Gjest fortvilet mamma Skrevet 14. august 2004 #1 Skrevet 14. august 2004 Jeg har en gutt på 6 år som omtrent daglig lukter bæsj. Han bæsjer seg ikke ut, men det kan virke som det kommer litt avføring når han promper eller en stund før han går på do. Dette er selvfølgelig ikke noe særlig, og jeg er redd for at han kommer til å bli mobbet nå når han skal begynne på skolen. :cry: Han blir også sår i stumpen fordi han ofte kan gå med dette i evigheter før noen kjenner det. Han sier ikke fra selv. Har prøvd å snakke med ham om problemet. Sagt at han må løpe på do med en gang han kjenner at det kommer noe, og han sier han forstår. Men det hjelper allikevel ikke. Han sier han skal prompe og så bare kommer det litt bæsj i trusen. Noen som har vært borti det samme, eller noen som vet råd?
Gjest Tex Skrevet 15. august 2004 #2 Skrevet 15. august 2004 Dette er veldig vanlig hos gutter. Vi ser det ofte i barnehagen. Det er bare det at det ikke er så mange som syns det er noe særlig å snakke om. Gutter trenger ekstra innføring i hvordan forholde seg til den hygieniske siden av hverdagen. Og enkelte gutter igjen trenger intens trening. Vår erfaring er at man er nødt til å ta det opp med gutten hver gang det skjer, fortelle at det lukter vondt, at det er bakterier som kan gjøre andre barn syke og at når man er blitt så stor må man klare å gå ordentlig på do og også vaske seg skikkelig og bytte underbukse hver dag.
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #3 Skrevet 15. august 2004 Jeg har en gutt som skal opp i 3 klasse. Vi har samme problemet. Tidligere har vi bare blitt avvist med at det er helt normalt og det vil endre seg. Det har ikke gjort det til nå. Når skal det komme av seg selv da? Vi har bedt om hjelp og han skal innlegges på sykehus snart med "do-trening". For her er det ikke noe fysisk som er i veien. Jeg ville ikke slått meg til ro med "det gir seg". Men det er godt å lese hva du skriver, Tex. Ikke lett å være bekymret mamma som føler alt en gjør bli littegranne feil.
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #4 Skrevet 15. august 2004 hei, har en jente på snart sju år som holder på på akkurat samme måte som sønnen din! Dette er så og si daglig, og er et problem for både henne og meg! Hun er en aktiv jente som elsker å være ute å leke med vennene, og da er det ikke alltid at hun har "tid" til å gå inn på do, sier hun selv. Vi har snakket mye om dette og hva det innebærer av lukt, hygiene, osv. Det begynner å gå opp for henne nå. Ofte kommer hun inn og vasker seg og bytter undertøy selv. Hun har vært til undersøkelse på sykehuset uten at de kunne finne noen årsak til dette, fikk bare beskjed om å se det an en stund. Har sett an nå i ett år! Det som har vært til litt hjelp har vært å snakke om det, at hun må ta seg tid uansett, at det er noe alle gjør. Imorgen begynner skolen igjen....håper dette skal gå bra!!!
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #5 Skrevet 15. august 2004 Har en jente på snart 5 år som i perioder har hatt samme problem. Hun har vært på sjukehus til allergitester osv. uten at vi har funnet sammenheng med de matvarene hun reagerte på. Derimot har vi selv funnet ut at alt med appelsiner i, spesielt juice må kuttes helt. Det hjalp fra første dag. Hun har fremdeles litt problemer, holder seg litt for lenge osv. men tror nok at maten betyr en del. F.eks sjokoladekake osv.
