AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Lenge siden jentungen har vært syk, så husker ikke helt hvordan dette er.. Hun kom hjem fra barnehagen idag kl.13 med 39,5 i feber. Ga en stikkpille og la seg til å sove. Sov helt til 15.30. Var våken i 30 min og spiste en lefse og drakk litt saft og vann, og sovnet igjen i 1,5 time. Nå har hun 39,3 i feber og er helt slapp. Hun vil ikke spise noe, bare drikker litt vann og er helt tung i kroppen. Når kan jeg gi stikkpille igjen neste gang? Og hva er det lurt å spise?Anonymous poster hash: aa5c8...c91
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Det står på pakningsvedlegget som fulgte med stikkpillene hva som er anbefalt døgndose. Det er den du må følge, ikke KG. Har du muligheten for å lage noe smoothie til henne? Det er friskt og vitaminrikt i tillegg til at det smaker godt.
minister-mio Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Det kommer an på styrken på tabletten. Er det paracet? Det står i pakningsvedlegget hvor ofte du kan gi, hvis du ikke har det finnes det på nett. Alt hun klarer å spise og spesielt drikke er bra.
Sulfina Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Du kan gi paracetamol og ibux uavhengig av hverandre. Vi har pleid å gi de annenhver gang, i max antall ganger pr døgn (i følge pakningsvedlegget), da får de febernedsettende effekt omtrent 24/7. Fastlegen vår og apoteket vårt har gitt grønt lys til dette, men jeg er ingen lege.. God bedring!
skruf Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Det er ikke så viktig med mat når hun er syk, det viktigste er drikke. Gi henne det hun vil ha, om det så er saft, bare hun drikker. Saftis er også veldig fint, det kjøler ned samtidig som kroppen får væske. Ikke kle på henne mye klær, iallefall ikke ull. La henne ha på ei tynn bomullstrøye, og gjerne tynne pysjbukser sånn at huden får luft. Mange barn reagerer bedre på ibux ved høy feber. Prøv å gi henne det. Finnes i mixtur. Du kan gi annenhver gang med paracet og ibux hvis hun fyker fort opp i temperatur igjen etter forrige inntak. F.eks hvis hun nærmer seg 40 i temp 4 timer etter paracet så er det for tidlig å gi ny dose paracet, men du kan gi ibux. Og neste gang paracet hvis du skjønner. Sjekk også at du gir korrekt dose i forhold til vekt, sånn at du ikke gir for lav dose. Feber i seg selv er ikke farlig, det er kroppen sin måte å bekjempe bakterier og virus på. Men det er ubehagelig å få så høy som 39.5, og da er det greit å gi noe for å få temperaturen ned. Det er også helt normalt at hun blir trøtt og slapp av feber. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Lenge siden jentungen har vært syk, så husker ikke helt hvordan dette er.. Hun kom hjem fra barnehagen idag kl.13 med 39,5 i feber. Ga en stikkpille og la seg til å sove. Sov helt til 15.30. Var våken i 30 min og spiste en lefse og drakk litt saft og vann, og sovnet igjen i 1,5 time. Nå har hun 39,3 i feber og er helt slapp. Hun vil ikke spise noe, bare drikker litt vann og er helt tung i kroppen. Når kan jeg gi stikkpille igjen neste gang? Og hva er det lurt å spise?Anonymous poster hash: aa5c8...c91 Hvis feberen er over 39 og går fort opp igjen etter paracet så ringer jeg legevakta for å få råd.Anonymous poster hash: 9773e...31d
LindaM Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Hvis paraceten ikke demper feberen nok, eller den kommer raskt tilbake kan du bruke en lunken klut (viktig at den ikke er iskald) og stryke over panna og evt overkroppen hvis hun er veldig varm. Fukte håret hjelper også masse. Da blir hodebunnen avkjølt. Dette tipset har vi fått av legevakten. Det funker utrolig bra på sønnen vår. Han nyter det, og temperaturen synker litt ekstra. God bedring! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå