Gå til innhold

Fertilitetstest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min kjære (spesielt jeg) har en veldig dårlig følelse på at en av oss ikke kan bli gravid. Går det an å få tatt en sjekk på dette bare fordi man har lyst?

I så fall hvordan foregår en slik test? Noen som vet? :)

Anonymous poster hash: 915c3...607
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det går ikke. Det er ikke en test, men en utredning for hva som kan være galt. Man starter med vanlig GU av kvinnen, om det ikke finnes noe galt der så må man videre. Det tas blodprøver for å sjekke hormonene, kvinnen må fortelle om sin syklus. Om man har normalt syklus + eggløsning, så blir man ofte sent videre for HSG røntgen og eller laparaskopi, Dette vil fortelle hva man gjør videre.

Mannen må ta en sædprøve også finner man ut hva som gjøres videre ut i fra hva den viser.

Man må ha prøvd i minst 1 år for å få utredning. Du kan gå til det private tidligere, men det er ikke noe behov for det før dere i det hele tatt har prøvd. Det er slitsomt og ikke morsomt og legge ut all privat informasjon om sykluser og sex.

Om du har normale sykluser og ikke har hatt noen infeksjoner så er du mest sannsynlig fertil.

Det er helt klart mye lettere å sjekke mannen, så det kan dere jo vurdere å gjøre privat.

Anonymous poster hash: 2ddae...dc0
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel gjøre det privat, men da koster det mye.

Anonymous poster hash: 3dab2...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foresten samme følelse, men spiren satt på første forsøk:)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel gjøre det privat, men da koster det mye.

Jo, men kan ikke tenke meg at det private setter i gang en stor utredning uten at paret en gang har prøvd. Å gå igjennom HSG røntgen og laparoskopi osv er ikke noe man gjør fordi man er nysgjerrig.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men kan ikke tenke meg at det private setter i gang en stor utredning uten at paret en gang har prøvd. Å gå igjennom HSG røntgen og laparoskopi osv er ikke noe man gjør fordi man er nysgjerrig.

Det private blir betalt av pasientene. Om pasienten vil ha en undersøkelse som de vil betale 10000 for så får pasienten det.

Anonymous poster hash: cc3ce...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Det private blir betalt av pasientene. Om pasienten vil ha en undersøkelse som de vil betale 10000 for så får pasienten det.

Anonymous poster hash: cc3ce...a7d

Jo, men det private sykehuset må ikke gjøre det om de mener det er fullstendig unødvendig.

Ingen vil ihvertfall anbefale det.

Hva med å prøve som vanlige par en stund, kanskje det klaffer fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...