Astalia Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Hei! Jeg er en jente i slutten av 20 årene som har lagt om livsstilen min. Jeg spiser mye sunnere enn før men trenger fortsatt hjelp til tips om sunn kalorifattig mat så jeg kan variere kosten nå som jeg jobber med å gå ned i vekt. Jeg vil gjerne at du følger tråden så vi kan være flere som motiverer hverandre underveis. Jeg skal ned ca 10 kg og vil gjøre dette med sunn mat, ca 1200 klc per dag, og mosjon så ofte som mulig. Jeg bruker Lifesum hvor jeg registrerer alt jeg dytter i meg og Endomondo registrerer det jeg trener å synkroniserer med Lifesum.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har endometriose, som gjør at jeg la om på livsstilen etter operasjon. Jeg har etter tre måneder merket stor forskjell, og ved å gå en tur daglig, forbedrer jeg ikke bare sykdommen, men holder meg i god form. Jeg har kuttet ut: - Gluten, Koffein, Sukker, Kjøtt, smør/fett og Tilsetningsstoffer Spiser mer: Grønnsaker, Ris, Fisk, Frukt, bær Et daglig inntak for meg er: Frokost: Smoothie Lunsj: Salat (isbergsalat, paprika, avokado, agurk og cottage cheese Middag: Fisk/kylling, med ris og grønnsaker Kveldsmat: Rester fra middagen eller fruktsalat Maten jeg spiser er helst fersk og økologisk, og kan garantere at å holde et "strengt" matinntak på planen hjelper stort kombinert med gåturer/jogging for forbrenningen og helse. Anonymous poster hash: 91b68...733
Astalia Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har endometriose, som gjør at jeg la om på livsstilen etter operasjon. Jeg har etter tre måneder merket stor forskjell, og ved å gå en tur daglig, forbedrer jeg ikke bare sykdommen, men holder meg i god form. Jeg har kuttet ut: - Gluten, Koffein, Sukker, Kjøtt, smør/fett og Tilsetningsstoffer Spiser mer: Grønnsaker, Ris, Fisk, Frukt, bær Et daglig inntak for meg er: Frokost: Smoothie Lunsj: Salat (isbergsalat, paprika, avokado, agurk og cottage cheese Middag: Fisk/kylling, med ris og grønnsaker Kveldsmat: Rester fra middagen eller fruktsalat Maten jeg spiser er helst fersk og økologisk, og kan garantere at å holde et "strengt" matinntak på planen hjelper stort kombinert med gåturer/jogging for forbrenningen og helse. Anonymous poster hash: 91b68...733 Wow så utrolig flink du er! Bra jobba Til lunsj her blir det kyllingsalat idag
Astalia Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2015 Jeg tar gjerne imot hjelp Runforit men etter å ha sjekka rundt på nettet å skrevet inn vekt, alder, osv så virka det ikke så ille. Jeg vil gå ned relativt fort da. Ikke 10 kg på et halvt år men kanskje på 3-4 mnd. Kan du gi meg noen tips?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Wow så utrolig flink du er! Bra jobba Til lunsj her blir det kyllingsalat idag Er mer snakk om at jeg ikke har noe valg, men det er absolutt en motivator på et bedre liv. I følge studier har visse matvarer mye å si for videre utvikling av sykdommen og smertene som følger med, og gjennom 6-trinns system (over ti uker), så skal man ha oppnådd endo-vennlig livsstil (alternativt for andre en bedre livsstil). Det dummeste en kan gjøre er å ta alt med en gang. Ved å ta steg for steg fjerner man vaner en har hatt i mange år... Denne fremgangsmåten anbefaler jeg absolutt videre, også for de som ikke har det like strengt som meg. Det hele starter med en dagbok, der man skriver ned tanker for hvert trinn. Før du starter prosessen skriver du grunner for hvorfor dette er viktig for deg. Skriv en motivasjonstale til deg selv, som du kan lese på når fristelsen byr seg... Dagboken vil være en god venn å ha gjennom trinnene. Her kan du skrive trinn for trinn, hvor du fyller den med tanker du har underveis. Opplever du vanskelige perioder? Skriv ned hva som er vanskelig, hvorfor og hva du kan gjøre for å motivere deg selv videre. Deretter har du en bok som du skal skrive i etterhvert som ukene går. Bokens første side skal inneholde matvarer du ikke lengre skal ha. For eksempel gluten, fett, smør, sukker (eventuelt allergier du har). Ved å liste opp disse, er det enklere å endre matvanene, for det er skrevet ned hva du ikke ønsker. Deretter er du klar til å begynne prosessen som vil endre din livsstil: Uke 1. Bytt ut koffein/kakao el. andre varme drikker og bruk uken på å finne et sunnere alternativ til drikke. Fokuser kun på dette denne uken. Neste uke kommer en ny utfordring. Uke 2: Hold fast på den alternative drikken. Neste utfordring gjelder måltidet som er enklest å skeie ut på... Bytt ut lunsj med et sunnere alternativ, "fra sandwich til salat"-uken. Ved å bytte ut dette måltidet, starter man en vane over det vanskeligste måltidet å holde seg sunn for. Hold tilnærmet samme lunsj hver dag, da er det enklere å holde seg til utfordringen. Uke 3: Finn frem første side i boken din. Vær tøff nok til å rydde i skapene, fjern mat fra kjøkkenet som står under listen av innhold som skal bort og handle inn matvarer som står til det sunne behovet. Da er det enklere å forholde seg til det man har i hjemmet, og en lager mat ut fra dette. Finn matretter du vil eksperimentere med, og finn ut hva du liker av matvarer som er innenfor "matloven" du har satt opp. Fra og med denne uken vil du bli en bedre kokk på kjøkkenet, for nå starter prosessen for fullt. Uke 4: Begynn å skriv ned matplanen du har eksperimentert med i boken, og skriv ned rutiner for de daglige måltidene. Skriv handleliste og vær streng med deg selv på butikken og hold deg til listen. Skriv opp matplaner for middag, og handle inn for disse. Da er det enklere å lage middagen og det skapes en god rutine. Mathandel skal skje en gang i uken, hvor planleggingen blir viktig for å holde seg til budsjett og måltider. Uke 5: Etter en måned har du endret mye. Du har eksperimentert med matoppskrifter og gjort deg bedre kjent med andre alternativer og mat du liker og ønsker å ha i hus. Eksperimenteringen med matoppskrifter skrives nå ned i kokebok. Hva likte du? Hva kan du lage andre varianter av med samme ingredienser? Finnes det andre oppskrifter der ute du kunne tenke deg å prøve ut? Uke 6-10: Se over de første fem ukene. Hvordan har det gått til nå? Har du hatt noen "tilbakefall"? Slapp av, det er menneskelig. Finn alternativer til tilbakefallene, slik at det er lettere å unngå dem når fristelsen byr seg. Om det er skrevet ned, er det enklere å forholde seg til det. Tanker og "jeg fortjener det" har lett med å komme. Hva med å spise en frukt du liker i stedet for å ta den sjokoladen? Hold videre fast på ukene som har gått og jobb videre med matoppskrifter for ulike måltider i løpet av dagen. Hva mer finnes der ute som jeg kan ha til frokost? Når uke ti er ferdig, har du mange alternativer til mat og listen vil være enklere å følge. Det har da blitt en del av din rutine. Etter ti uker skriver du avslutningsvis, gjerne de siste sidene i boken over hvordan det har gått med prosessen. Gi deg selv en belønning. Tips: Ved å finne en belønning, kan du spare opp de neste ti ukene fra budsjettet du vanligvis skeier ut fra. En sunnere livsstil er rimeligere, og matbudsjettet vil bli mindre. Penger fra sjokolade eller en deilig kaffe latte kan gå i sparebøssen til du er ferdig med prosessen. Etter ti uker er de oppsparte pengene til en belønning du fortjener etter å ha fullført uke 10. Lykke til! Anonymous poster hash: 91b68...733 1
Gjest Runforit Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Jeg tar gjerne imot hjelp Runforit men etter å ha sjekka rundt på nettet å skrevet inn vekt, alder, osv så virka det ikke så ille. Jeg vil gå ned relativt fort da. Ikke 10 kg på et halvt år men kanskje på 3-4 mnd. Kan du gi meg noen tips? Problemet med raske løsninger at de ofte ikke varer eller så går en som oftest på en megasmell fordi en kjører kroppen rett ned i grøften med for lite mat og for mye trening. Easy comes easy goes. Om en vil tenke livsstil og varig endring så må en innarbeide seg nye og gode vaner samt tenke langsiktelig. Da vil du ikke bare gå ned i vekt og cm på en sunn måte, men du vil også spare kroppen for stort muskeltap som igjen vil sette ned forbrenningen. Jeg synes det er så trist at etter år med dårlig kosthold og null aktivtet så skal en ha en quick fix og få "drømmekroppen" på 1,2,3. Det er ikke sånn det funker. Man får en flott, sterk og sunn kropp av å ta gode valg hver dag, uke etter uke og år etter år. Folk skal få gjøre som de vil, men i mine øyne så er det, ikke for å være frekk, men idioti å sulte kroppen på 1200 kcal om dagen. 1
Astalia Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2015 Jeg forstår alt du sier og er absolutt enig. Jeg vil gå ned litt raskt nå det er riktig det. Samtidig så handler det ikke bare om å være sunn for en en liten periode da jeg har lagt om kostholdet mitt og er fornøyd med å spise sunt. Men som sagt tar jeg gjerne imot tips om hvilken side jeg kan bruke for å regne ut dagsbehov for kalorier og hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg må ligge på for å kunne gå ned i vekt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å skjønne.
Gjest Runforit Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 (endret) Jeg forstår alt du sier og er absolutt enig. Jeg vil gå ned litt raskt nå det er riktig det. Samtidig så handler det ikke bare om å være sunn for en en liten periode da jeg har lagt om kostholdet mitt og er fornøyd med å spise sunt. Men som sagt tar jeg gjerne imot tips om hvilken side jeg kan bruke for å regne ut dagsbehov for kalorier og hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg må ligge på for å kunne gå ned i vekt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å skjønne. Nå aner ikke jeg verken høyde, alder, aktivtetsnivå og hvor ofte/hardt trener du? En tommelfingerregel er å aldri gå under 1500 kcal på hviledager og spise inn igjen treningskaloriene på treningsdager slik at du aldri havner under 1500 kcal. Da vil du gå ned i fettprosent uten å brenne bort all muskelmassen slik at du sakte, men sikkert går ned i cm og blir fit i prosessen ikke bare bli en mindre og like dvask versjon av den du er i dag. Endret 6. mars 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Jeg forstår alt du sier og er absolutt enig. Jeg vil gå ned litt raskt nå det er riktig det. Samtidig så handler det ikke bare om å være sunn for en en liten periode da jeg har lagt om kostholdet mitt og er fornøyd med å spise sunt. Men som sagt tar jeg gjerne imot tips om hvilken side jeg kan bruke for å regne ut dagsbehov for kalorier og hvordan finne ut hvor mange kalorier jeg må ligge på for å kunne gå ned i vekt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å skjønne. Du kan registrere deg på www.greteroede.no f.eks. Det er gratis, og der kan du legge inn data om deg selv, hvor aktiv du er, og hvor mye du vil ned i vekt. Da får du ett anbefalt matinntak basert på din vekt og ditt aktivitetsnivå. Det kan allikevel hende at du må gjøre egne justeringer på det tallet du får dersom du f.eks. ligger tett opp mot neste nivå. Kjenn på kroppen! Du skal ikke behøve å føle deg sulten dersom du spiser sunt. Da er antagelig matinntaket for lavt. Anonymous poster hash: 472bc...759
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 En tommelfingerregel er å aldri gå under 1500 kcal på hviledager og spise inn igjen treningskaloriene på treningsdager slik at du aldri havner under 1500 kcal. Dette er veldig individuelt! Jeg forbrenner ca 1750 kcal pr dag i gjennomsnitt, og da er trening inkludert. Hvis jeg da skal spise minst 1500 kcal de dagene jeg ikke trener + alle treningskaloriene mine vil jeg alltid ligge i energibalanse, for jeg har pr i dag ikke mulighet til å øke aktivitetsnivået mitt. Jeg passer derfor på å aldri spise under BMR netto (1250 kcal), og går da ned 250 - 300 g pr uke. Anonymous poster hash: 598eb...d39
Gjest Penelopee Skrevet 7. mars 2015 #12 Skrevet 7. mars 2015 Nå aner ikke jeg verken høyde, alder, aktivtetsnivå og hvor ofte/hardt trener du? En tommelfingerregel er å aldri gå under 1500 kcal på hviledager og spise inn igjen treningskaloriene på treningsdager slik at du aldri havner under 1500 kcal. Da vil du gå ned i fettprosent uten å brenne bort all muskelmassen slik at du sakte, men sikkert går ned i cm og blir fit i prosessen ikke bare bli en mindre og like dvask versjon av den du er i dag. Signerer denne! Finn ut din BMR og aldri spis mindre enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå