Moppen Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Vi har nettopp kjøpt ny leilighet, som ligger i første etasje. Det er fritt innsyn fra nesten alle vinduer i leiligheten, noe vi jo ikke er helt fan av. Hvilke løsninger vet dere om for å sørge for å slippe inn så mye dagslys/utsikt som mulig, men samtidig gjøre det umulig å se inn? Det må se pent ut både innefra og utenfra, noe som heller ikke gjør det enklere. Vi har funnet en del vindusfolieløsninger, men da kan vi jo ikke se ut heller selv om det forsåvidt ser ok ut. Det ideelle hadde jo vært enveis-speil, men det er visst helt umulig og altfor dyrt. Hva vet dere om? Supertakknemlig for alt av hjelp!
Hoppetaujenta Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Denne idèen vil jeg forsøke selv også når det blir litt varmere i været. Kan jo dekke så mye eller lite av vinduet som passer for deg. http://www.aftenposten.no/bolig_old/Dette-er-et-genialt-triks-7748221.html Endret 5. mars 2015 av Hoppetaujenta
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Vi har blondegardiner og tykke gardiner over som vi lukker på kvelden når det er mørkt ute. :-) Anonymous poster hash: 3ebaa...95a
Sugerøret Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 (endret) vindusfilm ! Vi kjøpte noe sånt på Jernia.Genialt.Nå kan jeg sitte på verandaen og slippe at folk glor rett inn Endret 5. mars 2015 av Kårky
Spiralis Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Da jeg bodde i blokk var det litt mye innsyn i soverommsvinduet. Den løsningen jeg brukte var å kjøpe en en-veis-rullgardin. Den fungerer som solbriller. Altså blank på utsiden men gjennomsiktig fra innsiden. En annen løsning, som nevnt over, er vindusfilm. Har brukt det i kjøkkenvinduet. Kjøpes på rull, i forskjellige mønstere og er fin til å dekke den nederste halvmeteren av vinduet. Slipper inn lys og hindrer innsyn. Du klipper til lengden, fukter vinduet og stryker filmen på med en tapetbørste. Lurt å være to om jobben!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Jeg har hatt kefir på vinduet som hoppetaujenta forslår. Var godt fornøyd med det, men ønsket en mer "permanent" løsning (hund som syntes surmelk var veldig godt plutselig...). Så kjøpte vindusfolie, og det var mye styggere og skjermet dårligere enn surmelka. Dette var en type fra Jysk, kjøpte uten mønster men fantes i en haug med forskjellige mønster også. Selv om vi bare hadde nederst på halve vinduet så fikk vi ikke inn så mye lys som vi ønsket og det føles nesten litt klaustrofobisk å ikke kunne se ordentlg ut. Så nå har vi bare tynne gardiner vi trekker for, folien skjermer jo utsyn også. Et annet alternativ som jeg synes er ganske pent er plisegardiner, men det gir jo ikke utsyn det heller. Eventuelt lameller, det kan man jo justere slik at man ser litt ut, men at det er vanskelig å se noe inn. Anonymous poster hash: fac87...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Det kommer jo litt an på hvilken type vinduer du har? Vi har innsyn fra naboer på kjøkkenet vårt, og der har vi laget en slags gammeldagse "kafégardiner". Vi har montert en tynn gardinstang omtrent på midten av vinduet, og der har vi gammeldagse blondegardiner. Slipper mye lys igjennom, og er ganske hyggelig. Og ingen kan se inn til oss. Liker du ikke gammeldags stil, kan du bruke enklere typer nettingstoffer som "kafégardiner". Anonymous poster hash: d938c...86d
Moppen Skrevet 5. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2015 Her var det mange fine forslag! Da jeg bodde i blokk var det litt mye innsyn i soverommsvinduet. Den løsningen jeg brukte var å kjøpe en en-veis-rullgardin. Den fungerer som solbriller. Altså blank på utsiden men gjennomsiktig fra innsiden. En annen løsning, som nevnt over, er vindusfilm. Har brukt det i kjøkkenvinduet. Kjøpes på rull, i forskjellige mønstere og er fin til å dekke den nederste halvmeteren av vinduet. Slipper inn lys og hindrer innsyn. Du klipper til lengden, fukter vinduet og stryker filmen på med en tapetbørste. Lurt å være to om jobben! Hvor fikk du tak i denne enveis rullegardinen? Den høres jo perfekt ut - utsyn slik at man slipper klaustrofobien og samtidig hindret innsyn. Takk for forslagene deres folkens! Kom gjerne med flere, da problemet ikke er helt løst enda - mange av vindusfilmene jeg har funnet er ok, men de gir litt sånn lett klaus følelse når jeg ikke får sett ut
Spiralis Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 Her var det mange fine forslag! Hvor fikk du tak i denne enveis rullegardinen? Den høres jo perfekt ut - utsyn slik at man slipper klaustrofobien og samtidig hindret innsyn. Takk for forslagene deres folkens! Kom gjerne med flere, da problemet ikke er helt løst enda - mange av vindusfilmene jeg har funnet er ok, men de gir litt sånn lett klaus følelse når jeg ikke får sett ut Jeg husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, for det er ti år siden. Mener det var på en vanlig butikk for gardiner. Husker at den var forholdsvis dyr.
Moppen Skrevet 5. mars 2015 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2015 Jeg husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, for det er ti år siden. Mener det var på en vanlig butikk for gardiner. Husker at den var forholdsvis dyr. Hvordan fungerer den på kvelden når det er mørkt ute og lyst inne? Jeg fant lignende på nettet, men det blir jo litt upraktisk hvis den kun kan brukes deler av døgnet kanskje?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Sjekk ut Luxaflex... F.eks Twist eller Plissé med Top down/ bottom up funksjon. Anonymous poster hash: c0a59...cfe
Spiralis Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Hvordan fungerer den på kvelden når det er mørkt ute og lyst inne? Jeg fant lignende på nettet, men det blir jo litt upraktisk hvis den kun kan brukes deler av døgnet kanskje? Den jeg hadde fungerte supert selv om det var mørkt ute og lyst inne. Jeg husker det godt for jeg lurte på det samme og sjekka en mørk kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå