Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg begynner å få inngrodd tånegl, jeg klippet av kantene på neglen for noen måneder siden siden de begynte å flise seg opp og det kom en liten sprekk.

Vel nå sitter jeg og ser på at neglen har krummet seg litt i kantene, og på den ene siden er siden veldig tett inn i huden. Det verker litt i trange sko.

Hvordan bli kvitt det? Hver gang det vokser ut er det likevel myk og flisete negl som kommer, selv om jeg nå klipper rett av så knekker det lett.

Anonymous poster hash: d1da4...903
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så er grønnsåpevann din beste venn når det begynner å bli betent og inngrodd. Fungerer som bare det! Kjøp medisinsk grønnsåpe på apoteket, eller bland en variant (jeg blander på slump, men kan sikkert google etter forhold) hvis du har grønnsåpe stående, og putt foten nedi 15-20 min. Når jeg har hatt skikkelig betent tånegl har jeg i tillegg hatt bacimycin på etterpå.

Leger og fotpleiere mener jo alltid man skal klippe neglen rett av, men min erfaring gjennom et liv med problematiske tær er at den bør klippes forsiktig ned på sidene, og så løfte neglen litt opp og ut fra siden helt øverst i kantene så den ikke får grodd seg fast. Siden du har et tilbakevendene problem med flisete negler kunne du kanskje ha spandert på deg en time hos fotpleier/fotterapeut og fått hjelp der?

Anonymous poster hash: 3ddaa...81a
Gjest Solstråla88
Skrevet

Bruledine salve fra apoteket er min beste venn ved ingrodd negl

AnonymBruker
Skrevet

Pleier bare å vippe ut neglen med fingern, eller sette bomull under. Funker alltid

Anonymous poster hash: 2f049...043
  • 2 uker senere...
Skrevet

Grønnsåpevenn er som sagt gull verdt. Klipp heller for all del ikke neglen ned i kantene/på sidene. La den være rett og løft den gjerne litt opp. Ikke gå med trange sko! Det er omtrent det aller viktigste. Ikke sokker som strammer veldig heller. Det er viktig å unngå betennelse og gi tåen mye luft :)

AnonymBruker
Skrevet

Da er den inngrodde tåneglen borte :danse:

Tok et par fotbad noen dager etter hverandre med grønnsåpe, presset inn en svamp mellom neglen og huden (litt vondt, men det gikk fort over). Gikk med svampen i 2 uker :D Avsluttet igår, da så jeg at den var helt rett igjen. Klippet en liten bit av en svamp, og byttet ut hver dag. Effektivt, kunne sikkert sluttet med svamp etter 1 uke. Ble å safe den litt :fnise::fnise:

Tusen takk for tipsene dere ga meg :blomst::blomst:

Anonymous poster hash: d1da4...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...