Gjest Fortvilet mamma Skrevet 16. august 2004 #6 Skrevet 16. august 2004 Tusen takk for svar. Det var flott av dere, med tanke på hvor ømtålelig dette problemet er. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som opplever dette. Det er forferdelig slitsomt. Det skjer hver dag her også, og jeg må stadig vekk gå til innkjøp av nye truser. Håper det går over av seg selv etterhvert dette her. Jeg får prøve å ta det skikkelig opp med ham en gang til. Snakke om at uansett hvor gøy han har det når han leker, så må han kjenne etter og komme seg på do. Så kan han heller leke videre etterpå. Jeg forstod det sånn på dere at det ikke hjelper noe videre å gå til lege med dette. Problemer med mage/tarm og lignende er problemer jeg selv har erfart at legene ikke tar så veldig seriøst uansett. De sier som oftest ; Du får komme tilbake hvis det forverrer seg.. Ha en fin uke alle sammen og lykke til videre med barna deres. Håper det ordner seg snart :-)
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2004 #7 Skrevet 16. august 2004 Hva med et bind eller en liten bleie i trusa?
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #8 Skrevet 17. august 2004 Hadde samme problemet. Det skyldtes at han hadde det travelt. Fort på do, og når han var ute ventet han for lenge. Jeg og trodde det var noe galt.Gikk til legen. Han trenger gode dovaner sa han. Jeg ble bedt om å gå in en doavtale med sønn. Om morgenen skulle han sitte avtalt tid på do. Da fikk han et donald husker jeg avtalen var. Likeså senere på dagen. Nytt donald. Eller når det var nødv. med dobesøk. Det pussige var at det ordnet seg av seg selv etter kort tid. han fikk ro på do. Det skulle ikke mere til.
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #9 Skrevet 17. august 2004 Hva med et bind eller en liten bleie i trusa? ærlig talt, skal du gjøre barnet helt forlegent? unger som ikke har brukt bleier på lenge.
diddi Skrevet 17. august 2004 #10 Skrevet 17. august 2004 Det ville ikke hjulpet på problemet som jo tross alt ikke dreier seg om så mye at det tyter gjennom trusa, men om litt og så lukta etterpå. Lukta vil jo være der uansett. Så kommentaren må jo komme fra en gjest som ikke har peiling på hva han/hun snakker om.
millemei Skrevet 1. september 2004 #11 Skrevet 1. september 2004 Dette kalles enkoprese, og jeg fant dette om enkoprese på nettet ; Enkoprese betyr gjentatt frivillig eller ufrivillig avføring. Barnet har avføring i buksene etter at det egentlig har oppnådd kontroll med tarmfunksjonen. Om dette gjentar seg mange ganger og over tid kalles det enkoperese. Mange barn i førskole og skolealder vil ha "uhell" fordi de er travle og opptatte og "glemmer" å gå på do. Enkoprese inndeles i to typer: "Ekte" enkoprese: Når det ikke foreligger noen sykdom som kan forklare problemene Sekundær enkoprese: Når årsaken til lekkasje av avføring finnes i sykdom, som for eksempel uttalt forstoppelse. Dette er en ganske hyppig årsak til enkoperese. Ved forstoppelse vil det finnes rikelig med harde knoller i endetarmen. Tynn avføring vil da sive forbi knollene i endetarmen og i buksene til barnet. Forekomsten avtar med økende alder. Man finner det hos 5% av fireåringer og hos 1% ved skolestart. Tilstanden er langt vanligere hos gutter enn hos jenter. Årsaken til enkoprese? Ekte enkoprese skyldes ofte en kombinasjon av to eller flere faktorer: * Arvelig anlegg. Problemet har ofte forekommet hos andre i familien * Forsinket modning av de innebygde mekanismene som regulerer avføring * For streng eller lite konsekvent renslighetstrening * Fysiske eller psykiske overgrep * Kosthold og toalettvaner Oppsøke lege? Hvis du har et barn som har problemer med avføringen bør du kontakte din primærlege, helsesøster eller helsestasjonen i den kommunen/bydel du bor. De kan hjelpe dere eller sette dere i kontakt med andre hjelpeinstanser som kan gi dere hjelp. Lege må utelukke at det ikke er en sykdom som ligger bak enkopresen. Gjennom samtale vil legen forsøke å finne bakgrunnen for plagene. Legen utfører vanlig generell undersøkelse. Det er viktig å undersøke området rundt endetarmsåpningen. Dette er en utvendig og smertefri undersøkelse. Hvordan behandles enkoprese? Det er viktig å avdramatisere symptomet. Situasjonen vil bare forverres om man kjefter på barnet. Kostholdet spiller en vesentlig rolle. Innfør regelmessige måltider med fiberrik kost og sure melkeprodukter (yoghurt, kulturmelk) Ved forstoppelse er det viktig å få tømt barnets tarm skikkelig. Få råd av helsesøster eller lege om hvordan dette kan gjøres. Barnet trenger veiledning i det konkrete problemet og en mulighet til å snakke om sin egen opplevelse av situasjonen. Foreldre må vise en positiv, støttende og ikke fordømmende holdning Økonomisk støtte Tilstanden kan gi rett til økonomisk støtte for ekstra slitasje av klær o.l. Bleier kan kjøpes på blå resept Hvordan er langtidsutsiktene? De aller fleste blir bra med økende alder. Enkoprese er en tilstand som er ganske ukjent ute blant folk, til tross for at den er relativt vanlig.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #12 Skrevet 2. september 2004 Økonomisk støtte Tilstanden kan gi rett til økonomisk støtte for ekstra slitasje av klær o.l. Bleier kan kjøpes på blå resept Og jeg som foreslo bind/bleie i trusa viste ikke hva jeg snakket om?
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #13 Skrevet 2. september 2004 Og jeg som foreslo bind/bleie i trusa viste ikke hva jeg snakket om? For de aller fleste barn dreier det seg om at de har det travelt. Altså dårlige dorutiner. Ikke alle får en diagnose som beskrevet her. Nei, når du anbefaler bind/bleier for store barn, så synes jeg du er på viddene
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #14 Skrevet 2. september 2004 For de aller fleste barn dreier det seg om at de har det travelt. Altså dårlige dorutiner. Ikke alle får en diagnose som beskrevet her. Nei, når du anbefaler bind/bleier for store barn, så synes jeg du er på viddene Uansett grunn, så får de bæsj i buksa, og det er det et bind/bleie vil forhindre. Det stopper ikke problemet, og det stopper ikke lukt, men man unngår at klær blir tilgriset. Dessuten, så skal man ikke se bort i fra at "stort barn" vil begynne å ta seg tid til å gå på do/forbedre sine dorutiner når det å ha bleie på stumpen er alternativet.
Gjest Gjest_margrethe_* Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 hei, har en jente på snart sju år som holder på på akkurat samme måte som sønnen din! Dette er så og si daglig, og er et problem for både henne og meg! Hun er en aktiv jente som elsker å være ute å leke med vennene, og da er det ikke alltid at hun har "tid" til å gå inn på do, sier hun selv. Vi har snakket mye om dette og hva det innebærer av lukt, hygiene, osv. Det begynner å gå opp for henne nå. Ofte kommer hun inn og vasker seg og bytter undertøy selv. Hun har vært til undersøkelse på sykehuset uten at de kunne finne noen årsak til dette, fikk bare beskjed om å se det an en stund. Har sett an nå i ett år! Det som har vært til litt hjelp har vært å snakke om det, at hun må ta seg tid uansett, at det er noe alle gjør. Imorgen begynner skolen igjen....håper dette skal gå bra!!! Hei eg har også ei jente på 7 år som av og til bæsjer seg ut, ein periode var det ofte , nå har det blitt sjelden. Eg har følt meg som ei dårlig mor, men veit ikkje kva eg kunne gjordt annerledes...Eg gjør ikkje eit nummer ut av det og bare skifter. Jenta mi er litt umoden for alder og sliter også litt faglig i norsk, kanskje dette er grunnen da ho ikkje hadde problemet i barnehagen. elles har ho venner..vil bare si at eg forstår fortvilelsen.. har snakket med ppt.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 Jeg hadde det samme som liten....og har det til en viss grad ennå. Så flaut er det at jeg ikke engang tør å ta det opp med legen!! Fremdeles - i en alder av 30 år - har jeg problemer med at det er "litt i trusen" og jeg kan ikke gjøre noe med det! Jeg VET at det er uhygienisk, jeg VET at jeg ikke må gjøre det - men hva skal jeg gjøre da? Kroppen min er tydelgvis ikke på lag med meg... Derfor nytter det nok lite å kjefte på barna, de vet like godt som oss at dette må de ikke gjøre. Lær dem gode dovaner fra starten av, så har de nok stor sjans for å få det til.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Dette er litt annerledes, men jeg deler mine erfaringer likevel. Da jeg var liten klarte jeg ofte ikke å holde meg når jeg måtte tisse. Det førte ofte til våte truser og bukser. Huff, så pinlig det var! Iblant skjedde disse uhellene fordi jeg hadde det for morsomt med å leke til at jeg orket å gå inn på do. Det tok altfor lang tid og tok vekk oppmerksomheten fra leken. Jeg trodde hver gang at "DENNE gangen klarer jeg å holde meg". Men jeg tok feil stort sett hver gang. Iblant kunne jeg få noen dråper i trusa uten at jeg merket det før jeg gikk på do senere. Andre ganger skjedde uhellene fordi trangen til å tisse kom så brått at jeg rett og slett ikke rakk fram til do i tide. Det kunne komme som kastet på meg. I dag er jeg i 30-årene, og kan fortsatt av og til oppleve sistnevnte problem: At tissetrangen kommer så brått at jeg ikke rekker helt fram. Jeg har vært til undersøkelse på sykehuset, og det er ikke mulig å finne noe feil. Men som voksen har jeg lært meg å leve med dette. Jeg har dorutiner nesten som et barn. Går alltid på do før jeg går ut hjemmefra, i alle pauser på jobb (selv om jeg ikke føler behov for det), før jeg forlater et hjem eller en kafé der jeg har vært på besøk osv. Jeg må rett og slett passe på at jeg går på do FØR behovet kommer. Og sånn må man nok også passe på barn. Få dem til å prøve å gå på do selv om de ikke kjenner at noe er på vei. Man glemmer kanskje dette bort litt etter hvert som barna blir større, men for noen må dette passes på hele livet. Det fjerner ikke problemet, men gjør det litt lettere å leve med. Og som barn trenger man å lære mer om hygiene enn barn flest, i forhold til det å vaske seg og skifte etter slike uhell. Hva med å la barnet ha en pakke med milde våtservietter tilgjengelig? Lettere å vaske seg med de enn med klut og vann. Og en sånn liten reisepakke med våtservietter kan barnet ha i ryggsekken på skolen også. Om det blir stilt spørsmål rundt disse er det jo bare for barnet å si at de er for å vaske av hender og ansikt etter måltidet.
Gjest Solgunn Skrevet 20. juni 2008 #18 Skrevet 20. juni 2008 Nei, når du anbefaler bind/bleier for store barn, så synes jeg du er på viddene Lurer på hvem som er på viddene her. Som nevnt får man bleier på blå resept for barn med urin og avføringsproblemer. Det får man fordi det er et hjelpemiddel mot slike problemer og da blir det for dumt å kritisere noen for å anbefale slike hjelpemiddler som staten faktisk mener at barna bør få på resept.
Gjest Gjest_millemei_* Skrevet 20. juni 2008 #19 Skrevet 20. juni 2008 Hei Jeg har hatt det samme problemet med min sønn, og vært på sykehuset for utredning og dotrening. Det vi gjorde; 1. Hver morgen, etter middag og etter kveldsmat ba vi ham sette seg på do.. 2. Her skulle han vippe frem og tilbake 3x3 ganger og presse for hver gang han satt seg opp. Vi sang og gjorde dette litt morsomt for ham, så han satt der og lagde grimaser og synes ikke dette var noe pes i det hele tatt. 3. Etterhvert fant vi ut at det alltid kom avføring etter middagstid, og vi droppet da morgen og kveld. 4. Tilslutt var det bare å huske å be han sette seg på do etter middag/ før kveldstid og bæsje i do og sitte der til han er helt ferdig. Han sluttet ganske raskt med avføring i trusen etter at vi gjorde dette. Hvis vi derimot glemte å be han gå på do en dag, så kom det i trusen dagen etter. Nå er han forøvrig blitt flink til å passe på dette selv. Husk at dette ikke er barnets feil, og at man aldri må kjefte og klage på barnet at det må ta seg tid til å gå på do og bla bla.. for det er ikke det det handler om. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå