Gå til innhold

Trilletur med spedbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger små barn som er i mellom 0 - 12 mnd å bli ute ofte? hverdag?

Bør barn bli inne hvis han har feber eller forkjølelse?

Hva gjør du med dine små?

Anonymous poster hash: 1ac56...c12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, mine satt i sandkassa fra de var 5-6 mnd gamle. Før den tid var vi også mye ute hver dag. Ved forkjølelse også. Ved feber så jeg an almentilstanden, men det var ikke utelek da, bare en kjapp tur.

Anonymous poster hash: 6517f...0e4
Skrevet (endret)

Ute hver dag, såfremt det ikke var storm, alt for kaldt eller barnet var sykt og trengte ro og fred. Trillet en tur eller var ute, selv om barnet var forkjølet, såfremt de ikke hadde voldsom hoste eller hadde feber.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

De bør komme seg ut hver dag, inkludert dager der de er forkjølte. Ved feber ville jeg ha holdt de inne. Unntaket er kanskje dersom barnet har fått febernedsettende som har virket ved at allmenntilstanden virker fin igjen midlertidig. Da kan det gå greit med en liten tur ut. Men ellers ville jeg ha holdt barnet inne ved feber.

Anonymous poster hash: 2ad3d...ff4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må de være ute hver dag i så ung alder?

Anonymous poster hash: 34efa...d42
Skrevet (endret)

Hvorfor må de være ute hver dag i så ung alder? Anonymous poster hash: 34efa...d42

Fordi utelufta generelt er sunnere enn innelufta, da det er betraktelig mindre bakterier og kjemikalier i den. Det er bra for barnet at foreldrene kommer seg ut og at mor får trim etter fødselen.

Mine barn har sovet ute omtrent hver dag og jeg merket positive forskjeller på et barn som hadde sovet ute i frisk luft og når de sov inne. De sov forresten også mye bedre utendørs.

Når de begynner å krabbe, får de forbedret motorikk av å få prøve seg på å være i aktivitet utendørs - senere blir de vant til å få være mye ute og vil være det på eget initiativ, dette forebygger inaktivitet, da den sikreste måten å få folk til å være fysisk aktive senere i livet er at de har glede og er vant til å være utendørs.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Frisk luft er vel viktig for alle, baby eller voksen. Hadde blitt smågal av å være inne hele tiden. Spesielt siden jeg er det nå som høygravid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert veldig sliten etter ks og lite søvn så vi har prioritert soving inne begge to fremfor trilling. Ca 2 ganger i uka. Fra og med 6 mnd alder har vi vert ute nesten hver dag, og det er først da hn har fått glede av det. Frisk luft har vi masse av på soverommet, vinduet står åpent hele tiden.

Anonymous poster hash: 1ba92...588

Gjest Vevila
Skrevet

Vi begynte ikke å gå ut noe særlig før han var 4-5 måneder. Nå er han jo ute hver dag i barnehagen + at vi er ute på ettermiddager/helger så lenge han ikke har feber. :)

Skrevet

Vi er ute i en til to timer og går hver dag, har gjort det siden ca to måneder. Iblant sover hun ferdig ute etter vi er hjemme. Unntaket er om vi er på besøk, har andre ærend, er på shopping eller mye vind (fordi hun misliker det). Kjøpte meg regntøy og nye støvler. Vi har ikke begynt å leke ute ennå.

Gjest Ludodama
Skrevet

Min sov kun ved trilling ute fra morgen til midnatt, så det ble en god del trilling hver dag.

Han var også utålmodig inne og elsket vogna, i tillegg til at jeg var rimelig klar for å være ute etter et langt svangerskap stillesittende.

Fødte i januar, var ute hver dag fra 2 uker i noen timer, delt i flere økter.

Typisk mate/ut/mate inne/ut og så måtte faren ut igjen på kveld for å få han til å sove for kvelden.

Var i dårlig form og svimmel frem til han var fylt året, men med litt kaffe og sakte trilling gikk det meste ;)

På vår/sommer/høst var vi endel i parker.

Jeg savnet muligheten til å kunne sove selv med barnet eller gjøre noe annet,men det var mye bedre å trille en sovende baby fremfor å streve forgjeves innendørs.

AnonymBruker
Skrevet

var ute hver dag, flere timer for dag. Da mener jeg 2-6 timer. Bodde midt i en storby fra 0-12 mnd alder, men en av tingene jeg virkelig savnet var å kunne la han sove ute :)

Kjempebra med frisk luft, kvalitetstid sammen, mye læring i å snakke løst om det man ser, lyder man hører osv. Barnet lærer å nyte naturen, den friske luften, osv.

Alle har vel kjent hvor deilig man sover om natten etter en dag med mye uteaktivitet?

Anonymous poster hash: 4d59e...3ef
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger små barn som er i mellom 0 - 12 mnd å bli ute ofte? hverdag?Bør barn bli inne hvis han har feber eller forkjølelse?Hva gjør du med dine små? Anonymous poster hash: 1ac56...c12

Barn trenger frisk luft, så sant de er friske og raske.

Barn med feber holdes innendørs, med mindre det er sommervarmt ute. Barn skal heller ikke være ute ved mange minusgrader.

Barn som ikke blir vqnt til utelyder, humping og dumping i vogna, får problemer om de plutselig skal begynne å være uten når de nlir eldre.

Så ja, barn trenger å være ute, så sant de kan være ute.

Anonymous poster hash: 212ce...967

• Liker 1
Skrevet

Min gutt var ute stort sett hver eneste dag fra vi kom hjem fra sykehuset, en måned etter fødsel. Født i mars, så var enda vinter når vi kom hjem.

Skrevet

Man MÅ jo ikke trille tur, men det er jo veldig praktisk så lenge man har en unge som liker det. Ungen sovner stort sett, foreldrene får en tur og frisk luft, og når ungen blir litt større er de fleste veldig glad i å sitte i vogna og titte rundt.

Vinterbilder ikke tur første halve året pga ekstrem kolikk og unne som hatet å ligge i vogn. Savnet det veldig, for det ble er halvår med mye innesitting (eller innegåing med kolikkbaby). Etter dette ga seg ble det mange turer. Hun elsker lekeplassen fra hun var rundt 7 måneder. Dissen, sandkassen og bare det å se på andre. Jeg syns også det var veldig deilig når hun endelig kunne tas ut på tur, man blir litt gal av å være inne hele dagen, både voksne og barn.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Trenger små barn som er i mellom 0 - 12 mnd å bli ute ofte? hverdag?

Bør barn bli inne hvis han har feber eller forkjølelse?

Hva gjør du med dine små?

Anonymous poster hash: 1ac56...c12

Trenger og trenger, alle har sikkert godt av å ute i frisk luft om ikke hver dag så flere ganger i uka. Dessuten er det vel sånn at det er lettere å regulere barns døgnrytme om de blir eksponert for mye dagslys på dagtid.

Med mine var det ikke lett å få til trilletur hver dag da barnet hatet å ligge i vogn og vræla mens jeg hadde ks så det var ikke lett å få gått noe særlig den første tiden

Anonymous poster hash: ba936...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...