Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er rett og slett litt usikker på dette:

har fått meg ny jobb, skal starte 1. mai for fullt (og litt ekstravakter i april, ved siden av den gamle jobben).

Hadde jeg fortsatt i den gamle jobben, ville jeg fått ferie i juli. Men hvordan blir det nå? Får jeg fremdeles ferie i den nye jobben? Jeg tror den uansett er stengt et par uker i juli. Får jeg "videreført" ukene mine fra den gamle jobben..?

(Går fra butikk til barnehage, om det er relevant :) ).

Anonymous poster hash: 05811...96a
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Alle som starter i en jobb før 30.september har rett på fem ukers ferie. Du har rett til tre ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, som er 1.juni - 30.september.

Dersom arbeidsplassen er helt stengt en periode i løpet av sommeren, blir du pålagt å ta ut noe av ferien din i den perioden.

Feriepenger får du fra forrige arbeidsgiver, for det er noe du tjente deg opp i fjor.

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har krav på 4/5 uker ferie, alt etter om bedriften har tariffavtale i løpet av året. Om du bytter jobb tar du med deg ubrukte uker over til ny arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: a008a...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Åh, så bra! Tusen takk for svar! :) Var litt redd for at jeg skulle stå uten noe ferie ;)

Anonymous poster hash: 05811...96a
AnonymBruker
Skrevet

Alle som starter i en jobb før 30.september har rett på fem ukers ferie. Du har rett til tre ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, som er 1.juni - 30.september.

Dersom arbeidsplassen er helt stengt en periode i løpet av sommeren, blir du pålagt å ta ut noe av ferien din i den perioden.

Feriepenger får du fra forrige arbeidsgiver, for det er noe du tjente deg opp i fjor.

Ferieloven gir 4 uker og 1 dag, tariffavtale 5 uker. Er ikke alle som har 5 uker ennå.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ferieloven gir 4 uker og 1 dag, tariffavtale 5 uker. Er ikke alle som har 5 uker ennå.

Sorry, du har rett!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er interessant for meg også! Starter i ny jobb snart, etter 5 uker som arbeidsledig. Disse fem ukene mellom jobber fører vel til at jeg mister noen feriedager? Noen som vet? (Begge jobbene er i staten.)

Kanskje det finnes en feriedager-kalkulator på nettet? :)

Anonymous poster hash: c4117...776

Gjest Margit Spat
Skrevet

Dette er interessant for meg også! Starter i ny jobb snart, etter 5 uker som arbeidsledig. Disse fem ukene mellom jobber fører vel til at jeg mister noen feriedager? Noen som vet? (Begge jobbene er i staten.)

Kanskje det finnes en feriedager-kalkulator på nettet? :)

Anonymous poster hash: c4117...776

Feriepenger og rett til ferie er to ulike ting, og du mister ikke rett til feriedager av å ha gått fem uker arbeidsledig.

Feriepenger er, i henhold til ferieloven, penger som spares opp året før og utbetales av den arbeidsgiveren du hadde i fjor. (Kanskje fikk du feriepengene dine utbetalt ved sluttoppgjøret fra forrige jobb?)

Ferie styres også av ferieloven (+ tariffavtale) og sier at du har rett til 4 uker + 1 dag (evt 5 uker hvis tariffavtale) ferie i løpet av kalenderåret. Hovedferieperioden er i tidsrommet 1. juni til 30. september, og i denne perioden har du rett til tre uker sammenhengende ferie. Dersom arbeidsgiver holder feriestengt en periode pålegges du å ta ferie i den perioden det er lukket. Det er bare hvis du starter i en jobb etter 30.september at du ikke kan forlange å få ta ut fem ukers ferie, selv om du ikke har hatt noe ferie tidligere på året. I så tilfelle har du rett på seks virkedager (en uke) ferie.

Lenke til ferieloven her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...