Gå til innhold

Får sykepleiere lønn for å være veileder for student?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får man ekstra lønn for å være veileder for student når man har 100 % stilling som sykepleier? Jeg spurte min veileder da jeg selv var student, og hun sa at hun fikk 10 000 per år (eller noe sånt), og hvis jeg ikke husker helt feil var dette forhandlet frem med NSF.

Anonymous poster hash: d305f...641
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, får ikke en krone. Avdelingen får litt som går til innkjøp av faglitteratur, men ellers intet. Og det er skikkelig drit å gå med studenter, så det kunne godt blitt betalt så det viste litt igjen. Masse arbeid med et vedheng i ukesvis, absolutt ingen på min arbeidsplass som liker det, så de som får studenter kunne godt tjent litt ekstra. Jeg lar være å jobbe 100% dag pga det, vet om andre som bytter vakter og tar ut egenmeldingsdager bare for å få fri litt fra studenten innimellom. Er mye å ha med seg en som dilter etter hver dag i flere måneder.

Anonymous poster hash: 52c07...805

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, får ikke en krone. Avdelingen får litt som går til innkjøp av faglitteratur, men ellers intet. Og det er skikkelig drit å gå med studenter, så det kunne godt blitt betalt så det viste litt igjen. Masse arbeid med et vedheng i ukesvis, absolutt ingen på min arbeidsplass som liker det, så de som får studenter kunne godt tjent litt ekstra. Jeg lar være å jobbe 100% dag pga det, vet om andre som bytter vakter og tar ut egenmeldingsdager bare for å få fri litt fra studenten innimellom. Er mye å ha med seg en som dilter etter hver dag i flere måneder.

Jeg er hjelpepleier i 100% og skal snart få lærling, i ett år i første omgang. Kjenner jeg gruer meg. Liker ikke å ha et slips flygende etter meg dag ut og dag inn. Blir stresset av det. Men hva kan man gjøre? Vi er 3 stk hjelpepleiere i 100% på min avdeling, så ikke mange å velge i. Nå var det min tur. Hadde sett mer positivt på det om vi hadde fått lønn for strevet. Sykepleierne får heller ikke lønn for å ha studenter diltende i hælene.. Angrer på at jeg tok utdanning innenfor helsesektoren, det stadige presset med elever og lærlinger. Og noen er problem-elever som trenger ekstra veiledning og oppfølging. Huff. Skulle hatt minst 25% lønnsøkning for å trives med det. Heldigvis får jeg sannsynligvis en enslig mor som lærling, hun kan kun gå dagvakter, så da får jeg fred et par kveldsvakter i uka samt i helgene. Takk gud for det!

Anonymous poster hash: 0a4ca...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man får ingenting. Enheten får penger, hva det brukes til aner jeg ikke. På min avd har vi ikke sett noe til nye nytt el.

Det er krevende og ha med seg student, men jeg synes også det er givende, så jeg liker å ha student. Men det er helt klart mer jobb i 8 uker. Studenten skal følges opp og det er møter med lærer og studenten flere ganger i løpet at perioden.

Anonymous poster hash: 7028f...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmilyR

Tenk at du har vært der selv en gang du. Hadde du syntes det var hyggelig dersom du kun følte deg som et påheng kanskje? For en holdning..

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk at du har vært der selv en gang du. Hadde du syntes det var hyggelig dersom du kun følte deg som et påheng kanskje? For en holdning..

Helt enig!

Man merker det med en gang om man ikke er velkommen. Studenten har ikke bedt om å komme til akkurat det stedet og den veilederen. Som veileder har man plikt til å gjøre studentens praksis så god som mulig. Og det starter med holdninger!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sykepleierne har i alle år hatt et ordtrykk om at du får lønn i himmelen.

Anonymous poster hash: d2946...490

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykepleierne har i alle år hatt et ordtrykk om at du får lønn i himmelen.

Anonymous poster hash: d2946...490

Det er nok ikke sykepleierne selv som sier det. For 100 år siden, ja. Men ikke i dag. Vi skal da leve vi som alle andre.

Men som sagt så liker jeg å ha student, men det er klart det er mer jobb å ha student. Men man lærer av det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gleder meg og det blir sikkert veldig hyggelig, men det er noe spesielt at man ikke får "veileder-tillegg". Det er faktisk mye jobb med å ha student. Lønn i himmelen hjelper svært lite. Man hjelper jo faktisk samfunnet ved å bidra til utdanning av arbeidskraft. Hvorfor har ikke NSF forhandlet frem lønn for dette?

Jaja, ellers noen gode råd? Jeg har ikke hatt student før, og er nyutdannet selv. Jeg husker heldigvis godt hvordan det er å være student selv, så jeg vil prøve å gjøre praksisperioden så fin som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen holdninger enkelte her har! Greit at det kan være slitsomt å ha en student sammen med seg, det har jeg full forståelse for, men husk at studenten merker med en gang at h*n ikke er velkommen og da blir forutsetningene for at studenten faktisk lærer noe mye dårligere. Det er jo derfor de er der, for å lære! Å da møte på en lite trivelig veileder gjør kanskje at studenten ikke tør å være frempå å stille spørsmål etc, og jeg tør vedde på at praksisperioden blir hundre ganger verre for den stakkars studenten enn den blir for dere veiledere.

Makan altså, jeg er rystet. Jeg skal selv studere sykepleie til høsten, og jeg håper for all del jeg ikke får en av dere ovenfor her som veileder når jeg skal i praksis. Grøss og gru.

Anonymous poster hash: d12ff...55b
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lar være å jobbe 100% dag pga det, vet om andre som bytter vakter og tar ut egenmeldingsdager bare for å få fri litt fra studenten innimellom. Er mye å ha med seg en som dilter etter hver dag i flere måneder.

Unnskyld meg, bruker man egenmelding pga noe slikt, bør man pokker finne seg en ny jobb. man tar for helvete ikke ut EM med mindre man faktisk er syk!

Anonymous poster hash: cbda8...db1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gleder meg og det blir sikkert veldig hyggelig, men det er noe spesielt at man ikke får "veileder-tillegg". Det er faktisk mye jobb med å ha student. Lønn i himmelen hjelper svært lite. Man hjelper jo faktisk samfunnet ved å bidra til utdanning av arbeidskraft. Hvorfor har ikke NSF forhandlet frem lønn for dette?

Jaja, ellers noen gode råd? Jeg har ikke hatt student før, og er nyutdannet selv. Jeg husker heldigvis godt hvordan det er å være student selv, så jeg vil prøve å gjøre praksisperioden så fin som mulig.

Man fikk lønn før, men det har blitt tatt bort. Nå er det enheten som får pengene. Så pengene blir betalt ut, men ikke til den som faktisk gjør jobben. Er urettferdig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger jo ikke å gå sammen hele tiden selv om det er DU som er veilederen til studenten! Tenk på at du selv har vært student i praksis en gang.

Hvis du er en god veileder vil også studenten kunne arbeide mer selvstendig etter hvert. Dere trenger ikke å være lenket sammen på alle skiftene. Bruk kollegaene dine :)

Lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva med å se på studenten som en ressurs istedet for å være så negativ?? du har selv vært student en gang å det er jo mye kjekkere for dem å få jobbe litt alene etterhvert istedet for å dilte etter en person som ikke vil ha dem der.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, får ikke ei krone ekstra.

Men, jeg liker å ha student med meg. Synes det er gøy å forklare å lære bort, la han/henne få prøve seg selv. På mange måter ei lita oppfriskning til meg selv også, må tenke litt ekstra og forklare hvorfor jeg gjør akkurat det og det, og må av og til slå opp i lærebøker selv også :)

Synes selv studenter er en ressurs for avd, de fleste er arbeidsomme og går opp i å gjøre en så god jobb som mulig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sutring, sutring, sutring, sykepleiere og de fleste offentlig ansatte er overbetalte og lønnes av stjålne penger fra oss i privat sektor som må betale 70-80% skatt for å holde liv i dere. Slutt å klag!

Anonymous poster hash: f34ef...feb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjenner jeg får vondt i magen av å lese svarene til enkelte her inne. Jeg er selv midt i en praksisperiode på et sykehjem som student og er ikke selv videre begeistret av å tråkke i hælene på veileder hele tiden. Har hele tiden hatt følelsen av å stå i veien for sykepleieren, og nå når jeg leser det folk har skrevet her inne så bekrefter det den ekle følelsen.

Har en del ganger sagt til veileder at jeg tar meg en tur innom primærpasienten min bare for å gi veilederen min "fred" fra meg. Og selv om pasienten min har sovet, så finner jeg bare på noe annet å gjøre på rommet, som å rydde eller vaske.

Jeg har i tillegg ingen erfaring fra helsesektoren, noe som gjør at jeg føler at jeg er en ekstra belastning fordi jeg kan så lite.

Gleder meg til praksisen er over.

Anonymous poster hash: 74872...7b7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sutring, sutring, sutring, sykepleiere og de fleste offentlig ansatte er overbetalte og lønnes av stjålne penger fra oss i privat sektor som må betale 70-80% skatt for å holde liv i dere. Slutt å klag!

Det er mye uærlig snusk og subsidier fra staten i privat sektor så du har ikke så mye du skulle ha sagt...

Anonymous poster hash: ae8c9...c10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye uærlig snusk og subsidier fra staten i privat sektor så du har ikke så mye du skulle ha sagt...Anonymous poster hash: ae8c9...c10

Noen få deler av privat sektor mottar subsidier ja slik som bønder, mens det offentlige er 100% subsidierte av private ansatte som ranes for 70-80% av hva vi produserer for å holde liv i dere. Dere har ingen grunn til å klage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
Den 5.3.2015 at 8.49, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjelpepleier i 100% og skal snart få lærling, i ett år i første omgang. Kjenner jeg gruer meg. Liker ikke å ha et slips flygende etter meg dag ut og dag inn. Blir stresset av det. Men hva kan man gjøre? Vi er 3 stk hjelpepleiere i 100% på min avdeling, så ikke mange å velge i. Nå var det min tur. Hadde sett mer positivt på det om vi hadde fått lønn for strevet. Sykepleierne får heller ikke lønn for å ha studenter diltende i hælene.. Angrer på at jeg tok utdanning innenfor helsesektoren, det stadige presset med elever og lærlinger. Og noen er problem-elever som trenger ekstra veiledning og oppfølging. Huff. Skulle hatt minst 25% lønnsøkning for å trives med det. Heldigvis får jeg sannsynligvis en enslig mor som lærling, hun kan kun gå dagvakter, så da får jeg fred et par kveldsvakter i uka samt i helgene. Takk gud for det!

Anonymous poster hash: 0a4ca...3ee

Jeg er en sykepleierstudent som er halvveis ut i praksisperioden. Jeg merker at det ikke er kun du som har den dårlige innstillingen når det gjelder studenter/lærlinger. Skal fortelle deg at det er UTROLIG ubehagelig å måtte gå i 10 uker, sammen med noen som ikke ønsker det. Det er kjipt å gå rundt og vite at man er til bry, og føle seg så utilpass at du går rundt med en stor klump i magen hver dag. Og tro meg, studenten din kommer til å merke dette her, uansett hvor mye du prøver å skjule det. Synes det er utrolig dårlig gjort av deg å faktisk si ja til å være veileder, og ødelegge praksisperioden til noen. Kanskje hun kunne ha havnet på en annen plass, eller med en annen veileder. Kanskje hun hadde fått noe ut av praksisperioden og sittet igjen med en god opplevelse. Regner med at du er voksen, og kan sette deg ned med arbeidsgiver og forklare at du rett og slett ikke tror du er egnet for å være veileder. Husk at du har valgt et yrke der du hele tiden jobber med mennesker, og skal hjelpe de. Din veileder fikk heller ikke ekstra betalt når DU var lærling.

Anonymkode: d365e...29c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...