Minimum Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Heisann alle flotte mennesker. Jeg og samboer skal arrangere/organisere en liten ferie for mine foreldre, som takk for en tjeneste dem har gjort oss. Jeg orker ikke gå inn på hva, men det er en tjeneste som vi syntes fortjener en ferie. Vi var sammen med dem i krakow april 14, og siden de sa de ønsket å dra tilbake, tenkte vi på det. Min mor er utrolig "gira", mens min far ønsker å kanskje dra et sted de ikke har vært enda. Jeg har prøvd å fisket etter hvor de ønsker å dra, men de vet igrunn ikke. Siden dette skal være en overaskelse, og mest sannsynlig en tur nå til sommeren, tenkte jeg det var på tide å planlegge litt smått. Jeg blir å informere min mor litt før, slik at det ikke blir kaos/forvirring og turen blir ødelagt. Men tips til hvordan planlegge turen ønskes! Hvor bør vi dra? Penger er ikke noe problem. Ikke island, Grønnland, krakow, sverige, for der har de vært. Min far har cøliaki, så det bør kanskje være en plass med et lite utvalg av mat for han. Videre er de glade i shopping, mat, mat, mat, attraksjoner, avslapping for det meste og bare "gå å se litt". de fleste stedene er det varmt, men jeg tenker et sted hvor graderstokken viser 20 grader, omkring der. Ferien blir trolig i juli/august, da vi venter barn i oktober. Merkes at vi er glade i markedsplasser, med boder og slikt. Kom gjerne med tips. På forhånd takk
Minimum Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2015 Gdansk? Anonymous poster hash: 691ed...bc9 Har du vært der? Tenker det blir for likt krakow. Jeg og sambo reiser til Krakow i slutten av mai, så blir nok neppe krakow tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Tallinn er en hyggelig by å rusle i, synes jeg. Det er riktignok mange år siden jeg var der, og jeg har lite erfaring med planlegging av turer for folk med cøliaki, men det er et godt utvalg av spisesteder der, og mye salgsboder for lin, håndverk osv. To byer jeg ikke har vært i selv, men som jeg kunne tenkt meg, er Edinburgh og Dublin. Jeg foreslår byer i den nordlige delen av Europa, rett og slett fordi det lett blir for varmt i sentrale og sørlige deler av Europa i juli/august. Til vår/høst ville jeg valgt Roma, Lisboa, Barcelona eller Budapest, men ikke midt på sommeren. Temperaturer på 35-40 grader i storbykjernene er kanskje greit for noen, men siden du selv sier ca 20 grader, så regner jeg med at dere ikke er så glade i sterk varme. Anonymous poster hash: b1bee...852
super-ida Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Jeg ELSKER jo Dubai, men august blir det fort litt for varmt der! Hva med korsika? Dit har jeg lyst til å reise. Praha er en flott by syntes jeg Tallin var i mine øyne kjedelig! 1
Minimum Skrevet 7. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2015 Vet min mor har snakket om tallinn og praha.. så har vurdert det. Men jeg vet så lite at å velge hotell og slikt blir så vanskelig. Når det gjelder varmen så er det vel jeg og sambo som ikke liker det for varmt. Syden er ok hvis man bare skal slappe av. Vi er mere over alt hele tiden folk og da blir 40 grader for mye. pleier å være i krakow i april mai for da er temperaturen himmelsk for oss :-) Ts
caroprins Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 http://www.apollo.no/reiser/cruise/cruise-i-middelhavet
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Roma er helt fantastisk, både mtp mat, kultur osv. Cøliaki er null problem der, eller Italia generelt. Men det kan kanskje bli litt for varmt midt på sommeren. Vi har vært der midt på sommeren før, og syns det var deilig, men det er stort sett mer enn 20 grader.Anonymous poster hash: 6ac64...33e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Og Dublin er helt fantastisk! Veldig cøliakivennlige og kjempehyggelige folk. Man kan jo risikere at været ikke er topp, men jeg har vært der både i sol og regn, og storkoste meg uansett. (Samme bruker over som foreslo Roma Har cøliaki og reiser mye)Anonymous poster hash: 6ac64...33e 1
MarenogAron Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Venezia? Firenze? Nice? Paris? Er massevis av shopping, mat og attraksjoner alle de stedene, men kanskje litt for varmt for din smak på sommeren. 1
Minimum Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2015 Tja syntes selv sverige er for varmt på sommeren. berlin tror jeg faktisk blir i grenseland. Har vert der rundt april mai til 25 grader da, og tenker at i august blir det vel mye. tenker en del på dublin, praha, tallinn. Du sa i dublin er det ok mtp cøliaki? Trodde jeg polen også var.... min far ble dårlig på dag 2, selv med oversettelse. Mistet nesten hele uka :-( altså reisen må ikke være i august men kan også være på høsten men da kan ikke vi bli med :-) vet ikke hvordan det er å reise når man har termin i slutten av oktober?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Tja syntes selv sverige er for varmt på sommeren. berlin tror jeg faktisk blir i grenseland. Har vert der rundt april mai til 25 grader da, og tenker at i august blir det vel mye. tenker en del på dublin, praha, tallinn. Du sa i dublin er det ok mtp cøliaki? Trodde jeg polen også var.... min far ble dårlig på dag 2, selv med oversettelse. Mistet nesten hele uka :-( altså reisen må ikke være i august men kan også være på høsten men da kan ikke vi bli med :-) vet ikke hvordan det er å reise når man har termin i slutten av oktober? Øst-Europa har jeg bevisst styrt unna blant annet pga lite kunnskap om cøliaki, og jeg er over snittet opptatt av gode matopplevelser. Godt mulig de er bedre nå men.. Dublin er fantastisk. Irland er faktisk på verdenstoppen med cøliaki, og det er med andre ord null problem med helt gutenfra mat. De stedene vi har vært og spist har hatt stålkontroll mtp glutensmitte osv. Ofte har de egne menyer, eller forteller hva man kan spise ved bordet. Jeg har spist mye gode måltider der, og aldri blitt syk Til og med fish and chipsboder (hvertfall to kjente kjeder) tilbyr glutenfritt. De friterer alt for seg selv osv osv. Jeg følte meg derfor raskt trygg der. Utenom dette er det en hyggelig liten by, med god stemning og kjempehyggelige mennesker. Skal absolutt tilbake flere ganger. To ganger er langt fra nok Anonymous poster hash: 6ac64...33e
caroprins Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 (endret) Amsterdam, Wien, Budapest,, Bratislava eller Helsinki. Endret 9. mars 2015 av caroprins
Minimum Skrevet 9. mars 2015 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2015 å så mange forslag! Blir liksom dradd i alle retninger :-) heller mot berlin eller dublin :-) noen tips til gode hoteller sentrumsnært?:-)
Sola de Skrevet 9. mars 2015 #17 Skrevet 9. mars 2015 Paris. Men er svært varmt der på den tiden av året.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #18 Skrevet 9. mars 2015 å så mange forslag! Blir liksom dradd i alle retninger :-) heller mot berlin eller dublin :-) noen tips til gode hoteller sentrumsnært?:-) Hvilket prisnivå tenker du? Vi har bodd på femstjerners begge gangene, men kommer an på hva dere tenker? (Jeg som har skrevet om Dublin)Anonymous poster hash: 6ac64...33e 1
Minimum Skrevet 9. mars 2015 Forfatter #19 Skrevet 9. mars 2015 Vel pris er ikke det viktigste :-) men ønsker heller ikke å bruke 20 tusen på hotell for ei uke :-) tenker rundt 10 men 15 går også fint :-) beliggenhet og kvalitet og det med cøliakien i første rekke fremfor pris:-) Ts
Minimum Skrevet 9. mars 2015 Forfatter #20 Skrevet 9. mars 2015 Tenker at 30 grader går også greit men i grenseland til for varmt.:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå