Gå til innhold

Når får en person "stefar"/"stemor"-status?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner det mitt merkelig at det her i mange debatter og tråder fortelles om en dame som flyttet inn til far etter at de hadde kjent hverandre i 3 måneder-hvorpå mors og fars barn skriver på KG om "liker ikke at det kommer er for meg fremmed person og plutselig skal bo her og styre i mitt hjem".

Jeg kan veldig forstå disse barna som skriver dette.

Overrasket blir jeg når flere som svarer i slike tråder skriver "din stemor mente..."

Mener dere at en random person plutselig får status som en "stemor" eller "stefar" bare fordi de flyttet inn i huset til far og barn / mor og barn etter kort tids bekjentskap?

Jeg finner det meget merkelig at dere gir denne statusen til "alle og enhver".

Folk burde være forsiktige med ord som "mor og far" på helt tilfeldige personer.

Barnet har ikke bedt om dette og voksne mennesker bør opptre sensitivt i forhold til rollene nokså random folk tildeles når de ramler over dørstokken i hjemmene til de respektive barn som faktisk bor der og har dette som sitt hjem.

Ufint og frekt overfor barna, mener jeg.

Anonymous poster hash: 6c6ad...1ba

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener man kan kalles stemor eller stefar først når man e gift med faren eller moren til barna

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner det mitt merkelig at det her i mange debatter og tråder fortelles om en dame som flyttet inn til far etter at de hadde kjent hverandre i 3 måneder-hvorpå mors og fars barn skriver på KG om "liker ikke at det kommer er for meg fremmed person og plutselig skal bo her og styre i mitt hjem".

Overrasket blir jeg når flere som svarer i slike tråder skriver "din stemor mente..."

Mener dere at en random person plutselig får status som en "stemor" eller "stefar" bare fordi de flyttet inn i huset til far og barn / mor og barn etter kort tids bekjentskap?

Folk burde være forsiktige med ord som "mor og far" på helt tilfeldige personer.

Barnet har ikke bedt om dette og voksne mennesker bør opptre sensitivt i forhold til rollene nokså random folk tildeles når de ramler over dørstokken i hjemmene til de respektive barn som faktisk bor der og har dette som sitt hjem.

Ufint og frekt overfor barna, mener jeg.Anonymous poster hash: 6c6ad...1ba

Ja, det skal du få lov til å syntes.

Anonymous poster hash: 1b06d...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man kan kalles stemor eller stefar først når man e gift med faren eller moren til barna

Hva når en er samboer med felles barn da?

• Liker 1
Gjest Mythic
Skrevet

Ufint og frekt overfor barna, mener jeg.

Anonymous poster hash: 6c6ad...1ba

Veldig enig! Gjorde meg de samme tankene da jeg deltok i tråden du henviser til. Man er stemor/far når man er gift med barnets far/mor. Eventuelt har vært samboer og inne i bildet siden barnet var lite, og forholdet er langvarig og stabilt.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er "ste-" en beskrivelse av "i stedet for", ikke "i tillegg til" slik det vanligvis blir brukt.

I mine øyne er betegnelsen kun egnet når en person trer inn i en foreldres sted, ved at den biologiske forelderen er ute av bildet (vanligvis ved dødsfall), men jeg kan strekke meg til at det gjelder for en forelders ektefelle.

(Jeg har selv en kvinne jeg har møtt to ganger, og som sier hun er min stemor. For meg er hun min fars kone.)

Anonymous poster hash: 037b2...cb7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, da tenker jeg at barnet det er snakk om fremdeles kun har 1 mor og 1 far.

Anonymous poster hash: 8200c...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Men du må huske på det at det er ikke alle som VIL gifte seg. Så hvis en dame er bor hos kjæresten sin og har bodd der i mange år, er hun IKKE stemor da? Bare fordi hun ikke har giftet seg?

Anonymous poster hash: 54dbf...0b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er "ste-" en beskrivelse av "i stedet for", ikke "i tillegg til" slik det vanligvis blir brukt.

I mine øyne er betegnelsen kun egnet når en person trer inn i en foreldres sted, ved at den biologiske forelderen er ute av bildet (vanligvis ved dødsfall), men jeg kan strekke meg til at det gjelder for en forelders ektefelle.

(Jeg har selv en kvinne jeg har møtt to ganger, og som sier hun er min stemor. For meg er hun min fars kone.)

Anonymous poster hash: 037b2...cb7

Ja, for hvis ordet "stemor" betyr "istedenfor mor" så blir begrepet håpløst å bruke - når barnet har en mor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal du få lov til å syntes.

Jeg spurte ikke om tillatelse.

Har du noen synspunkt på temaet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men du må huske på det at det er ikke alle som VIL gifte seg. Så hvis en dame er bor hos kjæresten sin og har bodd der i mange år, er hun IKKE stemor da? Bare fordi hun ikke har giftet seg?

Det kommer an på hva begrepet "stemor" betyr.

Betyr begrepet "istedenfor mor" er det håpløst å bruke det - da barn som regel HAR en mor og henne finnes kun en (og bare 1) av.

Skrevet

Nei. Ikke da heller. Man blir ikke mer foreldre til det barnet bare fordi man har gitt det et halvsøsken. Men så klart. Man er jo likevel en del av familien til det batnet. Men syns likevel ikke man kan titulere seg som stemor eller stefar

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva begrepet "stemor" betyr.

Betyr begrepet "istedenfor mor" er det håpløst å bruke det - da barn som regel HAR en mor og henne finnes kun en (og bare 1) av.

Jeg tror det er den gamle definisjonen. Alla Askepott. :P

Men jeg ser på en steforeldre som en person som bor med mor eller far, og gjerne har bodd der en stund. Jeg tror ikke det er sånn at pappa møter Line i Juli så i August er hun plutselig stemor.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har hatt (altfor) mange stefedre. Men jeg har bare en bonusmor.

Endret av Cashbah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del (voksent skilsmissebarn) handler det om timing.

Mine foreldre skilte seg da jeg var 10. Min far fikk kjæreste kort tid etter. Jeg flyttet inn med dem da jeg var 15. Min mor giftet seg på nytt da jeg var 22- jeg var glad på hennes vegne, men hennes mann blir aldri min stefar annet enn i navnet. Men jeg liker ham veldig godt, altså. Han er en bra fyr!

Min stemor, derimot, er for alltid min stemor. Faren min døde for snart ti år siden, og hun er fremdeles min gode venn og støtte, og stiller maks opp for barnebarna (som hun har gjennom meg).

Å kalle noen stemor eller stefar etter tre måneder blir jo bare dumt. Det skal en relasjon til her!

Anonymous poster hash: ee576...c87
AnonymBruker
Skrevet

Dette er stefamilie

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Stefamilie

Man er først "stemor" eller "stefar" når man er gift, står det.

Der skal også sies at barnet ikke nødvendigvis er enig i en slik betegnelse. Barnet vil ofte ikke kalle denne personen for noe annet enn dens fornavn.

Det sto noe annet interessant i linken:

"Barn som vokser opp i stefamilier er langt oftere utsatt for overgrep enn andre barn".

Live Rieber Mohn er bare ett eksempel på dette: hun ble jo som alle vet misbrukt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke da heller. Man blir ikke mer foreldre til det barnet bare fordi man har gitt det et halvsøsken. Men så klart. Man er jo likevel en del av familien til det batnet. Men syns likevel ikke man kan titulere seg som stemor eller stefar

Enig, signerer denne.

AnonymBruker
Skrevet

Man er først "stemor" eller "stefar" når man er gift, står det.

Der skal også sies at barnet ikke nødvendigvis er enig i en slik betegnelse. Barnet vil ofte ikke kalle denne personen for noe annet enn dens fornavn.

Det sto noe annet interessant i linken:

"Barn som vokser opp i stefamilier er langt oftere utsatt for overgrep enn andre barn".

Live Rieber Mohn er bare ett eksempel på dette: hun ble jo som alle vet misbrukt.Anonymous poster hash: 8200c...fcc

Det står:

Stefamilie er betegnelsen på den utvidede sosiale familien man får når en av ens foreldre inngår et nytt ekteskap eller forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid å skape et forhold til sitt stebarn. Og det er den voksne som skal være den voksne. Barnet har ikke bedt om å få en foreldre til.

Jeg synes ikke man er en steforeldre før barnet betrakter forholdet som fast og stabilt, altså at barnet er så trygg på sin steforeldre at de virkelig ønsker at du finnes i livet deres.

Anonymous poster hash: 0f062...ce7
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...