Gå til innhold

Omgjøring av stilling, eller nytilsettelse etter utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fast stilling som assistent i en kommunal barnehage. Nå er jeg snart ferdig utdannet barnehagelærer, og jeg ser at de nå utlyser tre stillinger som pedagogisk leder i min barnehage. Om jeg får en av de stillingene (og det får jeg, pga mangel på utdannede der jeg bor) vil det bli regnet som en omgjøring av min stilling, eller blir jeg da å regne som nytilsatt?

Av ks sin hovedtariffavtale leser jeg at

"12.1.3 Ved omgjøring av stilling som følge av utdanning og/eller endrede arbeidsoppgaver beholdes tidligere fastsatt lønnsansiennitet."

Som assistent får jeg ansiennitet for all arbeidserfaring, som tilsvarer 8 år. Dersom jeg får omgjort min stilling som følge av utdanning, så vil jeg få lønn etter lønnstigen for 8 år. Dersom jeg ikke får omgjort min stilling, og blir ansatt på lik linje med andre søkere, og kun får ansiennitet for det som er relevant arbeid, dvs arbeid med barn, så får jeg for seks år.

Er det noen som har greie på dette? Med alt det som står i tariffavtalen om å satse på kompetanseheving og for å få flere utdannede medarbeidere, så burde jeg vel nesten få stillingen, uten å søke? Siden jeg er fast ansatt fra før, og har økt min kompetanse betraktelig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det slik at dersom du selv søker på en ny stilling blir du ansatt "på nytt" og ansienniteten din skal omregnes. Blir stillingen din omgjort beholder du tidligere fastsatt lønnssansiennitet. Dette kan dog medføre at ansatte går ned i lønn etter fullført utdannelse, så i praksis er det opp til arbeidsstedet om de følger dette. Du burde nok ta en samtale med arbeidsgiveren din ang. dette. Si at du vurderer å søke, men lurer på hvordan dette vil påvirke din ansiennitet og lønn.

Anonymous poster hash: 8b52b...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...