AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Hei! Jeg lurer på en del ting rundt dette å få et fosterbarn/ evt. søsken 1. Er det noen aldersgrense for oss som foreldre? vi er 47 år gamle. 2. Vi har to barn fra før, 14 og 17 år, og føler at vi nå har tid til å ta vare på et barn som trenger omsorg, men har vært inne på nettsider og lurer på hva slags alder det er på barna som kommer til nye familier, når barna våre er 14 og 17 år? Kan man fortsatt ønske en 5 åring? 3. Kan man kontakte Bufdir for å stille spørsmål som dette, før man evt. går på kurs, møter dem og evt. blir godkjent? Kan jo fortelle litt om oss selv. Vi er en familie på 4 med 2 katter, marsvin og en hund. Barna er 14 og 17 år gamle og vi er 47. Vi bor på et lite sted, samtidig som det er kort vei til butikker, fritidsaktiviteter og skole. Vi voksne føler vi har tid til et barn som trenger omsorg, samtidig som vi kan ta vare på våre egne. Håper noen med erfaring (alle svar er velkomne), kan hjelpe oss:) Anonymous poster hash: e1b73...4bd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 1. Er det noen aldersgrense for oss som foreldre? vi er 47 år gamle. - Det er ingen aldersgrense 2. Vi har to barn fra før, 14 og 17 år, og føler at vi nå har tid til å ta vare på et barn som trenger omsorg, men har vært inne på nettsider og lurer på hva slags alder det er på barna som kommer til nye familier, når barna våre er 14 og 17 år? Kan man fortsatt ønske en 5 åring? - Det er mulig å ønske aldersgruppe, men det er lurt å være åpen med tanke på alder (akkurat som at dere ønsker at Bufetat skal være åpen for dere som fosterforeldre, med tanke på alder). Det viktigste er at deres behov og barnets behov er en god match. 3. Kan man kontakte Bufdir for å stille spørsmål som dette, før man evt. går på kurs, møter dem og evt. blir godkjent? - Dere kan kontakte Bufetat og spørre før dere går kurs Anonymous poster hash: 56e50...d36 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 1. Er det noen aldersgrense for oss som foreldre? vi er 47 år gamle. - Det er ingen aldersgrense 2. Vi har to barn fra før, 14 og 17 år, og føler at vi nå har tid til å ta vare på et barn som trenger omsorg, men har vært inne på nettsider og lurer på hva slags alder det er på barna som kommer til nye familier, når barna våre er 14 og 17 år? Kan man fortsatt ønske en 5 åring? - Det er mulig å ønske aldersgruppe, men det er lurt å være åpen med tanke på alder (akkurat som at dere ønsker at Bufetat skal være åpen for dere som fosterforeldre, med tanke på alder). Det viktigste er at deres behov og barnets behov er en god match. 3. Kan man kontakte Bufdir for å stille spørsmål som dette, før man evt. går på kurs, møter dem og evt. blir godkjent? - Dere kan kontakte Bufetat og spørre før dere går kurs Anonymous poster hash: 56e50...d36 Takk for svar! Anonymous poster hash: e1b73...4bd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Jeg ville i første omgang snakket med en rådgiver på bufetat om dette, før eventuelle kurs, for å se om dere er godkjente. (Ingen spesiell aldersgrense, men andre forhold som må ligge til stedet for et stabilt hjem). Det stilles en del krav til fosterforeldre, men ut fra det du har fortalt, er alderen på deres barn så høy at det ikke vil være noe problem, da i forhold til barnets alder. På hjemmesiden ligger det gjerne også ute beskrivelser av barn og hva de har behov for. Da regner jeg med at deres livssituasjon, økonomi og andre forhold spiller inn på hvem saksbehandlere mener dere er egnet til å kunne ha omsorg for. Barna pleier etter hva jeg har lest å ha behov for at fosterforeldrenes egne barn er større enn dem selv, men ville stilt meg åpen for større aldersgruppe. Anonymous poster hash: 358e2...3a2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Jeg ville i første omgang snakket med en rådgiver på bufetat om dette, før eventuelle kurs, for å se om dere er godkjente. (Ingen spesiell aldersgrense, men andre forhold som må ligge til stedet for et stabilt hjem). Det stilles en del krav til fosterforeldre, men ut fra det du har fortalt, er alderen på deres barn så høy at det ikke vil være noe problem, da i forhold til barnets alder. På hjemmesiden ligger det gjerne også ute beskrivelser av barn og hva de har behov for. Da regner jeg med at deres livssituasjon, økonomi og andre forhold spiller inn på hvem saksbehandlere mener dere er egnet til å kunne ha omsorg for. Barna pleier etter hva jeg har lest å ha behov for at fosterforeldrenes egne barn er større enn dem selv, men ville stilt meg åpen for større aldersgruppe. Anonymous poster hash: 358e2...3a2 Takk for svar! fint med råd! Anonymous poster hash: e1b73...4bd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Takk for svar! fint med råd! Glemte å nevne at jeg synes det er kjempeflott at dere ønsker å ha fosterbarn! Ønsker det samme selv i fremtiden, men siden det ofte kreves at fosterbarnet er yngst, er det nok noen år til familien vår har mulighet til å ta inn noen som har behov for oss. Har lest mye på og om det å være fosterforeldre, og håper virkelig flere gjennomfører dette Anonymous poster hash: 358e2...3a2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Såvidt jeg vet er det ikke noen spesiell aldersgrense for å bli fosterforeldre, men litt av hensikten er at en fosterfamilie så "vanlig" som mulig, dvs at fosterbarnet kunne vært familiens biologiske barn. Derfor er det sjelden at små babyer plasseres hos 50-åringer eller at tenåringer kommer til fosterforeldre på 30. Men uansett så har man mulighet til å ønske seg en aldersgruppe, ut i fra hva man tror man er kapabel til og ikke minst hva som passer best inn i familien (mtp feks fritidsaktiviteter, hvor dere liker å reise, hvor dere bor osv) Det er for at plasseringen skal bli så vellykket som mulig. I vår kommune har bufetat et informasjonsmøte en gang i måneden hvor man kan komme og spørre om alt mulig. Det er helt uforpliktende, og så kan man melde seg på pride-kurs hvis man føler at dette høres interessant ut. Du kan jo prøve å finne ut om det arrangeres noe tilsvarende der hvor du bor.Anonymous poster hash: b7c7d...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå