AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Min ex-mann og jeg har hatt en samværsavtale på delt bosted på to av barna. Samværet er 50/50 og dette skal fortsette men vi diskuterer litt frem og tilbake på antall dager på hvert sted om gangen. Vi skal nok bli enige selv om vi akkurat nå ser det litt forskjellig i forhold til hva vi mener er best for barna. Saken er den at han nå ønsker fast bosted hos seg, selv om samværet skal fortsette 50/50. Altså han ønsker ikke mer samvær, bare å få fast bosted. Han tjener mer enn meg men vi deler utgifter siden de bor likt hos begge. Kan han klare å få igjennom dette? Og hvilke motivasjoner kan ligge bak? Forstår det ikke helt.....😏Anonymous poster hash: 55966...263 Anonymous poster hash: 55966...263
79kreps Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Det er selvsagt økonomiske grunner. Skattefradrag, bostøtte, barnetrygd og bidrag. Det jeg vet mange gjør er å ha dette 1-2 år hver, så bytter en. På den måten får begge dra fordeler av det økonomiske på ulike tidspunkt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Må si jeg ikke forstår helt, TS... Hvis dere har det som heter "delt bosted" og har registret offentlig en avtale om "delt bosted" - så er det ingen tvil om at dere begge får hver deres barnetrygd pr barn (ordinær + utvidet, altså kr 970,- x 2) OG. Skattefradraget deles halvt på hver av foreldrene årlig. Eller, man avtaler hele fradraget annethvert år på tur. Er barna folkeregistret på fars og mors adresse annethvert år? Anonymous poster hash: b63f0...88e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Min ex-mann og jeg har hatt en samværsavtale på delt bosted på to av barna. Samværet er 50/50 og dette skal fortsette men vi diskuterer litt frem og tilbake på antall dager på hvert sted om gangen. Vi skal nok bli enige selv om vi akkurat nå ser det litt forskjellig i forhold til hva vi mener er best for barna. Saken er den at han nå ønsker fast bosted hos seg, selv om samværet skal fortsette 50/50. Altså han ønsker ikke mer samvær, bare å få fast bosted. Han tjener mer enn meg men vi deler utgifter siden de bor likt hos begge. Kan han klare å få igjennom dette? Og hvilke motivasjoner kan ligge bak? Forstår det ikke helt.....😏Anonymous poster hash: 55966...263 Anonymous poster hash: 55966...263 Glemte å spørre deg...er det slik at far betaler bidrag til deg? Eller er det som du sier: dere betaler 50/50 på alt? I så fall er fars motiver svært vanskelig å tolke.Anonymous poster hash: b63f0...88e
Calleia Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Delt bosted betyr vel at dere deler på alle økonomiske inntekter (barnetrygd, støtte etc) og utgifter. Med fast bosted, mener du da adressen på barna ? Er det den han vil ha? Da kan dette kanskje handle om skolevalg / skoleskyss etc? 2
Heltidsmor Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 TS her. Ja vi har delt bosted og delt barnetrygd og delt utvidet barnetrygd. Hvilke andre økomomiske fordeler vil han isåfall få hvis han får fast bosted? Han har som sagt høyere inntekt enn meg, ca 3-4 ganger så mye.
Heltidsmor Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 TS. De har adresse hos han, men det skal ikke bety noe da vi har delt bosted. Vi deler pr idag på utgifter og han betaler ikke bidrag.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 TS her. Ja vi har delt bosted og delt barnetrygd og delt utvidet barnetrygd. Hvilke andre økomomiske fordeler vil han isåfall få hvis han får fast bosted? Han har som sagt høyere inntekt enn meg, ca 3-4 ganger så mye. Da finnes det ikke flere økonomiske "fordeler". Barnetrygd får alle. Dere deler alle utgifter. Da er det vanskelig å forstå hans motiv.Anonymous poster hash: b63f0...88e
Calleia Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Da kan jeg rett og slett ikke forstå at det skal utgjøre noen forskjell.. Delt bosted, og Delt fast bosted virker da som det samme, i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Da kan jeg rett og slett ikke forstå at det skal utgjøre noen forskjell.. Delt bosted, og Delt fast bosted virker da som det samme, i mine øyne. Det er ikke noe som heter "delt fast bosted". Enten så har man registret offentlig og formelt en skriftlig avtale om "Delt bosted" eller så har man ikke det.Anonymous poster hash: b63f0...88e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Glemte å spørre deg...er det slik at far betaler bidrag til deg? Eller er det som du sier: dere betaler 50/50 på alt? I så fall er fars motiver svært vanskelig å tolke.Anonymous poster hash: b63f0...88e hun skrive rjo at de deler på utgiftene,... Anonymous poster hash: 8381a...556
