Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei søster som har havnet litt uheldig ut etter et brudd med tidligere samboer, de har 1 barn sammen.

Dette er første gang hun ber om nødhjelp hos nav, å har da fått en saksbehandler som er helt på trynet, som blant annet truer med barnevernet, da søster har ansvar for barnet.

Det er 3 stk som jobber på det nav kontoret så det å bytte saksbehandler hjelper neppe mye.

Jeg vet vell egentli ikke hvor jeg skal begynne, hun har en jobb, men søker på andre stillinger og er meget klar over hun trenger ny jobb, men nå har det gått så langt hun trenger hjelp hos nav.

Er det sånn at nav kan true med dette og rakke ned på mennesker som ikke har mye penger til overs?

Anonymous poster hash: 32441...69b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke slik. Om jeg var henne ville jeg skrevet en klage.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke slik. Om jeg var henne ville jeg skrevet en klage.

Nå har det seg slik at det kan jo ha kommet fram noe på det møtet som tilsier at nav burde varsle barnevernet. Uten å vite hva som kom fram på møtet kan man ikke automatisk konkludere med at nav er helt på trynet.

Anonymous poster hash: 4c74a...897

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Gå med henne til NAV, eller få henne til å ta med noen på NAV møte.

Er det en mann som går med, har det ofte større tyngde i å bli behandlet anstendig.

Anonymous poster hash: d4371...558
AnonymBruker
Skrevet

Å ha lite penger, og behov for nødhjelp fra NAV er ingen grunn i seg selv til å kontakte barnevernet. Andre forhold, som enten din søster har snakket med NAV om, eller som du har unnlatt å fortelle om i hovedinnlegget, kan derimot medføre at det er riktig å involvere barnevernet.

Anonymous poster hash: 7728c...344
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Truer med barnevernet?

Det kan hende at NAV tenker mer at barnevernet vil kunne hjelpe med å dekke barnehage / SFO, fritidsaktiviteter og tilby avlastning.

Det er jo ikke slik at alle som oppsøker NAV får en bekymringsmelding sendt til barnevernet...

Anonymous poster hash: f761b...be5
  • Liker 6
Gjest kisskiss
Skrevet

Har ei søster som har havnet litt uheldig ut etter et brudd med tidligere samboer, de har 1 barn sammen.

Dette er første gang hun ber om nødhjelp hos nav, å har da fått en saksbehandler som er helt på trynet, som blant annet truer med barnevernet, da søster har ansvar for barnet.

Det er 3 stk som jobber på det nav kontoret så det å bytte saksbehandler hjelper neppe mye.

Jeg vet vell egentli ikke hvor jeg skal begynne, hun har en jobb, men søker på andre stillinger og er meget klar over hun trenger ny jobb, men nå har det gått så langt hun trenger hjelp hos nav.

Er det sånn at nav kan true med dette og rakke ned på mennesker som ikke har mye penger til overs?

nei ikke normalt! vet om flere som har vært i jobb å har søkt nødpenger av nav når de har barn-aldri hørt om lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Truer med barnevernet?

Det kan hende at NAV tenker mer at barnevernet vil kunne hjelpe med å dekke barnehage / SFO, fritidsaktiviteter og tilby avlastning.

Det er jo ikke slik at alle som oppsøker NAV får en bekymringsmelding sendt til barnevernet...

Anonymous poster hash: f761b...be5

Det samme tenkte jeg. Det er ikke sånn at det alltid er negativt å ta kontakt med barnevernet. Det kan hjelpe foreldre som sliter.

Og det er ikke sikkert du får hele historien.

Anonymous poster hash: e587e...4d3

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville skrevet en klage, eventuelt tatt kontakt med en advokat, fri rettshjelp. Ikke la den trusselen passere, verre for barnet om hun ikke hadde tatt kontakt å fått den hjelpen hun har krav på.

Hvis hun har skikkelig dårlig råd og tjener lite så kan hun få friplass i barnehage/sfo, da betaler hun bare matpenger. Det er en utgift mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om et par stykker som har blitt spurt av en saksbehandler om hvorfor de ikke bare sender barnet/ barna sine på barnehjem om vedkommende slet sånn med økonomien ( var også første gang vedkommende var der). Denne saksbehandleren sørget for at en ung mann som hadde midler som skulle følge ham, mistet dem , da " det ville være så mye bedre for ham å få seg en jobb" - den det gjaldt hadde gått på antidepressiva siden 12-13 årsalderen, på grunn av forferdelig oppvekst og hadde stort sett vært arbeidsufør, slitt med depresjon mm i mange år. Dette fikk selvfølgelig store ringvirkninger på vedkommendes liv.

Og jeg vet om flere ting.

Jeg er ikke forundret om det er flere saksbehandlere, som behandler enkelte klienter på lignende måter.

Anonymous poster hash: 17a33...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det slik at NAV har faktisk rapporteringsplikt til barnevernet dersom det dukker opp noe de anser som bekymringsfullt. Dårlig økonomi i seg selv er ikke en grunn til å melde i fra, men det ligger nok noe mer bak.
Grunnen til den dårlige økonomien, for eksempel?

Støtter meg forøvrig på flere som sier at kontakt med barnevernet i utgangspunktet ikke er negativt, men ment som hjelp for BARNET, kanskje i en periode der foreldrene har mye å tenke på og ikke helt klarer alle forpliktelser på egen hånd. Kanskje barnevernet kan hjelpe til med avlastning i perioder, samtaler med tips til hvordan man skal få hverdagen til å gå opp eller lignende.

Anonymous poster hash: 3d17f...a25
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har fått vite idag at nav krever bilen hennes solgt, det er snakk om en bil til 40 tusen kr. Hun er avhengig av bil pga jobb og barnehage. Så skjønner den men at nav sier hun velger å billånet fremfor mat til barnet er latterlig, så saken skal ankes og sende klage på saksbehandler.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger nok noe mer bak.

Anonymous poster hash: 1d335...84b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har fått vite idag at nav krever bilen hennes solgt, det er snakk om en bil til 40 tusen kr. Hun er avhengig av bil pga jobb og barnehage. Så skjønner den men at nav sier hun velger å billånet fremfor mat til barnet er latterlig, så saken skal ankes og sende klage på saksbehandler.

tsAnonymous poster hash: 32441...69b

det stemmer nik, nødhjelp er til nøds. Da har man ikke lov til å eie noe av verdi:( strenge regler, men slik er det.

Anonymous poster hash: 96dd4...b4a

• Liker 3
Skrevet (endret)

det stemmer nik, nødhjelp er til nøds. Da har man ikke lov til å eie noe av verdi:( strenge regler, men slik er det.Anonymous poster hash: 96dd4...b4a

Dersom man er avhengig av bil, på grunn av jobb og barnehage, der det ikke er god nok kollektivtrafikk, skal ikke denne forlanges solgt.

Enkelte steder kan man rett og slett ikke ha en heldagsjobb om en skal satse på kollektivtrafikk.

Endret av absinthia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg har selv opplevd å bli truet av en saksbehandler med å melde til BV. Og det var pga. dårlig økonomi. Jeg vet også at BV kan bruke sosialhjepstønad mot deg. Dessverre.

Men disse tingene alene er ikke grunnlag for å risikere noe, men noen går veldig langt i å skremme folk fra å søke om økonomisk hjelp. Slik behandling bør en klage på.

Anonymous poster hash: 97ab2...7d4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søker en nødhjelp er det rutine med melding til bv.

Anonymous poster hash: cf562...112
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at nav truer med barnevernet? Det er ikke nav som bestemmer hvem familier som får hjelp av barnevernet, men barnevernet.

Hva er det venninne din er så redd for? Hvis de ikke trenge hjelp så blir jo sake bare henlagt.

Anonymous poster hash: 8a06a...b15
  • Liker 3
Gjest tuppesjura
Skrevet

Her melder de til barnevernet dersom årsaken til dårlig økonomi er feilprioritering som går ut over barna.

Synes det høres horribelt ut å skulle melde til barnevernet fordi søker eier en bil som er nødvendig for å kunne opprettholde inntekten. Enkelte saksbehandlere ser ikke lenger enn til enden på skrivebordet. Det må jo være mulig å tenke litt også...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...