Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg kjøpte nye sko i går. Ecco, de kostet 850kr...noe jeg vanligvis ALDRI har råd til. Fikk nesten dårlig samvittighet når jeg betalte for dem :(

Når jeg prøvde de i butikken så satt de kjempegodt på føttene. Jeg gikk rundt og virkelig testet om de var gode, noe de var.

Så kom jeg hjem, satte de på gangen. Og i dag tidlig skulle jeg på matbutikken og tok stolt på meg mine nye sko

Det tar med ca 30 sekunder å gå til butikken, og jeg brukte ca 5 minutter inne i butikken.

Når jeg så skulle gå hjem igjen så måtte jeg stabbe meg opp veien. Jeg hadde såååå vondt på hælene at jeg måtte jobbe for å ikke begynne å gråte.

Tok de av meg og gikk en stund uten sko.

Tenkte så at jeg må jo bruke de slik at de blir litt videre/former seg etter føttene mine, så jeg tok de på meg og bare satt i sofaen. Tårene sprutet :(

Nå har jeg store blemmer på hælene, og jeg har skikkelig vondt i magen for at jeg brukte så mye penger på sko når vi har andre ting vi heller burde prioritere (jeg MÅTTE virkelig ha nye sko da det eneste paret jeg har begynner å falle fra hverandre, men vi har også viktige regninger som må betales snart)

Så greia er nå... hva i huleste kan jeg gjøre? Jeg kan ikke bytte dem, siden jeg gikk ute med dem og det syns allerede under skoene.

Ikke klarer jeg å gå med dem. Ikke har jeg råd til enda et par med sko.

Anonymous poster hash: 09f9a...f12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da slett ikke uvanlig ved nye sko.

Det jeg pleier gjøre når jeg bruker nye sko for første gang er å ta på plaster FØR jeg tar på meg skoene. Så går jeg dem inn med plaster på, og unngår dermed gnagsår. Forebyggende tiltak, mao. Og jeg går bare med dem korte strekk av gangen første gangen, evt sitter med dem på. Et annet råd er å ta på seg våte sokker i skoene, og gå dem inn på det viset.

Vent til gnagsårene er borte, og ta på deg plaster før du går med dem neste gang.

Anonymous poster hash: 1e479...0be
  • Liker 1
Gjest boltiten
Skrevet

Bruk gnagsårplaster for å behandle blemmene, og la dem sitte på inntil videre. Legg deretter i ekstra såle eller hælinnlegg og se om det kan hjelpe. Det går også an å midlertidig bruke bomull i sokkene. Gnagsår går ofte over når skoene er brukt en del.

AnonymBruker
Skrevet

Takk, da skal jeg kjøpe gnagsårplaster.

Jeg har aldri opplevd dette tidligere, men så har jeg alltid kjøpt billige joggesko e.l. Jeg går aldri med pensko f.eks.

Nå føles det iallefall bedre ut med vitenskapen om at det er normalt og at jeg mest sannsynlig får brukt skoene når de har blitt gått inn

AnonymBruker
Skrevet

Altså, om man skal tenke litt over det: Nye sko legger trykk på foten din helt andre steder enn de "gamle" skoene dine gjorde, derfor er huden heller ikke herdet der. Det går seg til når huden får tilpasset seg :) La blemmene gro og neste gang du tar de på deg tar du også på deg gnagesår-plaster der du fikk blemmer siden huden tross alt ikke har blitt herdet så mye der ennå. Tilslutt skal du se at de er som tøfler å regne :)

Anonymous poster hash: 026c0...87c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et par vintersko som gnagde (dumt design med søm på hælen). De første ukene måtte jeg ta på nytt gnagsårplaster hver dag fordi det ble gnagd bort. Andre uke trengte jeg bare ett nytt, og tredje uke holdt det å teipe hælen med sportsteip. Resten av vinteren hadde jeg stor slitasje på sokkene.

Neste vinter måtte jeg ha sportsteip de første dagene, men så ble huden tykk nok. De etterfølgende vintrene har det vært ubehagelig første dag. Sokkeslitasjen har blitt redusert.

Selv om de gnagde litt til å begynne med er det det beste skoparet jeg noen gang har hatt, så du trenger ikke å fortvile helt selv om skoene dine gnager litt til å begynne med. De første ukene er ikke så viktig for et par sko som skal vare i mange år.

Du bør bruke noen andre sko mens gnagsårene er verst, da sparer du deg for mye smerte. Du bør heller ikke legge ut på langtur med nye sko uten å ha med et reservepar.

Anonymous poster hash: a1956...b32
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :)

Ja jeg har et par sko (som snart faller fra hverandre) som jeg bruker innimellom nå.

Det er ikke snakk om at jeg klarer å bruke de nye skoene mer enn 2 minutter. Bare jeg får de på meg så gjør det så forferdelig vondt.

Skal stikke ned på butikken i kveld og kjøpe gnagsårplaster (regner med at man får tak i de i dagligvare, ikke bare apotek)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker to par sokker i skoene de første gangene jeg bruker nye sko, da utvider de seg litt mer og jeg slipper gnagsår. Etter skotype tar det fra to dagers bruk til kanskje en uke. Skinnsko tar lengst tid. Skinsko må jeg som regel bytte med et annet (brukt) par rundt halveis på dagen de første to dagene.

Anonymous poster hash: f8f8e...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...