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Er det sånn at han da kan kreve hele barnetrygden om han får fast bosted? Uten å avtale med meg først? Mine argumenter for å fortsette med delt bosted er først og fremst at vi begge skal være med å bestemme evt flytting skolevalg, frtidsaktiviteter osv.Anonymous poster hash: 55966...263
79kreps Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Da finnes det ikke flere økonomiske "fordeler". Barnetrygd får alle. Dere deler alle utgifter. Da er det vanskelig å forstå hans motiv.Anonymous poster hash: b63f0...88e Jo det gjør det. Den som har barnet oppført hos seg i folkeregisteret får en annen skatteklasse, og det utgjør faktisk en god del i løpet av ett år. I tillegg til avskriving på skatt fra sfo/barnehage. Selv om barn er oppført med 50/50 så kan det kun ha en adresse i folkeregisteret. Derfor er det som jeg alt har sagt "vanlig" å regulere hvor barnet står oppført med folkeregistrert adresse fra år til år. Endret 5. mars 2015 av 79kreps
Calleia Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Det er ikke noe som heter "delt fast bosted". Enten så har man registret offentlig og formelt en skriftlig avtale om "Delt bosted" eller så har man ikke det.Anonymous poster hash: b63f0...88e Det er det. Advokaten jeg har, skrev at det var eneste korrekte ordlyd. (Altså at foreldrene deler på fast bosted for barna) Og han kan sine saker Endret 5. mars 2015 av calleia
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 Vi får med delt bosted halvparten av støtteordninger for enslige foreldre, uavhengig av hvilken adresse barna er registrert på. Barna er så store at det ikke er sfo/ barnehage i bildet. Anonymous poster hash: 55966...263
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 Kan han ved fast bosted få alle støtteordninger overført til seg da? Ja jeg mistenker at dette kan være motivet og eller han tenker på å flytte med barna, noe jeg vet de ikke ville ønsket selv da det er i denne kommunen/skolekretsen de er født og oppvokst. Anonymous poster hash: 55966...263 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #18 Skrevet 5. mars 2015 Jo det gjør det. Den som har barnet oppført hos seg i folkeregisteret får en annen skatteklasse, og det utgjør faktisk en god del i løpet av ett år. I tillegg til avskriving på skatt fra sfo/barnehage. Selv om barn er oppført med 50/50 så kan det kun ha en adresse i folkeregisteret. Derfor er det som jeg alt har sagt "vanlig" å regulere hvor barnet står oppført med folkeregistrert adresse fra år til år. Ja - men når foreldre har delt bosted så DELER de på fradragene, slik at det blir 50/50 der også. Faren kan umulig tenke at han vil at barna skal bo fast hos HAM for noen få hundrelapper i fradrag på skatten. Penger er ikke et motiv her.Anonymous poster hash: b63f0...88e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #19 Skrevet 5. mars 2015 Det er det. Advokaten jeg har, skrev at det var eneste korrekte ordlyd. (Altså at foreldrene deler på fast bosted for barna) Og han kan sine saker Ja, i praksis betyr det hva jeg nevnte tidligere: dette løses ved at barna er folkeregistrert hos mor et år, far, neste år, osv. annethvert år på tur. Da har de altså "delt bosted" - og "delt fast bosted" (som følger av delt bosted og avtale om at barna folkeregisteres på begges adresser annethvert år). Det mest naturlig når man har "delt bosted" er jo også å ha det "fast bostedet" på tur annethvert år. For barna har det ingen betydning, de er jo hos mor og far som de er vant til. Hvis far skulle insistere på å ha barna folkeregistrert hos seg hvert år OG dere har avtale om "delt bosted" så vil avtalen om "delt bosted" bestemme at dere BEGGE har like stor bestemmelsesrett ift barna. Har du spurt far om hva som er hans motiv for dette? Så lenge dere har avtale om delt bosted skriftlig og registrer offentlig vil dere motta barnetrygd som før. Anonymous poster hash: b63f0...88e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #20 Skrevet 5. mars 2015 Kan han ved fast bosted få alle støtteordninger overført til seg da? Ja jeg mistenker at dette kan være motivet og eller han tenker på å flytte med barna, noe jeg vet de ikke ville ønsket selv da det er i denne kommunen/skolekretsen de er født og oppvokst. Anonymous poster hash: 55966...263 Nei. Så lenge dere har en skriftlig offentlig registrert avtale om at dere har "delt bosted" så endres ikke ordinær og utvidet barnetrygd.Anonymous poster hash: b63f0...88e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå