Gå til innhold

Til dere som teller kalorier (som har litt peiling)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan regner dere middager?

F.eks; jeg spiste spaghetti og kjøttdeig i dag.

Målte ca 250 g kjøttdeig (men da var det inkludert to hvitløksfedd, 2/3 løk, 1/3 dolmio spaghettisaus, 1 SS tomatpuré, en halv boks hakkede tomater fra Rema 1000 og to SS lettrømme).

Alt det var inkludert i de 250 g kjøttdeig/kjøttsaus, + ca 240 g kokt spaghetti.

Jeg søkte opp spaghetti og kjøttdeig på Lifesum (kaloriteller-app), og da kom den fram til 500 g = 800 kcal.

Så, hvordan finner ut egentlige mengde? Dette gjelder forøvrig andre middager også hvor det er flere ingredienser.

Anonymous poster hash: 91e91...758
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke sliker apper, så jeg møter ikke det problemet. Nå vet jeg ikke hvordan de appene fungerer heller, men kan du legge det inn som flere måltider, f.eks.?

Når du lager ting som spaghettisaus, må du regne ut hver ingrediens for seg. Altså må du regne ut hvor mye kalorier det er i Dolmio-sausen, hvor mye det er i løken, hvor mye det er i smøret/oljen du eventuelt steker løken i osv. Til slutt må du regne ut hvor mye dette blir totalt.

Anonymous poster hash: 4eaea...3c7
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg bruker vekt, og veier maten (eller jeg veide maten før jeg fikk peiling) før jeg lager noe ut av det.

Regner ut kaloriene i hver matvare for seg.

redigert: ja, svaret over der forklarer det godt.

Endret av anybody
Skrevet

Når du lager ting som spaghettisaus, må du regne ut hver ingrediens for seg. Altså må du regne ut hvor mye kalorier det er i Dolmio-sausen, hvor mye det er i løken, hvor mye det er i smøret/oljen du eventuelt steker løken i osv. Til slutt må du regne ut hvor mye dette blir totalt.

Anonymous poster hash: 4eaea...3c7

Enig i denne! Jeg veier opp og registrerer hver ingrediens på Grete Roede-siden.

AnonymBruker
Skrevet

I lifesum kan du lage måltider og oppskrifter, så da fyller du egentlig bare inn absolutt alt du brukte på å lage maten, og så kan du velge hvor mange porsjoner eller hvor stor del du spiser av det. Når jeg lager spagettisaus så skriver jeg inn alt je putta i, sier at det er 1 porsjon og at jeg spiser typ 0,25 av den hvis jeg spiser en fjerdedel. Tar spagettien utenom oppskriften, bare skriver inn hvor mye jeg spiser som er ca 100g

Anonymous poster hash: 6fe6f...ef8

AnonymBruker
Skrevet

Hvitløk, løk, tomatpure og tomater er det ikke nødvendig å bry seg om. Kjøttdeigen, pastasausen, rømme og pasta må du veie hver for seg før du tilbereder det.

Anonymous poster hash: 2c12a...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...