsler? Og kapsler som er "fingret med" har vel og redusert holdbarhet?

Vi sløser ikke med medisiner, men det åfr da være grenser for å spare, triksemog mikse, etter mitt hode.

Av ren nyskjerrighet hvilken medisin er dette?

Anonymous poster hash: 1c571...454

Jeg vet de ikke er gratis, men jeg betaler ikke noe for å hente de ut. Skatt betaler jeg uansett om jeg kaster eller ikke.

Jeg deler ikke opp store mengder av gangen. Deler jeg en kapsel så er det for 3dager. Legen har ikke sagt noe på at det kan ødelegge medisinene, jeg har jo fått beskjed om å dele de opp. Han syntes det var rart at jeg gadd å bruke tid på det og jeg er sikker på at han ville sagt ifra om det ødela effekten. Dessuten ser vi jo på blodprøver at effekten er der.

Tomme kapsler kjøper jeg. Også bruker vi de som medisinen er i en gang før vi kaster de. Altså vi gir innholdet og sparer kapselen for å bruke den en gang til.

Jeg har aldri tenkt på det som sparing eller for å være økonomisk. Det har bare aldri falt meg inn å kaste nesten 2 hele kapsler hver dag. Dessuten skal ikke medisiner i søpla, så da måtte jeg egentlig spart på restene og levert til apoteket. Det er jo mer tungvindt.

Har det noe å si hvilken medisin det er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...